سحر بختیاری بنیانگذار و مدیرعامل آوایار از خدمات و اهداف آوایار میگوید
در جهان امروز، دانش و اطلاعات و رشد و توسعه، لازم و ملزوم یکدیگرند. تحولات فناورانه، جهان را بهسرعت به جلو میبرد و انسانها در شبکهای درهم تنیده از اطلاعات و ابزارها و راهکارهای فناورانه به زیست مشغولند. برداشت عمومی بر این است که انسانهای امروز آگاهتر و بادانشترند و در هر حوزهای که به زندگی و حرفهشان ربط پیدا کند، نیاز به دانستن بیشتر را جستوجو میکنند. برای جلبنظر و پاسخگویی به نیازهای افراد در دنیای فناوریمحور که پیشرفتها لحظهای و شگرفند، عطشی سیریناپذیر برای کسب اطلاعات بیشتر وجود دارد. در حوزه سودآور و پربازیگر گردشگری نیز طی چند سال اخیر استارتاپهای زیادی راهاندازی شدهاند که تفاوت اصلیشان با بازیگران سنتیتر، تسلط بر فناوریهای اطلاعاتی، ارتباطی و دانش تخصصی در علوم مختلف رایانهای و برنامهنویسی و تولید محتواست. کسبوکارهایی که برخیشان مثل «آوایار» موفق به تولید گجتهای هوشمند هم شدهاند و تجربهای کیفیتر را برای گردشگران فراهم کردهاند. آوایار، استارتاپی است که دانش، تجربه، فناوری و خلاقیت را با یکدیگر تلفیق کرده و حاصل کار نیز ارائه راهنمای صوتی و تصویری به سایتهای گردشگری همچون موزهها، نمایشگاهها، گالریها و صنایع مختلف است.
در ستایش حفاظت از میراث فرهنگی
میراث فرهنگی هر کشور، گیاه کمیابی است که اگر حفظ نشود از میان خواهد رفت. این اعتقادی است که بنیانگذار آوایار میگوید هویتی عمیق به آنها داده و با همین باور هم جان گرفتهاند و تا میراث فرهنگی کشور را به جهانیان بشناسند. برای آن که آوایار را بهتر بشناسیم، باید نگاهی به دایره طلایی این استارتاپ انداخت. دایرهای که اهمیت محصولات و فعالیتهای آنها در راه استانداردسازی زیرساختهای گردشگری را بهخوبی نشان میدهد. چرایی شکلگیری آوایار به گفته بنیانگذار آن به اهمیت حفاظت از میراث فرهنگی برمیگردد. در دایره میانی حلقه طلایی آوایار، چگونگی این حفاظت با کمک کردن به رشد آگاهی میسر میشود. دایره بیرونی نیز به ابزارها و متدها ارجاع میدهد که آوایار این کار را با راهکارهای چندرسانهای عملیاتی میکند. این استارتاپ را سحر بختیاری راهاندازی کرده که به گفته خودش، میخواهد با محصولات و سرویسهایی که تولید و عرضه میکند، قدم مثبتی در مسیر رونق گردشگری کشور بردارد. آوایار در حقیقت راهنمایی برای دستیابی به درکی عمیقتر از جاذبههای گردشگری کشور است و طراحی و تولید راهنماهای چندزبانه خود را بهشکل ایستگاه رسانه گروهی، اپلیکیشن یا راهنمای گردشگری صوتی انفرادی برای موضوعات و گروههای مختلف در اختیار افراد و سازمانها قرار میدهد و با محتوایی که ارائه میدهد تجربهای لذتبخش را برای بازدیدکنندگان به ارمغان میآورد.
