از مارس ۲۰۲۱، مسافران خط هوایی دوحه-استانبول، به صورت آزمایشی از پلتفرمی به نام گذرنامه دیجیتال که برای ساده‌تر و مطمئن‌تر کردن برنامه‌ریزی سفرها طراحی شده، استفاده خواهند کرد. این پلتفرم را انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) طراحی و توسعه داده و قطر ایرویز، اولین خط هوایی خاورمیانه است که از این فناوری استفاده خواهد کرد. مسئولان قطرایرویز گفته‌اند از مارس، مسافران خط هوایی دوحه-استانبول، به صورت آزمایشی از این ابداع تازه یاتا بهره می‌گیرند.

گذرنامه دیجیتال قدمی بزرگ برای این خط هوایی و سایر خطوط هوایی است تا به هدف خود یعنی سفرهایی با ارتباطات حداقلی فیزیکی یابند. این نوع گذرنامه که به صورت یک اپلیکیشن موبایلی است به مسافران این امکان را می‌دهد که به صورت لحظه‌ای به نتیجه تست کرونای خود که یکی از مجوزهای الزامی برای مسافرت و رفتن به مقاصد دیگر است، دسترسی پیدا کنند. این نسخه آزمایشی امکان تایید قطعی سفر را پیش از حضور مسافران در فرودگاه میسر می‌کند. گذرنامه دیجیتالی یاتا همچنین آخرین تغییرات از وضعیت مقررات مربوط به کووید ۱۹ در مقاصد پروازی را در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

قطر ایرویز تنها خط هوایی است که تاکنون ۵ بار عنوان ایرلاین برگزیده سال و در زمینه بیماری کووید ۱۹ نیز گواهی ایمنی ۵ ستاره را از Skytrax دریافت کرده است. اسکای تراکس یک مشاوره مستقر در انگلستان است که به بررسی و رتبه‌بندی شرکت‌های هواپیمایی و فرودگاه‌‌ها می‌پردازد. این به این معناست که تمام استانداردهای این خط هوایی در بالاترین سطح این صنعت قرار گرفته اند. همچنین فرودگاه اصلی و گره اتصالی این خط هوایی یعنی فرودگاه بین‌المللیHamad  دوحه، در سال ۲۰۲۰ در رده‌بندی اسکای تراکس به عنوان بهترین فرودگاه خاورمیانه و سومین فرودگاه برتر دنیا شناخته شده است.


مطلب پیشنهادی: پرواز به شرط واکسن


اکبر الباکر، مدیر ارشد خطوط هوایی قطر می‌گوید: «ما به عنوان تنها خط هوایی که از نظر ایمنی در برابر کووید ۱۹ موفق شدیم در ارزیابی‌های حرفه‌ای بالاترین استانداردهای ایمنی و بهداشت را از مراکز بین‌المللی دریافت کنیم، خود را موظف می‌دانیم که برای مسافرانمان سفری به غایت سهل وایمن فراهم کنیم و رفاه و سلامت آن‌ها را در تمامی مراحل سفر در اولویت قرار دهیم.»

 گذرنامه دیجیتال یاتا به سادگی این امکان را فراهم می‌کند که از آخرین ابزارهای فناورانه برای سهولت سفر امن و راحت و پیشگیری از گسترش بیماری کووید ۱۹ استفاده شود. این راه‌حل خلاقانه که به احتمال زیاد به زودی در اختیار دیگر خطوط هوایی هم قرار می‌گیرد، کمک می‌کند مسافران با تمام وجوه اطلاعات مربوط به سفر در مبدا و مقصد و وسیله سفر و تغییرات احتمالی در برنامه‌های سفر به صورت لحظه‌ای اطلاع داشته باشند. طراحان برنامه گذرنامه دیجیتال امیدوارند با جذب سرمایه‌گذاری‌ در این فناوری اطمینان مسافران را بار دیگر نسبت به سلامت سفرهای هوایی جلب کنند و بدین ترتیب صنعت گردشگری و سفر زودتر وارد فاز رونق شود.

