فرصت‌های توسعه صنعت گردشگری

در هر فعالیت اقتصادی، رشد و توسعه، آرمان و مطلوب است. هرروز با در نظر گرفتن رشد دانش بشری فرصت‌های متعددی در مقابل خود می‌بیند. این در حالی است که صنعت گردشگری با توجه به ابعاد گسترده خود یکی از صنایعی است که فرصت‌های متعددی برای توسعه و پیشرفت در پیش رو دارد که صاحبان سرمایه و فعالان این عرصه می‌توانند برنامه‌‌های گسترده‌ای برای آینده حرفه‌ای خود مدنظر داشته باشند. از سوی دیگر، بسیاری از کارشناسان و استراتژیست‌های صنعت گردشگری بر این باورند که تغییر سبک زندگی و ارتقای تقاضای گردشگری در سراسر جهان به‌گونه‌ای است که فعالان باید هرچه سریع‌تر متناسب با آن، سیاست‌گذاری‌های جدیدی را اتخاذ کنند، چون در غیر این صورت احتمال شکست‌ آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل در ادامه به ۱۳ فرصت مناسب برای توسعه گردشگری اشاره می‌کنیم که می‌تواند انگیزه‌ای برای فعالان عرصه گردشگری باشد.

۱- افزایش تعداد سفرهای انفرادی

باتوجه به صنعتی‌شدن زندگی در اغلب کشورها به‌خصوص کشورهای توسعه‌یافته برخی افراد علاقه‌مند هستند سفرهای انفرادی را تجربه کنند که اتفاقا طی یک دهه گذشته این تقاضا در بازار سفر و گردشگری رو به افزایش است. بسیاری از این افراد برای آرامش و تجدید روحیه تصمیم‌گرفته‌اند بدون اینکه همراهی داشته باشند، سفر و از طبیعت یا جاذبه‌های مقصد خود استفاده کنند. در این میان جوانان، میانسال‌ها یا افراد مسن، دیده می‌شوند که به تنهایی بار سفر بسته و راهی مقاصدی دوردست شده‌اند.

نکته جالب‌تر اینکه بخش عمده‌ای از این نوع سفرها جزء سفرهای لاکچری به‌شمار می‌آیند و مسافران در این گروه هزینه بالایی هم می‌پردازند که تنها باشند.

۲- سفرهای اقتصادی

رونق اقتصادی و درآمد تاثیر زیادی در تقاضای سفر دارد و همیشه سهم هزینه سفر در سبد درآمدی خانواده‌ها و افراد، بخش عمده‌ای به خود اختصاص داده است، از این رو انجام سفرهای اقتصادی و ارزان‌قیمت یکی از تقاضاهای اصلی در جوامع مختلف و میان گردشگران بوده است. این در حالی است که برخی از فناوری‌های جدید که طی این سال‌ها ایجاد شده توانسته به‌گونه‌ای عمل کند که سفر برای متقاضیان ارزان‌شده و تعداد بیشتری از افراد ساکن این کره خاکی برای سفر چمدان ببندند. به‌عنوان مثال، پروازهای ارزان‌قیمت، اقامت در برابر کار، اقامتگاه‌های مشارکتی و… به همین دلیل است که ارائه‌دهندگان خدمات ارزان‌قیمت سفر می‌توانند استفاده بهینه از تقاضای روزافزون سفرهای اقتصادی داشته باشند.

۳- بوم‌گردی

تجربه زندگی صنعتی باعث شده، امروز اغلب گردشگران برای تجربه زندگی بومی و آشنایی با آداب و رسوم سایر نقاط تقاضای بیشتری داشته باشند. زندگی در مناطق روستایی، استفاده از خوراک و پوشاک آن‌ها عواملی هستند که روند تقاضای بوم‌گردی در بسیاری از نقاط جهان را دوچندان کرده است. به‌عنوان مثال، یکی از پرتقاضاترین انواع گردشگری در ژاپن، توری است که گردشگران برای تجربه سبک زندگی سنتی ژاپن برای آن هزینه می‌کنند.

۴- شخصی‌سازی در سفر (یا خدمات انحصاری)

هرچند هزینه سفر تعیین‌کننده تقاضاست، اما در دنیای امروز برخی افراد علاقه‌ دارند تجربه سفری منحصربه‌فرد را به‌صورت انحصاری داشته باشند. این گروه از گردشگران که عموما جزء اقشار ثروتمند جوامع مختلف هستند، معمولا به‌دنبال تورهای گردشگری کاملا خاص و انحصاری رفته و حاضرند برای آن هزینه‌های بالا بپردازند تا این تجربه را کاملا شخصی داشته باشند. بررسی‌های انجام شده از این نوع تقاضای سفر نشان‌دهنده این است که گردشگرانی که چنین خدماتی را سفارش می‌دهند جزء مشتریان وفادار ارائه‌دهنده خدمات خواهند شد که این سرمایه‌ای غیرقابل انکار برای سرمایه‌گذاران است.