آگاهیبخشی روایتی و جذاب
درواقع، آوایار اولین تولیدکننده سیستمهای راهنمای گردشگری صوتی و چندرسانهای در کشور است که با استفاده از دانش خلاقانه و گروهی از متخصصان، محصولات و راهکارهایی برای استانداردسازی زیرساختهای صنعت گردشگری عرضه میکند. راهنمای صوتی که مهمترین محصول آوایار هم محسوب میشود به دو شکل دستگاه یا اپلیکیشن راهنمای صوتی به بازدیدکننده اماکن تاریخی و گردشگری ارائه میشود. راهنمای صوتی درواقع یک دستگاه در ابعاد گوشی موبایل است که از گردن آویزان میشود و یک هدفون نیز روی گوش قرار میگیرد و توضیحات لازم را به گردشگر هنگام بازدید از جاذبههای گردشگری بهصورت شفاهی و انفرادی ارائه و او را در جریان تاریخچه و جزئیات مربوط به آثار قرار میدهد.
دستگاه قابلیت پخش موسیقی و تصویر را دارد و به بازدیدکننده کمک میکند توضیحات را بهراحتی در ذهن خود فضاسازی کند. بختیاری درباره این دستگاه میگوید: «زمانی که گردشگر در یک سایت تاریخی یا مکان گردشگری قدم میزند براساس موقعیت مکانی که در آن قرار میگیرد، دستگاه به صورت خودکار اطلاعات مربوط به آن بخش را پخش میکند. علاوه بر این، دستگاه این قابلیت را دارد که در مکانهایی مانند موزهها که تعداد اقلام و اشیا زیاد است، گردشگر بهصورت انتخابی شیء یا تابلوی تاریخی را انتخاب کند تا اطلاعات مربوط به آن از دستگاه پخش شود. این راهنمای صوتی بهنوعی مکمل چیزی است که گردشگر بهصورت بصری مشاهده میکند.» آوایار محتوای راهنمای صوتی متناسب با نیاز مجموعه و به زبانهای مختلف تهیه و بر بستر دستگاه و اپلیکیشن بارگذاری میکند. آن طور که بنیانگذار آوایار میگوید گردشگران در صورت تمایل میتوانند محتوای تولیدشده را از طریق اپلیکیشن هم دریافت و استفاده کنند. دستگاه صوتی آوایار کاربردهای زیادی دارد و بهطور کلی هر جا که بازدیدکننده داشته باشد و بازدیدکننده نیاز به کسب اطلاعات داشته باشد، میتواند از دستگاه آوایار استفاده کند. بختیاری در اینباره میگوید: «مکانهای زیادی از موزهها و سایتهای تاریخی گرفته تا هر جایی که قابلیت گردشگری داشته باشد شامل این خدمات میشود، چراکه در ایران تعداد راهنماهای گردشگری زیاد نیست و اغلب نیز اطلاعات کاملی ندارند. وجود این دستگاه در مکانهای گردشگری بسیار لازم است، چراکه از طرف دیگر ما زمان زیادی را بابت پژوهش صرف میکنیم و از باستانشناس، اسطورهشناس تا متخصص گردشگری در تیم پژوهش ما قرار دارند تا اطلاعات دقیقی نسبت به مکان گردشگری در اختیار بازدیدکننده قرار بگیرد.»
درآمدزایی از دستگاه صوتی راهنما
آوایار با سرمایه شخصی بنیانگذار آن شروع به فعالیت کرد و بهصورت بوتاستریپ پیشرفت کرده و در کسب درآمد نیز متکی به دستگاههای تولیدی است. بختیاری در اینباره توضیح بیشتری میدهد: «ما به دو شکل با مجموعهها کار میکنیم. اگر تعداد بازدیدکنندههای مجموعه بهقدری باشد که برای ما صرفه اقتصادی داشته باشد بهشکل سرمایهگذار وارد کار میشویم و دستگاهها را در اختیار آنها میگذاریم و از درآمدی که ایجاد میشود درآمدزایی داریم. حالت دیگر درآمدزایی نیز فروش دستگاه به مجموعههای مختلف است.»