الکساندر دژانیاک، مدیر عامل یاتا نیز درباره گذرنامه دیجیتالی می‌گوید: «قطر ایرویز یکی از پیشتازان صنعت هوایی دنیاست که با آغوش باز از فناوری‌های نوین سفر استقبال می‌کند اما ما مطمئن هستیم اگر یکی شرکت چراغ به دست مسیر پیش‌رو را روشن‌تر کند، دیگر بازیگران نیز ترغیب خواهند شد این راه را ادامه دهند.»

گذرنامه دیجیتال یاتا دسترسی مسافران به تاییدیه واکسیناسیون کرونا را نیز فراهم می‌کند. امری که در راستای اجرای سفر بدون قرنطینه نقشی کلیدی دارد. همچنین طرح آزمایشی این اپلیکیشن با برقراری امکان ارتباط ساده و سریع بین اطلاعات شخصی مسافران و داده‌های مربوط به مجوز ورود یا سوار شدن آنها به هواپیما، اطمینان مسافران و دولت‌ها را به امنیت خطوط هوایی دوباره جلب خواهد کرد. همچنین اثبات می‌کند که استانداردهای جهانی ایکائو برای گذرنامه کارآمد هستند و دولت‌ها را مجاب می‌کند برای همبستگی بیشتر و اتصال مجدد مقاصد سفر و گردشگری این استانداردهای تایید سلامتی را به کار ببندند.

قطر ایرویز در حال حاضر بیش از ۸۰۰ پرواز هفتگی به بیش از ۱۲۰ مقصد در سراسر دنیا دارد. این ایرلاین قصد دارد تا پایان مارس ۱۰ مقصد دیگر را نیز به فهرست پروازهای خود اضافه کند. این هواپیمایی گفته با گذرنامه دیجیتال مسافران می‌توانند بدون هیچ گونه نگرانی بابت هر خطر احتمالی از این خط هوایی بلیت‌ تهیه کنند و اگر هم بنا به دلایلی قصد تعویض یا لغو کردن سفر خود را داشته باشند، هیچ هزینه‌ای برای آنها در بر نخواهد داشت. آنطور که مسئولان قطرایرویز گفته‌اند، مسافران می‌توانند با خیال راحت پروازهای خود را رزرو کنند و این هواپیمایی برای تمام بلیت‌های صادر شده قبل از ۳۰ آوریل امسال، تا پایان دسامبر تغییرات نامحدود تاریخ پرواز و بازپرداخت کامل بهای بلیت‌ها را ارائه می دهد. سیاست رزرو انعطاف‌پذیر و بسته تخفیفی از دیگر امتیازهای گذرنامه دیجیتال است

گردشگری باید در برابر واکسن کرونا که کم‌کم در حال توزیع شدن در برخی کشورهاست چه سیاستی را در پیش بگیرد؟ این سوالی است که هنوز به روشنی نمی‌توان پاسخی به آن داد. اما «کانتاس» (Qantas airways)، که یک خط هوایی استرالیایی است پیش‌قدم تصمیم‌گیری آن‌هم از نوع سخت‌گیرانه‌اش در این رابطه شده است.

آلن جویس، مدیرعامل خطوط هواپیمایی کانتاس استرالیا گفته این شرکت هوایی زدن واکسن برای مسافران خود را اجباری خواهد کرد. جویس گفته با توجه به سیاست‌های دولت استرالیا در کنترل بیماری کویید-۱۹ که سیاست‌های موفقی بوده‌اند و با توجه به تلاش‌های شرکت‌های مختلف برای به بازار دادن واکسن کرونا، این ایرلاین تصمیم گرفته چنین سیاستی را در پیش بگیرد.

کانتاس اعلام کرده «ما در برابر مردم استرالیا و مسافران خود مسئولیت داریم و این اجبار می‌تواند در افزایش ایمنی آن‌ها در برابر این بیماری نقشی مهم ایفا کند.»

بقیه ایرلاین‌ها درباره واکسن چه می‌گویند؟

اما سیاست اجباری کردن واکسن برای استفاده از خطوط هوایی منتقدانی هم دارد. از جمله «یاتا» (اتحادیه بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی) گفته چنین رویکردی تنها منجر به این خواهد شد که احیای گردشگری به ویژه در بخش پروازهای بین‌الملی دیرتر اتفاق بیفتد.

