حس خوب زندگی آمادگی جذب توریست را دارد

گفت‌وگو با مهدی اصفهانی مدیرعامل مجموعه حس خوب زندگی

حس خوب زندگی. یک اسم خیلی بیان گرا که در خیابان بیهقی جلب توجه می‌کند. مجموعه‌ای شیک و به اصطلاح لاکچری. اما چیزی که بیش از هر ویژگی دیگری موقع گشتن در آن نظر را جلب می‌کند، استانداردسازی است. هرچیزی در حس خوب زندگی استاندارد خودش را دارد. آن‌هم در بالاترین سطح ممکن. سال‌هاست که اسپاها در دنیای گردشگری نقش مهمی را برعهده گرفته‌اند تا آنجا که خیلی‌ها می‌گویند بخشی از گردشگری اوقات فراغت و آرامش، صرفا با حضور اسپاها قابل تعریف است. با مهدی اصفهانی که مدیریت اسپای حس خوب زندگی را برعهده دارد در مورد چیستی این شاخه از مراکز ورزشی-تندرستی و نقش آن‌ها در صنعت گردشگری صحبت کرده‌ایم.

خودتان را معرفی کنید.

مهدی اصفهانی هستم، ۴۴ ساله، مدیر ارشد اجرایی مجموعه حس خوب زندگی و دانش‌آموخته فوق‌لیسانس ام‌بی‌آی.

موسس این مجموعه چه کسی است؟

علیرضا اصفهانی موسس این مجموعه است. مهرداد اصفهانی مدیر عملیاتی و مهتا اصفهانی، مدیر امورانسانی و اداری هستند.

از شروع کار حس خوب زندگی بگویید و اینکه این مجموعه چه زمانی و با چه اهدافی راه‌اندازی شد؟

مجموعه حس خوب زندگی در سال ۷۸ تاسیس شد. در آن سال‌ها در منطقه آرژانتین زمینی به مزایده گذاشته شد که پدرم موفق شد این زمین را خریداری کند. کاربری زمین ورزشی بود و ما نتوانستیم تغییر کاربری دهیم، بنابراین تصمیم گرفتیم این زمین را تبدیل به زمین بازی برای افراد محلی کنیم، در خانواده اگر قرار باشد کاری انجام شود باید به بهترین شکل انجام شود، بنابراین من همراه پدر به مجموعه‌های مختلف ورزشی کشور رفته و آن‌ها را موردارزیابی قرار دادیم. در این مدت متوجه شدیم که عواملی مانند نوع نگرش سنتی مالکان، مدیران و بهره‌برداران مراکز ورزشی، نیروی انسانی ناکارآمد و کار نابلد باعث عدم رونق مراکز ورزشی شده است.
مجموعه حس خوب زندگی، نسل سوم مراکز ورزشی است.

به اینستاگرام آگرد بپیوندید

نسل اول مربوط به مجتمع‌های مسکونی می‌شود که دارای سونا، جکوزی و استخر بودند که صاحبان این مجتمع‌ها در طول روز چند ساعتی این مکان را اجاره می‌دادند. نسل دوم هم مجموعه‌هایی شبیه پارس در پل رومی است؛ تلفیق استخر و سونا با باشگاه‌های تندرستی و نسل سوم هم حس خوب زندگی و مراکز مشابه آن است. در این مراکز خدمات متنوعی برای آرامش روح و روان افراد و سپس تندرستی جسم ارائه می‌شود. درواقع همه خدماتی که به این دو موضوع بپردازد را زیر یک سقف به مشتریان خاص خود ارائه می‌دهیم. در این حوزه همچنین می‌توان در بخش تولید سخت‌افزار، نرم‌افزار، لباس‌های ورزشی و… فعالیت کرد.