تولید محصولی کاملا ایرانی
محصولی که آوایار عرضه میکند، چه در بحث طراحی و چه در بخش تولید کاملا ایرانی است. در طراحی طبق گفتههای بنیانگذار این استارتاپ، انعطافپذیر است و قابلیت کاربرد انواع فناوریهای مکانیابی در دستگاه مناسب با جاذبه گردشگری را بهدست میدهد و در محتوا نیز اطلاعات لازم را به بازدیدکنندگان بهشکلی جذاب و داستانی از آنچه در دل منابع و مستندات تاریخی گذشته، روایت میکند و تجربهای لذتبخش را به ارمغان میآورد. شناسایی اثر در دستگاه آوایار در فضاهای گسترده مانند سایتهای تاریخی، براساس مختصات مکانی کاربر و بهصورت خودکار انجام میگیرد و در فضاهای پرتراکمتر مانند موزهها دستیابی به جزئیات بیشتر با نزدیککردن دستگاه به کارت نصبشده در کنار اثر ممکن میشود. آوایار متناسب با سفارش دستگاهها، محتوای دستگاهها را سفارشیسازی میکند و طبق گفتههای بنیانگذار آوایار چون هزینه تولید محتوا بالاست، آوایار بعد از عقد قرارداد با دستگاهها و سازمانهای مختلف، به تولید محتوای اختصاصی میپردازد.
این استارتاپ تاکنون سفارشیسازی طاق بستان بیستون را انجام داده و با وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری نیز قراردادی امضا کرده که حاصل آن، تولید دستگاههای راهنمای صوتی کاخ گلستان است که از ابتدای امسال به بازدیدکنندگان نوروزی ارائه شد. از ابتدای تابستان امسال نیز طبق توافق با وزارت میراث فرهنگی، صنایعدستی و گرشگری و پایگاه میراث جهانی تختجمشید، تیم آوایار بهصورت رسمی در این مجموعه تاریخی مستقر شدند و به ارائه خدمات پرداختند. علاوه بر اینها، آوایار در حوزه راهنمای گردشگری صوتی، در زمینه انتخاب سیستم بهینه مشاوره میدهد، در زمینه چگونگی پیادهسازی و فرایند بازاریابی و فروش، طراحی و پیادهسازی انواع سیستم راهنمای گردشگری صوتی متناسب برای قطار، اتوبوس گردشگری و کشتی کروز نیز تخصص دارند.
فناوری واقعیتافزوده در بخش گردشگری
آوایار در زمینه ویدئومپینگ نیز فعال است. ویدئو مپینگ یکی از شیوههای معرفی محصول است که برای مشتریان نیز بسیار جذاب و تاثیرگذار است. ویدئومپینگ، نمای ساختمان یا سازه و محصول را تبدیل به پرده بزرگ سینما میکند. با این تفاوت که فیلم پخششده نوعی جان بخشی به تکتک المانهای اثر میدهد و داستانی با بازیگری کاراکترهای مختلف را روایت میکند. در این روش میتوان آبشاری زیبا روی نمای یک هتل تصور کرد یا بنایی تاریخی را به صحنه نبردی بزرگ مبدل کرد. در آوایار با ترکیب این فناوری و استراتژیهای بازاریابی، محصولاتی برای کمک به ایجاد تجربههای بهیادماندنی، منحصربهفرد و جذاب ارائه میشود. ویدئومپینگ روی ساختمان قدیمی میدان انقلاب، موزه سینما و پل طبیعت از جمله پروژههایی است که آوایار در سالجاری انجام داده است. این استارتاپ در زمینه شبیهسازهای گردشگری و صنعتی نیز فعالیتهایی جدی دارد. این فناوری فضایی مانند اتاق است که با مجموعهای از پروژکتورهای شبکهشده، به نمایش تصویر میپردازند و با فناوریهای واقعیتافزوده که در تولید انیمیشن و ساخت پرسپکتیو مجازی استفاده میشود، بینندهای که داخل این اتاقها قرار میگیرد، احساس حضور در محیط واقعی را خواهد داشت. مثال بارز در این زمینه موزههای دیجیتال است و بازدیدکننده با ورود به آن آثار و جاذبهها را در شکل و زمان اصلیشان مشاهده میکند.