یاتا از دولت‌ها خواسته به جای سیاست اجباری کردن واکسن در پروازهای بین‌المللی، میزان تست‌ها را افزایش دهند و اجازه دهند گردشگری زودتر راه بیفتد.

خطوط هوایی سنگاپور اعلام کرده چنین محدودیتی را اعمال نخواهد کرد اما ‌تلاش دارد با کمک دولتمردان و متخصصان سلامت بهترین سیاست‌ها و پروتکل‌‌های بهداشتی و مراقبتی را در پروازهای خود بعد از همه‌گیر شدن واکسن لحاظ کند.

«ایرآسیا» نیز که یک ایرلاین ارزان‌قیمت مالزیایی است هم تاکید کرده تنها در صورتی زدن واکسن را برای حضور مسافران در پروازهای این شرکت اجباری خواهد کرد که یک ایمنی جمعی گسترده در جهان ایجاد شده باشد.


این مطلب نیز برای خواندن پیشنهاد می‌شود: پرواز به شرط واکسن


خطوط هوایی نیوزلند نیز رویکردی مشابه در پیش گرفته و اعلام کرده دولت‌ها باید تعیین کنند چه زمانی مرزهای خود را بر روی سفرهای هوایی بین‌المللی باز می‌کنند و بنابراین این ایرلاین سیاست جدیدی را در این باره وضع نخواهد کرد. مدیران خطوط هوایی نیوزیلند گفته‌اند با دولت‌های مختلف در تماس خواهند بود و منتظر باز شدن دوباره صنعت هوایی می‌مانند.

با این حال ایرلاین‌هایی چون «اشین‌ایرلاین»، «اوا ایرویز»، «دلتا»، «یونایتد ایرلاین» و «امریکن ایرلاینز» هنوز تصمیمی درباره اجباری کردن یا نکردن واکسن کرونا برای مسافران خود نگرفته و سیاستی را اعلام نکرده‌اند.

بازگشایی پروازها را به واکسن کرونا گره نزنید!

اما کارشناسان صنعت هوایی و گردشگری می‌گویند با در نظر گرفتن مشکلات و چالش‌های توزیع واکسن در دنیا اعمال چنین سیاستی چندان منطقی و واقعی نیست.

آن‌ها به پیش‌بینی‌هایی که یاتا درباره توزیع عمومی و گسترده واکسن کرونا تا پایان نیمه اول سال ۲۰۲۱ کرده، استناد می‌کنند و می‌گویند تا زمانی که واکسن در دسترس قرار نگیرد، اجباری کردن آن برای بازگشایی صنعت هوایی تنها منجر به عقب افتادن این بخش از اقتصاد دنیا و به تاخیر افتادن بازگشایی مجدد آن خواهد انجامید.

انگلستان از هفته آینده واکسیناسیون ویروس کرونا را شروع خواهد کرد و انتظار می‌رود کشورهایی چون آمریکا و آلمان هم به زودی به واکسیناسیون سراسری روی بیاورند.

با این حال کارشناسان بهداشتی این کشورها تاکید کرده‌اند ابتدا گروه‌های خاص و آسیب‌پذیر در اولویت دریافت واکسن خواهند بود و تا واکسیناسیون ملی چند ماه دیگر باید انتظار کشید.

هنوز دو هفته از زمانی که برای اولین بار شرکت فایزر اعلام کرد که واکسن کرونای تولیدی آن‌ها مانع ابتلا به ویروس کرونا می‌شود، شرکت‌های هواپیمایی نیز در صدد اجباری کردن ارائه گواهی تزریق واکسن کرونا برآمده‌اند. از جمله این شرکت‌ها، هواپیمایی کانتاس است که مدیرعامل آن گفته مسافران از این به بعد باید برای پرواز با خطوط هواپیمایی این شرکت گواهی تزریق واکسن کرونا را ارائه کنند و تنها در این صورت اجازه سوار شدن به هواپیما و مسافرت را به آن‌ها می‌دهند. یعنی پرواز به شرط واکسن.