اسپاها در دنیا تبدیل به یک مقصد گردشگری شده‌اند. یعنی سفر با هدف اسپا، یکی از شاخه‌های گردشگری شده است. این بخش هنوز در ایران شناخته نشده است،. یک ذهنیتی در این حوزه وجود دارد که اسپاها خدمات لوکس و مدرن هستند و فقط طبقه خاصی از آن استفاده می‌کنند. به‌گونه‌ای که در سبد خانوارها قرار نمی‌گیرد تا بخواهیم درباره آن‌ صحبت کنیم. اما همان طبقه متوسط کشور به تایلند و ترکیه سفر می‌کنند و این خدمات را از آنجا دریافت می‌کنند. با توجه به این موارد چطور در منظومه کسب‌وکاری گردشگری ایران اسپا ها را جای دهیم و معرفی کنیم، اسپاها در این حوزه باید چه فعالیتی انجام دهند و آیا در ایران گفت‌وگو و ارتباطات حول محور این موضوع شکل گرفته است؟

خیر. در ابتدا باید بگویم کسانی که می‌خواهند وارد کار اسپا شوند باید در ابتدا بدانند که اسپا یعنی چه. واژه اسپا در اصل نام یک شهر در بلژیک است. این شهر فضاهای آب‌گرم و آب‌معدنی بسیاری دارد که افراد بسیاری از اروپا برای استفاده از این خدمات به این شهر سفر می‌کنند. برخلاف تصورات همه که اسپا را با ماساژ می‌شناسند، اسپا با آب شناخته می‌شود. ماساژ به‌عنوان یک خدمت دوست‌داشتنی و کمی هم درمانگر به اسپا اضافه شده است. پس از گذشت زمان، خدمات مرتبط با زیبایی و مراقبت از پوست هم به این حوزه اضافه می‌شود.
به‌طورکلی اسپاها، طبق تعریف انجمن international spa association، فضاهایی هستند که مردم برای رسیدن به آرامش روانی همزمان با سلامت جسمی از آن استفاده می‌کنند. متاسفانه امروزه می‌بینیم حتی در آرایشگاه‌ها یک تخت ماساژ گذاشته‌اند و اسم اسپا را هم روی آن می‌گذارند، ولی در اصل از خدمات اسپا دور است. اسپاها انواع مختلفی دارند. یکی از آن‌ها دی‌اسپا است. به این معنا که فضایی در مکانی آماده شده است و افراد از خدمات مختلف آن مانند سونا، جکوزی، ماساژ یا فعالیت‌هایی مانند مانند مراقت و نگهداری از پوست استفاده می‌کنند.
اسپا دیگر هلث‌اسپا است. در این نوع از اسپاها فضاهای ورزشی به فعالیت‌های معمول اسپا اضافه می‌شود.
دنتال‌اسپاها نوع دیگر از اسپاها هستند. این سبک از اسپاها جدید هستند و شامل فضاهایی می‌شوند که علاوه ‌بر ارائه خدمات معمول اسپا، خدمات مربوط به زیبایی دندان‌ها مانند طرح لبخند به آن اضافه شده است.

اصفهانی: برخلاف تصورات همه که اسپا را با ماساژ می‌شناسند، اسپا با آب شناخته می‌شود. ماساژ به‌عنوان یک خدمت دوست‌داشتنی و کمی هم درمانگر به اسپا اضافه شده است.


ایراسپا نوع دیگر اسپا است. در این نوع از اسپا، خدمات اسپا داخل هواپیما و فرودگاه ارائه می‌شود. اما در بین اسپاها، ریزورت‌ها مهم‌ترین اسپاهایی هستند که در طبیعت وجود دارند و افراد در آنجا اقامت دارند. در این نوع از اسپاها هم روح از دیدن مناظر طبیعی مانند کویر، ساحل، جنگل و… تازه می‌شود و هم می‌توان از خدمات معمول اسپا مانند ماساژ، نگهداری از پوست و حتی خدمات زیبایی دندان و… استفاده کرد. در این مراکز ورز‌ش‌هایی مانند یوگا هم انجام می‌شود. متاسفانه هنوز مرکزی به این عنوان در ایران وجود ندارد در صورتی که که پتانسیل ایران در این حوزه بسیار بالاست.

