اکوسیستم نوآور گردشگری چیست و چرا باید زودتر شکل بگیرد؟

یادداشتی از مجید حسینی نژاد بنیانگذار و مدیرعامل علی بابا

توسعه صنعت گردشگری ایران نیازمند متدها و روش‌های نوین است که به این منظور باید یک اکوسیستم نوآوری در این حوزه شکل گیرد. شکل‌گیری این اکوسیستم مستلزم پیش‌نیازهایی است که عوامل بسیاری در آن دخیل هستند که هیچ‌یک بر دیگری برتری ندارد و همه این عوامل در کنار یکدیگر این ساختار را تشکیل می‌دهند. به مهم‌ترین بازیگران این اکوسیستم نوآور، در ادامه اشاره شده که باید وارد میدان شوند و این حوزه را متحول کنند.

استارتاپ‌های گردشگری

هروقت صحبت از فعالان گردشگری به‌میان می‌آید، افکار به آژانس‌های مسافرتی معطوف می‌شود، در حالی که بیشتر آژانس‌های مسافرتی فعالیت گردشگری نمی‌کنند، بلکه آن‌ها مسافران داخلی را برای تفریح به خارج از کشور و جاهایی مانند استانبول، تایلند، چین و… می‌فرستند. تعدادی از آژانس‌ها مانند مارکوپولو، دالاهو، کلوت و… در گردشگری داخلی فعالیت منسجمی دارند، بنابراین اکوسیستم گردشگری فعلی کشور، تعدادی از راهنماهای گردشگری هستند که در بستر این چند آژانس کار می‌کنند.حضور استارتاپ‌های گردشگری مختلف از استارتاپ‌های اقامت مثل شب و جاجیگا گرفته تا استارتاپ‌‌های فروش بلیت، استارتاپ‌های جذب توریست خارجی، استارتا‌پ‌ها هلث‌توریسم، تولیدکنندگان محتوای تخصصی و… می‌توانند به شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری گردشگری و ارزش‌آفرینی و اشتغال‌زایی منجر ‌شود.

نقش دولت ساخت اکوسیستم نوآوری گردشگری

در راستای ساخت اکوسیستم نوآوری گردشگری، دولت باید بستر آن را فراهم و حمایت‌های لازم را انجام دهد. این حمایت لزوما در قالب ارائه پول و وام‌های مختلف نیست، بلکه توجه به فعالان این حوزه و استارتاپ‌های نوآور گردشگری است. برای نمونه، زمانی که وزیر میراث فرهنگی و گردشگری اهمیت استارتاپ‌های گردشگری و نوآور را گوشزد کند، باعث می‌شود که لایه‌های پایینی وزارتخانه و سایر صنف‌های مرتبط، همکاری‌های بیشتری را با فعالان نوآور و استارتاپ‌های این حوزه داشته باشند. راهبری، عملکردی است در زبان، بنابراین مهم‌ترین بخش، تعهدی است که از زبان وزیر به‌عنوان راهبر صنعت گردشگری نمایان و مطرح می‌شود، زیرا این سخنان است که جامعه گردشگری را به حرکت وا می‌دارد و آن‌ها را به سمت نوآوری سوق می‌دهد رسانه‌های گردشگری کشور تنها محتواهایی درخصوص مکان‌های گردشگری، اتفاقات پیرامون گردشگری در کشور، آمارهای گردشگری‌ در سایر کشورها و… تولید می‌کنند.

به اینستاگرام آگرد بپیوندید

درواقع رسانه و تولیدمحتوایی درباره کارآفرینان و نوآوران این صنعت با هدف خلق ثروت و ارزش نداریم. برای نمونه، در زرند کرمان یک استارتاپ بوم‌گردی توسط چند نفر راه‌اندازی شده است که هر ماه تنها از مسافران خارجی خود حداقل ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار یورو درآمد دارد. نمونه‌های موفقی مانند این در کشور بسیار هستند، اما ناشناخته مانده‌اند و معمولا اسمی از آن‌ها به‌میان نمی‌آید. شناسایی و معرفی آن‌ها از این جهت اهمیت دارد که افراد و ارگان‌های خصوصی و دولتی آن‌ها را بشناسند و با الگوبرداری و نمونه‌سازی از آن‌ها و تسهیل قوانین، راهی نو برای خلق ثروت در این حوزه ایجاد کنند. در کشور جای رسانه‌ای که به کارآفرینان گردشگری، کارآفرینی و نوآوری در حوزه گردشگری بپردازد، خالی است و پاسخ درست به این خلأ نکته بسیار کلیدی در شکل‌گیری یک اکوسیستم گردشگری نوآور است.