شرکت هواپیمایی کانتاس یکی از قدیمی‌ترین ایرلاین‌های جهان و بزرگ‌ترین خط هواپیمایی در استرالیا است که به ۸۵ مقصد در سراسر جهان پرواز مستقیم دارد. آلن جویس، مدیرعامل کانتاس معتقد است این رویه می‌بایست در آینده به پیش‌نیازی فراگیر برای هرگونه سفر هوایی تبدیل شود. او می‌گوید: «ما قصد داریم قوانین و مقررات خود را برای مسافران بین‌المللی تغییر دهیم. به این صورت که از مسافران بخواهیم قبل از سوار شدن به هواپیما واکسن زده باشند.» جویس در پیش گرفتن چنین رویه‌ای را به «منش استرالیایی» ارتباط می‌دهد و ادامه چنین توضیح می‌دهد: «هرچند ممکن است مسافران در سفرهای داخلی نیز با تزریق واکسن، ایمنی خود را افزایش دهند، برای مسافرانی که از دیگر کشورها به استرالیا می‌آیند و نیز مسافرانی که عازم خارج از کشور هستند، دریافت واکسن ضروری خواهد بود.»

Qantas تنها شرکت هوایی نیست که در فکر وضع ستورالعمل‌های جدید بهداشتی برای سفرهای هوایی است. دیگر خطوط هواپیمایی نیز رویه‌ای مشابه را در پیش گرفته‌اند که البته موجی از انتقادها را نیز در پی داشته است. منتقدان می‌گویند در شرایطی که واکسیناسیون کرونا در هیچ یک از کشورهای جهان شروع نشده و طبق برآوردها دست‌کم تا یک سال آینده نباید انتظار داشت که بخش اعظم جمعیت جهان واکسینه شوند، اجباری کردن ارائه گواهی تزریق واکسن از سوی شرکت‌های هواپیمایی نه اخلاقی است و نه عملی. تا آنجا که مسئوولان دولت استرالیا نیز ناچار شده‌اند توضیحات تکمیلی درباره تصمیمات کانتاس بدهند.

جاش فرایدنبرگ، خزانه‌دار کل کشور استرالیا اعلام کرده تصمیم نهایی درباره اجرایی کردن این قانون به زمان در دسترس قرار گرفتن همگانی واکسن و پس از مشخص شدن بودجه‌های ایالتی برای واکسیناسیون موکول شده است. فرایدنبرگ به news.com.au گفته است: «مسافران بین‌المللی اعم از گردشگران و دانشجویان خارجی به احتمال زیاد تا اواخر سال آینده همچنان در غالب موارد قادر به ورود به استرالیا نباشند و ورود آنها به صورت تدریجی با در دسترس قرار گرفتن واکسن در نیمه دوم ۲۰۲۱ میسر خواهد شد. این یکی از پیش‌بینی‌های بودجه‌ است و ما هر کاری را که لازم بوده انجام داده‌ایم تا استرالیا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به واکسن دسترسی پیدا کند.»

اجباری شدن تزریق واکسن کرونا یا همان پرواز به شرط واکسن، دومین استراتژی شرکت‌های هواپیمایی برای اطمینان خاطر دادن به مسافران درباره سفر ایمن است. پیش‌تر و در ماه‌های آغازین شیوع ویروس کرونا، پوشیدن ماسک در تمام مراحل پرواز اجباری شد و حتی برخی خطوط هواپیمایی مثل امارات نیز خدماتی مثل بیمه کرونا را به مسافران خود عرضه کردند. با همه این‌ها بسیاری امیدوارند با شروع واکسیناسیون همگانی کرونا، صنعت سفرهای هوایی دوباره مانند سابق پرتقاضا شود. موضوعی که مدیران شرکت هواپیمایی کانتاس برای آن‌ زمان‌بندی هم مشخص کرده‌اند. جویس پیش بینی می‌کند که اگر واکسیناسیون موفق عمل کند ظرفیت سفرهای ورودی و خروجی هوایی در استرالیا تا پایان سال آینده مجددا به سطح قبل از همه‌گیری ویروس کرونا خواهد رسید.