۵- گردشگری در سفرهای تجاری

با در نظر گرفتن گسترش مبادلات تجاری میان شرکت‌های چندملیتی، همچنین ایجاد بازارهای بین‌المللی، امروزه سفرهای تجاری برای کارمندان و تجار بسیار رونق گرفته و تقریبا همیشه در جریان است. این در حالی است که جابه‌جایی این گروه از تجار و کارمندان شرکت‌های بین‌المللی فرصتی تازه برای صنعت گردشگری ایجاد کرده تا شرکت‌ها در حین یک سفر تجاری برای پرسنل خود امکان تجربه گردشگری و استفاده از جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی محل اقامت را هم فراهم کنند. به این ترتیب شرکت‌های تجاری معمولا هنگام اعزام کارمندان خود به ماموریت برنامه‌ای برای گردشگری آن‌ها تدارک می‌بینند و بودجه‌ای برای در نظر می‌گیرند

۶- استفاده از روبات‌ها و شهرهای هوشمند در گردشگری

گره خوردن بیش از حد زندگی تک‌تک ما به صفر و یک‌های مجازی، همچنین گسترش فناوری‌های نوین در ارائه خدمات به افراد، عواملی هستند برای تغییر سبک و شیوه‌های گردشگری که می‌توان به اینترنت‌اشیا، فناوری‌های بلاکچین و شهرهای هوشمند در این زمینه اشاره کرد. به‌عنوان مثال، اکنون هتل‌های زنجیره‌ای هیلتون در این زمینه فعال‌شده و با استفاده از روبات‌ها و اینترنت‌اشیا به مسافران خدمات می‌دهد.

اکنون این هتل‌های زنجیره‌ای با استفاده از روبات‌ها خدمات می‌دهند و تقریبا نقش پیشخدمت‌ها در این هتل‌ها کمرنگ شده است.

۷- فناوری‌های شناختی در گردشگری (کدهای شناسایی)

یکی از سیاست‌های اصلی تجاری برای سرمایه‌گذاران در صنعت گردشگری، ایجاد مشتریان وفادار است و برای رسیدن به این هدف، هزینه‌های بالایی پرداخت می‌شود، در حالی که امروز فناوری‌های نوین توانسته‌ این شرایط را برای سرمایه‌گذاران و فعالان عرصه گردشگری هدیه دهد. ایجاد فناوری‌های شناخت افراد با استفاده از بارکدها، آیدی‌ها و…. به‌گونه‌ای است که صاحبان و فعالان خدمات گردشگری می‌توانند براساس آن‌ها شناخت دقیقی از نیازها و خواسته‌های مشتریان خود داشته باشند. در این فناوری البته سایر بخش‌های وابسته به گردشگری مثل هتل‌داری و خدمات حمل‌ونقل هوایی یا دریایی می‌توانند بهترین استفاده را داشته باشند و حتی در آینده نزدیک احتمالا مسافران نیازی به تهیه گذرنامه ندارند، چون اطلاعات موردنیاز پلیس مهاجرت در سرورهای بین‌المللی ذخیره و قابل‌استفاده است. البته برخی استراتژیست‌های صنعت گردشگری بر این باورند که توسعه این فناوری می‌تواند در نقل و انتقال پول، همچنین سایر خدمات موردنیاز گردشگران مفید باشد و قطعا گردشگران مدارک یا پول اضافه همراه نخواهند داشت، چون اطلاعات آن‌ها ثبت‌شده و فقط کافی است این افراد انگشت خود را روی دستگاه قرار دهند یا اینکه مقابل دوربین مخصوص بایستند.

۸- استفاده از هوش مصنوعی در گردشگری

شاید تصور کنید هوش مصنوعی در این زمینه کارایی ندارد و احتمالا نمی‌تواند صنعت گردشگری را تحت‌تاثیر قرار دهد، اما امروز بسیاری از فعالیت‌های صنعت گردشگری معطوف به هوش مصنوعی است. به‌صورتی که بسیاری از خدمات آنلاین مثل خرید بسته‌های سفر، بلیت، رزرو هتل و… توسط این فناوری ارائه می‌شود. در این نوع خدمات امنیت و کیفیت ارائه خدمات برای گردشگران تضمین شده و هرگونه تغییر کیفیت بدون اطلاع مشتری امکان‌پذیر نیست و دقیقا همان چیزی که می‌خواهید را دریافت می‌کنید. هرچند نباید فراموش کنیم امروز صنعت حمل‌ونقل کم‌کم به سمت هوش مصنوعی گام برداشته و احتمالا در آینده نزدیک حمل‌ونقل در بخش گردشگری تنها از طریق این نوع فناوری انجام می‌شود.