شتاب‌دهنده‌ها و کارخانه‌های نوآوری

صنعت گردشگری کشور نیازمند مکان‌هایی مانند کارخانه‌‌های نوآوری گردشگری است که تنها مختص استارتاپ‌ها و فعالان این حوزه باشد تا آنجا ‌دور هم جمع شوند. حضور افراد در چنین مکان‌هایی باعث رشد، ارتباط و هم‌افزایی بین آن‌ها خواهد شد. همچنین حمایت‌های دولتی را افزایش خواهد داد. حمایت‌هایی در قالب مشاوره‌های حقوقی، مشاوره‌های مالیاتی و حتی حمایت‌هایی مانند طرح نوآفرین که برای حمایت از شرکت‌های استارتاپی است. درواقع نیازی به ایجاد سازمان و قانون جدیدی نیست، بلکه باید همه حلقه‌های موجود را به یکدیگر وصل کرد. برای نمونه، طرح نوآفرین شامل شرکت‌های نوپای گردشگری شود. البته تاحدودی این کار انجام می‌شود، اما اطلاع‌رسانی نشده است.

اهمیت شبکه‌سازی در ساخت اکوسیستم

ساخت اکوسیستم نیاز به انتقال تجربه و ارتباط موثر بازیگران و آدم‌ها دارد. فضاهایی باید ایجاد شود تا فعالان و استارتاپ‌های گردشگری دور هم جمع شوند و تجربه‌های خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. برای نمونه، در اکوسیستم استارتاپی رویدادهایی مانند جشنواره وب و موبایل، همفکر، کنفرانس‌ها و دورهمی‌های استارتاپی مختلف برگزار ‌می‌شود که در آن‌ها هم کسب‌وکارهای موفق معرفی می‌شوند و هم تبادل اندیشه و تجربه شکل می‌گیرد. همه این موارد برای توسعه و ساخت یک اکوسیستم نوآور گردشگری بسیار کلیدی هستند. درواقع باید بستری ایجاد شود که در آن، همه فعالان این اکوسیستم ‌دور هم جمع شوند و رویدادهای هم‌افزایی را برگزار کنند. دولت هم به‌عنوان یک عضو تاثیرگذار حمایت‌های غیرمالی خود را از این اکوسیستم دریغ نکند.

خروجی اکوسیستم نوآوری گردشگری

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای ایجاد اکوسیستم نوآوری گردشگری، تولید ۵ میلیون شغل مستقیم است. طبق آمار در سال ۲۰۲۰ در سراسر دنیا، از هر ۱۰ نفر یک نفر در صنعت گردشگری فعالیت می‌کند. این عدد در بعضی از کشورها به ۳ الی ۴ نفر از ۱۰ نفر و در بعضی از کشورها مانند ایران بسیار کمتر و در حدود ۳ تا ۴ نفر در ۱۰۰ نفر است. حال اگر این اکوسیستم شکل گیرد و به حد متوسط گردشگری جهان برسیم، حدود ۷ درصد به اشتغال کشور افزوده خواهد شد که کل صنایع و اقتصاد کشور را متحول می‌کند. این اشتغال‌زایی صرفا وابسته به گردشگری خارجی نیست، بلکه گردشگری داخلی را هم شامل می‌شود. گردشگری داخلی خود به‌تنهایی گردش مالی عظیمی ایجاد خواهد کرد. درواقع شروع گردشگری از داخل کشور است که می‌تواند گردشگری خارجی را هم توسعه دهد. مردم باید به حضور در صنعت گردشگری تشویق شوند. این کار با شکل‌گیری یک زیست‌بوم نوآور و ایجاد زیرساخت‌ها با تاکید بر تعهد وزیر میراث فرهنگی و گردشگری آغاز خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

استارتاپ‌های گردشگری جهان

معرفی چند استارتاپ گردشگری جهان ریموت‌پلنت پرتالی است برای کارگران دورکار، خانه‌به‌دوش‌های دیجیتالی، گردشگران و فریلنسرها تا بتوانند تمام دیتاهای

بیشتر بخوانید

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
کرونا و بازاندیشی میراث ناملموس کشور
بایگانی

ویروس کرونا وضعیت بسیار شکننده‌ و ناراحت‌کننده‌ای را در سطح جهان و از جمله در کشور ما رقم زده است. از نگاه میراث ناملموس فرهنگی

آینده سفرهای کاری
بایگانی

شیوه‌های سفر همواره در حال تغییر و دگرگونی بوده و اکنون نیز می‌دانیم سفر پس از دوران همه‌گیری هرگز مانند آنچه پیش از این می‌شناختیم

مدل مفهومی خروج از بحران
بایگانی

شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری را به شدت متاثر کرده است. در یک سالی که گذشت اغلب کسب و کارهای گردشگری، سخت‌ترین روزهای خود را