جهان از ابتدای امسال تا همین آخرین ماه تابستان تغییرات زیادی کرده است. کرونا آمد، تبدیل به همه‌گیری شد، مرزها بسته شد و رفت‌و‌آمدها محدود شد، مردم به قرنطینه رفتند؛ دوباره کسب و کارها بازگشایی شدند و مردم به عرصه‌های عمومی برگشتند و… . اگرچه مرزها هنوز به طور کامل بازگشایی نشده‌اند و گردشگری و سفر مثل سابق نشده، سازمان جهانی گردشگری می‌گوید کشورها نیمی از راه را پیموده‌اند. برپایه گزارشی که این سازمان منتشر کرده هم‌اکنون ۵۳ درصد مقاصد گردشگری در سراسر جهان محدودیت‌های سفر که مهمترین پاسخ به بیماری کووید ۱۹ بوده را برداشته‌اند اما همچنان تا طبیعی شدن اوضاع محتاطانه اقدام می‌کنند. این گزارش روند مداوم برای شروع مجدد و تدریجی گردشگری را تأیید می‌کند.

کاهش محدودیت‌ها در ۵۳ درصد مقاصد

آژانس تخصصی گردشگری سازمان ملل متحد با تجزیه و تحلیل مقاصد گردشگری جهان از نظر پذیرش یا نپذیرفتن توریست‌ها گفته تا تاریخ ۱ سپتامبر در مجموع ۱۱۵ مقصد که معادل ۵۳ درصد از کل مقصدهای گردشگری جهان است، محدودیت های سفر را کاهش داده‌اند و این رقم از ۱۹ ژوئیه تا تاریخ یاد شده ۲۸ افزایش یافته است. از این تعداد، دو مقصد محدودیت‌ها را به کلی برداشته‌اند در حالی که ۱۱۳ مقصد دیگر همچنان اقدامات و دستورالعمل‌های بهداشتی و کنترلی را اعمال می‌‌کنند و گردشگران نمی‌توانند آزادانه به آنجاها مراجعه کنند. در همین حال زوراب پولولیکاشویلی دبیرکل سازمان جهانی گردشگری نیز خواستار همکاری حداکثری کشورها با یکدیگر شده و گفته در صورت هماهنگی بیشتر میان دولت‌ها گردشگری در جهان هرچند آرام اما به طور پیوسته به مدار اصلی خود برمی‌گردد.

برداشتن محدودیت‌های سفر و بازگشایی درها به روی گردشگران سرعت بازسازی اقتصادهای آسیب دیده از همه‌گیری ویروس کرونا را افزایش می‌دهد اما سازمان جهانی گردشگری در گزارش خود گفته کشورها همچمنان باید هوشیاری خود را حفظ کنند و محتاطانه به آینده چشم بدوزند. این سازمان به صراحت هشدار داده نگرانی اقتصادی کشورهای وابسته به درآمدهای حاصل از گردشگری قابل درک است اما همچنان باید اقدامات احتیاطی و اهتمام جمعی به دستورالعمل‌ها را رعایت کرد.

گردشگری برای بخش زیادی از جمعیت جهان به معنای نجات زندگی است و بهترین مسیر برای دست‌یابی به توسعه است. با شروع همه‌گیری کرونا و تداوم این وضعیت، برنامه‌ریزی دقیق و تصمیم‌گیری برای بازگشایی مقاصد گردشگری اهمیتی دوچندان یافته است. سازمان جهانی گردشگری با تطبیق داده‌های کلیدی درباره زیرساخت‌های بهداشتی و بهداشتی موجود در مقصدهای گردشگری و نرخ‌های ابتلای روزانه به ویروس وضعیت گردشگری در جهان را تجزیه و تحلیل کرده و با استناد به تغییر تدریجی سیاست‌ها و دستورالعمل‌های گردشگری در دوران کرونا نتیجه گرفته هوش گردشگری کشورها نسبت به گذشته بالاتر رفته است.

محدودیت‌‌ها با توسعه‌یافتگی ارتباط دارد

در گزارش سازمان جهانی گردشگری علاوه بر محدودیت‌های سفر به عواملی اشاره شده که تصمیمات مقصد برای کاهش محدودیت ها را متاثر می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد:

مقاصدی که محدودیت‌های سفر را کاهش داده‌اند اغلب دارای زیرساخت‌های بهداشتی و بهداشتی بالا یا بسیار بالایی هستند. در این کشورها نرخ شیوع ویروس عفونی کووید ۱۹ کم یا روندی ثابت داشته داشته باشند.