۹- نقش واقعیت افزوده در گردشگری

حالا که از دنیای مجازی و شبیه‌سازی صحبت کردیم بد نیست کمی هم درباره واقعیت افزوده و فرصت‌هایی که در گردشگری ایجاد می‌کند، صحبت کنیم. یکی از انگیزه‌های اصلی سفر برای گردشگران، هیجان است و اغلب گردشگران تلاش می‌کنند هیجان بیشتری را تجربه کنند. با واقعیت افزوده می‌توانید یک هیولای ساختگی را همراه خود داشته باشید و در پارک قدم بزنید. البته تجربه ماجراجویی‌های بسیار جالبی هم در این زمینه ایجاد می‌شود که قطعا گردشگران بسیاری در آینده نزدیک به آن جذب می‌شوند. کارشناسان بر این باورند که واقعیت‌های افزوده می‌تواند تجربه سفر را بیشتر کرده و انگیزه بالاتری برای گردشگران برای تکرار سفر ایجاد کند.

به اینستاگرام آگرد بپیوندید

۱۰- جایگاه واقعیت مجازی در گردشگری

فناوری مجازی اکنون بسیاری از ما را به خود مشغول کرده و استفاده از این نوع فناوری اگرچه همگانی نشده، اما در آینده نزدیک می‌تواند جزئی از زندگی روزمره ما باشد. این در حالی است که ظاهرا فناوری واقعیت مجازی در گردشگری استفاده و کاربردهای بسیاری دارد. ترکیب برنامه‌های واقعی و مجازی برای گردشگران انگیزه‌ای ایجاد می‌کند که بسته‌های طراحی‌شده را بهتر خریداری کنند.

شبیه‌سازها امروز می‌توانند بدون اینکه افراد از جای خود تکان بخورند هیجانی غیرقابل وصف برایشان مهیا کنند یا اینکه افرادی که دارای معلولیت‌هایی هستند با استفاده از این امکانات به دور دنیا سفر کرده و تجربه‌ای شگفت‌انگیز داشته باشند.

۱۱- اینترنت اشیا و گردشگری

گسترش استفاده از اینترنت‌اشیا در زندگی روزانه ما به‌نوعی گردشگری را هم تحت‌تاثیر خود قرار داده است به‌صورتی که در برخی از کشورهای توسعه‌یافته گردشگران می‌توانند با استفاده از خدمات موبایل هوشمند خود نیازهای سفرشان را تامین کنند. رزرو هتل، دریافت خدمات هنگامی که داخل اتاق هستند، استفاده از امکانات تفریحی و سلامتی مرکز اقامت یا حتی دریافت بسته‌های پستی و…. گروهی بر این باورند بخش‌ مهمانداری هتل‌ها به‌زودی معطوف به اینترنت‌اشیا شده که قطعا فرصت‌های گسترده‌ای ایجاد می‌کند.

۱۲- تاثیر خوراک ارگانیک و غذای سالم در گردشگری

سبک‌ زندگی امروزی ما به‌خصوص در کشورهای صنعتی باعث شده، گروه بسیاری از افراد علاقه‌مند به سبک زندگی سبز شوند. یعنی با استفاده از خوراک ارگانیک و سالم تجربه زندگی بهتری داشته باشند.

این موضوع فرصتی ایجاد کرده برای فعالان عرصه گردشگری که علاقه‌مندان به استفاده از غذای سالم و ارگانیک را به خود معطوف کنند. امروزه ارائه خدمات ارگانیک به گردشگران شاید یک نوع خدمات عادی به نظر ‌آید، اما نباید فراموش کنیم که هزینه بالاتری برای گردشگران به‌همراه داشته و قطعا ارزش‌افزوده بهتری هم برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. غذای سالم، هوای سالم و البته تجربه بهتر سفر، انگیزه‌ای برای دوطرف معادله است که آینده‌ای روشن داشته باشند.

۱۳- تجربه شیرین گردشگری

تمام موارد یادشده عواملی هستند که می‌توانند تجربه‌ای شیرین برای گردشگران به ارمغان آورند تا دوباره از خدمات موردنظر استفاده کنند. استفاده از فناوری‌های نوین، کاهش هزینه‌های سفر یا ساده‌شدن خدمات و دریافت افزوده در این بخش قطعا عواملی هستند که سرمایه‌گذاران و فعالان گردشگری می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. این فناوری‌ها برای صاحبان کسب‌وکارهای مرتبط با سفر و گردشگری مشتریان وفادار به ارمغان خواهد آورد.

ترجمه: شیدا رمزی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
کرونا و بازاندیشی میراث ناملموس کشور
بایگانی

ویروس کرونا وضعیت بسیار شکننده‌ و ناراحت‌کننده‌ای را در سطح جهان و از جمله در کشور ما رقم زده است. از نگاه میراث ناملموس فرهنگی

آینده سفرهای کاری
بایگانی

شیوه‌های سفر همواره در حال تغییر و دگرگونی بوده و اکنون نیز می‌دانیم سفر پس از دوران همه‌گیری هرگز مانند آنچه پیش از این می‌شناختیم

مدل مفهومی خروج از بحران
بایگانی

شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری را به شدت متاثر کرده است. در یک سالی که گذشت اغلب کسب و کارهای گردشگری، سخت‌ترین روزهای خود را