استارتاپ بادهی؛ سودآوری از گردشگری یوگا

نگاهی به یکی از موفق‌ترین کسب‌وکارهای گردشگری پایدار در کاستاریکا

تورهای یوگا درحال تبدیل‌شدن به یک ترند مهم در گردشگری هستند. بسیاری از مسافران امروز، ترجیح می‌دهند تعطیلات خود را در کمپ‌ها یا دهکده‌های سلامت و تندرستی سپری کنند و خستگی ناشی از زندگی شهری پرتلاطم خود را با تمرین‌های یوگا و مدیتیشن‌های روزانه به فراموشی بسپارند در حالی که فرصت کاوش در فرهنگ محلی و قدم‌زدن در کوچه‌پس‌کوچه‌های آرام یک روستا یا یک ساحل خلوت را هم دارند.
یوگا به‌خاطر پیوندی که با تجربه معنویت به‌عنوان گم‌شده اصلی جهان مدرن دارد توانسته مسیری جدید در گردشگری و سفر باز کند. تاحدی که نه‌تنها هند، بالی و تبت از مواهب این نوع گردشگری بهره‌مند شده‌اند، بلکه اکنون حتی در دل آمریکا و بسیاری دیگر از کشورهای غربی، استراحتگاه‌ها و اردوگاه‌هایی با محوریت یوگا تاسیس شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. یکی از این اردوگاه‌ها که اتفاقا مهم‌ترین آن‌ها در دنیا به‌شمار می‌رود مرکز یوگا و گردش بادهی در کاستاریکاست.

یک هفته سفر که در پایان آن نوعی آگاهی و شفافیت روحی عاید فرد می‌شود موضوعی است که بسیاری از مسافرانی که تجربه‌ گردشگری یوگا را در این مرکز دارند به آن اذعان می‌کنند. میشل جولاندا که اهل بوستون است و تجربه حضور در این کمپ‌های یوگا را دارد این‌گونه سفر خود را توصیف می‌کند: «در این سفر نوعی آشتی بین ذهن و بدن من صورت گرفت. احساس خوب در جمع بودن و مدیتیشن گروهی چیزی است که تا ابد در ذهن خواهم داشت. هر صبح با طلوع خورشید بیدار می‌شدیم و چای عسل و زنجبیل و زردچوبه می‌نوشیدیم و برای مدیتیشن با اولین بارقه‌ها خورشید آماده می‌شدیم. بعد از انجام تمرین‌های یوگا هم بین هندوها می‌رفتیم و از قدرت معنوی آن‌ها در مناجات‌‌شان لذت می‌بردیم.»

قصه شکل‌گیری بادهی؛ جایی برای گشت‌وگذار و یوگا

در سال ۲۰۱۰ ، چهار دوست از گوشه‌وکنار جهان به یکدیگر پیوستند تا یک شرکت گردشگری مسئولانه تاسیس کنند که هدف اصلی آن، برگزاری تورهای آموزش یوگا به همراه گشت‌وگذار در محدوده‌های نسبتاً توسعه‌نیافته Bahia Ballena-Uvita، در کاستاریکا بود. با توجه به وضعیت بکر محیط اطراف و یک جامعه محلی مثبت و همراه، بنیان‌گذاران تصمیم گرفتند که تجارت آن‌ها به‌مثابه‌ ابزاری برای ایجاد تغییرات مثبت اجتماعی و محیط‌‌زیستی در هر دو جامعه محلی و جهانی نقش ایفا کند. با گذشت ده سال، اکنون کسب‌وکار آن‌ها به‌عنوان اولین (و تنها) کمپ گشت‌وگذار و یوگا در جهان دارنده گواهینامه استاندارد طلایی از شرکت معتبر گواهینامه بی (corporation B) نشان می‌دهد که توانسته‌اند موفق‌تر از چیزی که روز اول تصور می‌کردند عمل کنند.

دلیل موفقیت دهکده یوگای بادهی (Bodhi) چیست؟

بنیان‌گذاران دهکده، با استفاده از چاشنی شیرین گردشگری و ذات اصیل سفر یعنی گشت‌وگذار و به اتکا به فضای معنوی یوگا و ایجاد تجربه‌ غوطه‌وری در طبیعت و تعامل با جامعه محلی، تجربه‌های به‌یاد ماندنی برای مسافران ایجاد می‌کنند. آن‌ها با ایجاد فضای آموزشی، کاری می‌کنند که یک مسافر علاوه بر گشت‌وگذار و تجربه‌های فردی با یادگرفتن یک مهارت یعنی تمرین‌های مدیتیشن و یوگا، دست پر به خانه برگردد.

در دهکده یوگا مسافران چه تجربه‌هایی دارند؟

قرار بر این است برای مسافرانی که دهکده یوگا را به‌عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌کنند یک سفر معنوی رقم بخورد به همین منظور تمام فعالیت‌های فرد در طول سفر پیوست معنوی دارد. برای مثال، در محدوده‌ اقامت، نقاطی به مسافران جهت اتصال فردی به طبعیت و مادر زمین معرفی می‌شود و فرد این امکان را دارد که در تنهایی تجربه‌ای بدیع از مدیتیشن تک‌نفره در خلوت داشته باشد. در اردوگاه گشت‌وگذار و یوگا، هر نفر یک برنامه درسی شامل مبانی تئوری یوگا و راهنمای تمرینات عملی، دریافت می‌کند و زمانبندی روزانه برای انجام تمرینات با توجه به شرایط فرد در اختیار او قرار می‌گیرد. در ساعت‌های غیرآموزشی مسافران در اقامتگاه‌های راحت خود یا در مزرعه یا آشپزخانه هستند و از همنشینی با دیگر مهمانان یا افرادی از جامعه محلی لذت می‌برند.
علاوه بر این در تمام طول سفر به افراد یادآوری می‌شود که آن‌ها توریسم مسئول هستند و باید به طبیعت و جامعه بومی احترام بگذارند و رحمت عطا کنند. در مجموع با اتکا به این نکات کلیدی، این مدل گردشگری ثابت کرده است که بسیار خوب عمل می‌کند، زیرا اخیرا این مجموعه برای دومین سال متوالی از طرف مرکز اعتباربخشی کسب‌وکارها در زمینه توسعه پایدار و دوستداری محیط‌زیست، به‌عنوان یک شرکت «بهترین برای جهان» شناخته شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
کرونا و بازاندیشی میراث ناملموس کشور
بایگانی

ویروس کرونا وضعیت بسیار شکننده‌ و ناراحت‌کننده‌ای را در سطح جهان و از جمله در کشور ما رقم زده است. از نگاه میراث ناملموس فرهنگی

آینده سفرهای کاری
بایگانی

شیوه‌های سفر همواره در حال تغییر و دگرگونی بوده و اکنون نیز می‌دانیم سفر پس از دوران همه‌گیری هرگز مانند آنچه پیش از این می‌شناختیم

مدل مفهومی خروج از بحران
بایگانی

شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری را به شدت متاثر کرده است. در یک سالی که گذشت اغلب کسب و کارهای گردشگری، سخت‌ترین روزهای خود را