کشورهای پیشرفته هم‌اکنون در ۷۹ درصد از مقاصد گردشگری، محدودیت‌‌ها را کاهش داده‌اند. در اقتصادهای در حال ظهور فقط ۴۷ درصد مقاصد این کار را انجام داده‌اند.

در ۶۴ درصد از مقاصدی که محدودیت‌ها کاهش یافته، وابستگی به هوا به عنوان شیوه حمل و نقل برای ورود گردشگران بین المللی متوسط یا زیاد است.

در عین حال، این گزارش نشان می‌دهد که اقدام‌های بسیاری از مقاصد در سراسر جهان درباره کاهش محدودیت‌های سفر با چاشنی احتیاط بوده است. در تعدادی از کشورها نیز اولویت امنیت جانی شهروندان خود به جای گردشگران است. به طوری که در ۴۳ درصد از کل مقصدهای جهانی که از نظر عددی ۹۳ مقصد است، مرزها به روی گردشگری کاملاً بسته است. از این تعداد در ۲۷ مقصد حداقل ۳۰ هفته است که مرزها به طور کامل کاملاً بسته است.

علاوه بر این، طبق داده‌های UNWTO بیش از نیمی از مقصدهای دارای مرزهای کاملاً بسته به روی گردشگران، در زمره آسیب‌پذیرترین کشورهای جهان طبقه‌بندی می‌شوند. این کشورها شامل ۱۰ SIDS (کشورهای جزیره‌ای در حال توسعه جزیره)، یک کشور حداقل توسعه یافته (LDC) و سه کشور در حال توسعه در محصور در خشکی (LLDC) هستند.

دولت‌ها مشاوره گردشگری می‌دهند

بررسی‌های سازمان جهانی گردشگری حکایت از آن دارد که بیش از نیمی از مقاصد با محدودیت‌های کامل ورود گردشگرنیز بسیار وابسته به حمل و نقل هوایی هستند، حداقل ۷۰ درصد از ورود گردشگران آنها از طریق هوایی انجام می‌شود  که باعث ایجاد ارتباطات چشمگیری برای شهروندان و اقتصاد آنها می‌شود.

آژانس تخصصی گردشگری سازمان ملل متحد در نهایت چنین تحلیل می‌کند که اوضاع هم‌اینک تحت کنترل است اما کشورها باید متوجه باشند که در شروع مجدد پیک‌های کرونا در مقاصد گردشگری ممکن است محدودیت‌ها تشدید شده و مرزها دوباره بسته شوند. این سازمان همچنین می‌گوید در ماه‌های اخیر دولت‌ها به شهروندان خود مشاوره‌های مسافرتی و توریستی بیشتری داده‌اند که در کنار محدودیت‌ها و اقدام‌های کنترلی درباره مسافران وارد شده از کشورها یا مناطق خاص تامل‌برانگیز است.

هواپیمایی امارات برای تشویق مسافران به سفر کردن با خطوط پروازی این شرکت اعلام کرد که بیمه رایان کووید ۱۹ ارائه می‌کند. براساس اطلاعیه ای که این شرکت داده، چنانچه مسافران این هواپیمایی در زمان پرواز یا بعد از آن به ویروس کرونا مبتلا شوند، از پوشش بیمه‌ای برخوردار می‌شوند. هزینه‌های درمانی، قرنطینه در هتل و مراسم تدفین و خاکسپاری مواردی است که این هواپیمایی گفته به صورت رایگان در اختیار مسافران قرار می‌دهد.

بعد از چند ماه از شیوع ویروس کرونا و خسارت‌هایی که به بخش حمل و نقل و به ویژه خطوط هواپیمایی جهان وارد شد، امارات نخستین شرکتی است که دست به این ابتکار تازه زده است. چندی پیش نیز خبر آمد که این شرکت ۹ هزار نفر از کارکنان خود را به دلیل ضرر و زیان‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا تعدیل خواهد کرد.