آیا شما قصد ورود به این شاخه از اسپا را دارید؟

احتمالا به این حوزه هم ورود پیدا کنیم. در ابتدا فعالیت‌مان تعریفی که برای خودمان داشتیم این بود که صرفا روی ورزش متمرکز نباشیم. درواقع مجموعه حس خوب زندگی، مجموعه ورزشی صرف نیست، بیشتر شبیه یک هتل است، چراکه ما در این مرکز روش‌های طبیعی مجاز را جایگزین درمان‌های دارویی کرده‌ایم. خدماتی مانند هیدروتراپی که به‌عنوان اصلاح‌کننده یا بهبوددهنده سریع‌تر پس از یک جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد. فعالیت‌های مراقبت از پوست هم در این دسته قرار می‌گیرند که در این بخش وارد حیطه پزشکی پوست نخواهیم شد، اما در مراقبت از آن نقش داشته و فعالیت‌های غیرتهاجمی انجام می‌دهیم. در ایران امکان ایجاد ریزورت را داریم و تا حدی فعالیت‌هایی در زمینه دهکده‌های سلامت انجام شده است، اما این مکان‌ها استاندارد لازم را ندارند. کاری که قرار است ما به آن ورود کنیم این است که یکسری از خدمات و درمان‌های جایگزین را در طبیعت انجام دهیم. درواقع مانند یک تور تعریف خواهد شد.

اگر توریست‌های خارجی که برای درمان به ایران سفر می‌کنند، بخواهند از خدمات این مرکز استفاده کنند، آیا این مجموعه آمادگی پذیرش آن‌ها را دارد؟

در حال حاضر ما به توریست‌ها خدمات می‌دهیم. این مجموعه یک مجموعه عضویتی است. از سال گذشته حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار بخش ورزش، کوچک شد. با این شرایط ما تلاش کردیم که خوب بمانیم و خوب هم ماندیم. اکنون به جایگاهی رسیدیم که ظرفیت بسیاری از امکاناتمان پر شده است و به‌دنبال این هستیم که عضویت مجموعه را لغو کنیم و عضو آزاد نپذیریم که این می‌تواند شامل توریست‌های خارجی هم شود، زیرا این فضا یک فضای کلاب و VIP است.

بخشی از مخاطبان ما، بیزینس‌هایی هستند که با توریست‌های خارجی در ارتباط هستند. آیا آن‌ها می‌توانند اشتراک سازمانی تعریف کنند؟

ما در گذشته این کار را انجام داده‌ایم. با هلدینگی حدود ۶ ماه کار کردیم. اما بعد از مدتی همکاری‌مان قطع شد. همان طور که گفتم با وجود همه پتانسیل‌هایی که در کشور داریم، برنامه‌ریزی خوبی در این حوزه نداریم. اکنون هم در وضعیتی هستیم که نمی‌توانیم تعداد زیادی توریست جذب کنیم. در بخش درمان ایران مکان بسیار خوبی برای جذب توریست است و به جرئت می‌گویم که تیم پزشکی ایران در بخش تشخیص در مقایسه با آلمان و انگلیس بسیار پیشروتر و می‌توانیم توریست‌های بسیاری را در این بخش جذب کنیم. اما در بخش ولنس توریسم و بخش اسپاها به‌خصوص بخش ریزورت که بسیار درآمدزاست، متاسفانه هنوز این آمادگی را نداریم. توریست باید دلیلی داشته باشد که از کشورش به کشور دیگری سفر کند و مدتی در آنجا اقامت کند تا بتواند به نتیجه مطلوب برسد که در این حوزه این دلیل در ایران وجود ندارد. کاری که به‌عنوان یک رسانه بر عهده ماست، معرفی بیزینس‌های مختلف است تا سرمایه‌گذاران آن‌ها را بشناسند و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند و بتوان مجموعه‌ای مانند حس خوب زندگی را در اصفهان، مشهد یا کیش داشته باشیم. سرمایه‌گذاری در بخش سلامت و تندرستی باید بسیار حساب شده باشد، زیرا سرمایه‌‌گذاری در این حوزه بسیار سنگین است.

سالن فیتنس مجموعه حس خوب زندگی

قاعدتا زمانی که سرمایه‌گذاری می‌کنیم از دیدگاه اقتصادی باید به برگشت آن هم فکر کنیم. یا اقتصادی فکر نکنیم و دلی جلو برویم و به‌صورت یک کار جانبی به آن نگاه کنیم. اگر در این حوزه درست کار نشود، می‌تواند خطرناک باشد. در این جا لازم است بگویم که مدیران باید خود را در برابر یک موج یادگیری قرار دهند. تا مدیران خودشان آموزش نبینند، نمی‌توانند پرسنل خوبی را داشته باشند. مدیر باید سرمایه‌گذاری، ورود به صنعت، ماندن در صنعت را یاد بگیرد. ما به مرکز آموزشی ماهان پیشنهاد دادیم که دوره مدیریت باشگاه‌های ورزشی راه‌اندازی کنیم، اما زمانی که وارد آن شدیم متوجه شدیم که متقاضی ندارد، زیرا همه خودشان را همه چیزدان می‌دانند.

چه تعداد بازیگر در این حوزه وجود دارد و آیا در بیزینس اسپا یک مای جمعی وجود دارد؟

در این حوزه، مای جمعی وجود ندارد و متاسفانه در این حوزه نفر دوم نداریم. مجموعه‌های ورزشی بسیاری قبل از ما و بعد از ما روی کار آمدند، ولی روی یک بخش کوچک کار می‌کنند و در همان حوزه بسیار عالی کار می‌کنند اما خدماتشان محدود است. این در حالی است که در مجموعه حس خوب زندگی خدمات بسیار متنوعی ارائه می‌دهیم ، همچنین نوآوری‌های بسیاری در این مرکز انجام دادیم. ما امیدوار بودیم مراکز مشابه ما این روند را حتی کپی کنند و تعداد این‌گونه مراکز در کشور بیشتر شود که متاسفانه این اتفاق رخ نداد. در مجموعه حس خوب زندگی، تردمیل‌های داخل آب وجود دارد که در کل دنیا تنها ۱۰ مجموعه آن را دارد. برای اولین بار در دنیا اتاق برف طبیعی ۳۶۵ روز در این مجموعه داریم. هوایی که در این مجموعه وجود دارد، هوای کوهستان است که حدود ۳ سال کار مطالعاتی روی آن انجام داده‌ایم و هزینه بسیاری صرف آن شده است.. خدماتی مانند شنیدن موسیقی زیر آب، باران مصنوعی، مدیکال اسپا، تیم پزشکی بسیار عالی و… در این مجموعه وجود دارد که حس خوب زندگی را به برترین مجموعه کل ایران تبدیل کرده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
اکوسیستم نوین گردشگری ایران

همانند بسیاری از کشورها، در ایران نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که ما با آن درگیر هستیم، ویروس کرونا و دغدغه اجرای برنامه واکسیناسیون عمومی است. اگرچه

رویداد

دکتر محمد جهانگیری، معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی دکتر محمد جهانگیری از فعالان صنفی حوزه گردشگری سلامت در سال‌های اخیر بوده است. جهانگیری

خبرها و نظرها

طیبه محمد دکترای ارتباطات دارد و تجربه سال‌ها فعالیت در عرصه تولید برنامه‌های تلویزیونی. او که با دغدغه کار فرهنگی وارد دنیای صنعت نمایشگاهی شده،