خدمات بیمه‌ای هواپیمایی امارات شامل حال همه مسافران از هر کلاس پروازی می‌شود. به این صورت که اگر مسافری در هنگام سفر یا مقصد به بیماری مبتلا شود، فارغ از اینکه چه نوع هواپیما و کلاس پروازی داشته‌اند، از خدمات رایگان درمانی، اسکان و قزنطینه برخوردار می‌شوند و در صورت فوت نیز شرکت امارات هزینه‌های کفن و دفن و برگزاری مراسم خاکسپاری را عهده‌دار خواهد شد.

بیمه کووید ۱۹ هواپیمایی امارات تا یک ماه بعد از انجام سفر معتبر است و مسافران برای استفاده از آن نیازی به ثبت‌نام ندارند. این شرکت در اطلاعیه‌اش گفته بیمه کووید ۱۹ به صورت خودکار برای تمام مسافران پروازها لحاظ می‌شود و تا ۳۱ روز بعد از آغاز سفر اعتبار دارد.

هواپیمایی امارات سیاست حمایت بیمه‌ای از مسافران را تا ۲ ماه دیگر (پایان ماه اکتبر) ادامه می‌دهد و گویا برای بقیه ماه‌های سال نیز بسته به شرایط کشورها از نظر کنترل شیوع ویروس کرونا تصمیم‌گیری خواهد کرد.

بسته خدمات بیمه‌ای شرکت هواپیمایی امارات، خدمات پزشکی و درمانی مسافران را تا سقف ۱۷۶ هزار دلار پوشش می‌دهد و اگر هم تشخیص داده شود مسافری در مقصد باید قرنطینه شود، این شرکت هزینه اقامت در هتل را تا دو هفته و به ازای هر شب صد یورو پرداخت خواهد کرد. در صورت فوت ناشی از ویروس کرونا در مدت زمان سی روز بعد از شروع سفر، هواپیمایی امارات متعهد به پرداخت هزینه تدفین و خاکسپاری به مبلغ ۱۵۰۰ یورو می‌شود.

امارات یکی از بزرگترین شرکت‌های هواپیمایی جهان است. براساس آمارها تا ژوئن امسال (خرداد)، ناوگان این شرکت شامل ۲۵۵ هواپیمای مسافربری و ۱۱ فروند هواپیمای باری است. امارات همچنین بزرگترین ناوگان هواپیمای ایرباس A380 و بوئینگ ۷۷۷ در جهان را دارد.

از زمان شیوع ویروس کرونا در جهان و بسته شدن مرز اغلب کشورها، هواپیماهای اکثر خطوط پروازی زمین‌گیر شدند و خسارت های هنگفتی به این شرکت‌ها وارد شده است. انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) در گزارشی گفته ویروس کرونا در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۴ میلیارد دلار خسارت به شرکت‌های هواپیمایی وارد کرده که بالاترین رقم در طول تاریخ این صنعت است. براساس پیش‌بینی‌ها دامنه بحران به سال ۲۰۲۱ هم کشیده می‌شود و خطوط هوایی در سال آینده نیز حدود ۱۶ میلیارد دلار متضرر خواهند شد. در مقایسه در بحران مالی ۲۰۰۸ و افزایش قیمت نفت در سال ۲۰۰۹ که طی آن خطوط هوایی جهان ۳۱ میلیارد دلار ضرر و زیان دیدند. این رقم تقریبا یک سوم آسیب‌های مالی ناشی از شیوع ویروس کرونا در سال جاری است.

گرچه با رفع محدودیت‌ها و از سرگیری نسبی پروازهای داخلی و خارجی در برخی کشورها، تاحدودی پروازها از سر گرفته شده‌اند، تقاضای سفر همچنان پایین است. مسافران رفتاری محتاطانه در پیش گرفته‌اند و به دلیل ترس از مبتلا شدن به بیماری کمتر از هواپیما استفاده می‌کنند. باید دید راهکاری که مسئولان شرکت هواپیمایی امارات پیدا کرده‌اند می‌تواند به افزایش تقاضای سفر و جبران ضرر و زیان‌های ناشی از رکود در صنعت هواپیمایی شود یا خیر.

آخرین خبرها

آگرد در شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید: