گردشگری دیجیتال چیست و چگونه رقم خواهد خورد؟

آینده گردشگری را چت‌بات‌ها، هوش مصنوعی، علم داده، واقعیت افزوده و واقعیت مجازی متحول خواهند کرد

طی یک تا سه سال آینده صنعت گردشگری دیجیتال شاهد یک تغییر رویکرد دراماتیک خواهد بود. در دو دهه گذشته متاسرچ‌ها و اوتی‌ای‌ها با تکیه بر کاربرانی که پشت دسکتاپ نشسته بودند به بازار گردشگری دیجیتال مسلط شده بودند، اما حالا کسب‌وکار گردشگری تحت سیطره قوانین تکنولوژی‌های موبایل قرار خواهد گرفت، اما چرا و چگونه؟
کمتر از یک سال دیگر بازار رزرو آنلاین سفر توسط شرکت‌هایی که تجربه موبایل بهتری خلق کنند، تصاحب خواهد شد. برای شرکت‌هایی که تمام زور و توانَ‌شان را در دسکتاپ‌ها و ابزارهای وب خلاصه کرده‌اند، این یک تغییر بنیادین خواهد بود. تغییری که می‌تواند بازی را از چنگ آن‌ها در بیاورد. سال‌ها جست‌وجو در میان میلیون‌ها پرواز و هتل آن ‌هم به کمک بازکردن چند تب در جست‌وجوگر وب کامپیوترهای شخصی، یک روش کارآمد بود، اما الان این تجربه جای خود را به چند تاچ موبایل خواهد داد! این یعنی تجربه‌ای که موبایل رقم خواهد زد، دیگر توسط سلاطین سرچ هدایت نخواهد شد، بلکه این بازار را شرکت‌هایی در دست خواهند گرفت که قادر باشند در زمینه‌های زیر نوآوری‌های نفوذگری داشته باشند:
علم داده
هوش مصنوعی

تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌گری
بات‌های گفت‌وگو
فرمان‌های صوتی
اتوماسیون و شخصی‌سازی
واقعیت افزوده
واقعیت مجازی
اگر شما هم شرکتی هستید که در زمینه گردشگری و با ابزارهای وب فعالیت داشته‌اید و در کنار آن، نیم‌نگاهی هم به موبایل داشته‌اید که صرفا جنس‌تان جور باشد، وقتش رسیده در اولویت‌هایتان یک تغییر اساسی دهید! در سال ۲۰۱۷ بود که برای اولین بار ترافیک موبایل از ترافیک دستگاه‌های دسکتاپ پیشی گرفت و این چیزی نیست که برگشت‌پذیر باشد! دیگر کسی به‌یاد نخواهد آورد که روزی مردم از موبایل کمتر از دسکتاپ‌هایشان برای وب‌گردی و جست‌وجو و گرفتن خدمات آنلاین استفاده می‌کرده‌اند! به عصر پایان حکمرانی دسکتاپ خوش آمده‌اید! از این به بعد ابتدا مشتریان از طریق موبایل با محصول شما سروکله خواهند زد.

اگر شما یک استارتاپ گردشگری هستید باید بدانید که ابزارهای مبتنی بر موبایل و علم داده هستند که قرار است میراث متاسرچ‌ها را از آن خود کنند و شما باید انتخاب کنید که می‌خواهید از این میراث سهمی ببرید یا نه. البته فناوری‌هایی دیگری چون بلاکچین و چت‌بات‌ها هم در این بازار راه خودشان را پیدا خواهند کرد و به نقش‌آفرینانی قَدر بدل خواهند شد. برای نمونه استارتاپی به اسم «رودی» کارش این است که با استفاده از داده‌های موبایل کاربران، فرایندهای تحویل بسته‌هایش را ردیابی ‌کند، فقط با یک اپ ساده موبایل. اپلیکیشنی که از کاربرانش می‌پرسد اگر قصد سفر از یک شهر به شهر دیگر را دارند، می‌توانند یک بسته هم با خودشان ببرند یا نه؟ چیزی شبیه کارپولینگ، اما در حوزه پست. کاربران می‌توانند با نصب یک اپلیکیشن، وقتی می‌خواهند به سفر بروند، با کمک‌کردن در رساندن بسته‌ها برای خودشان درآمدزایی کنند. یعنی خرج سفرشان را با بدل‌شدن به یک مامور پستی دربیاورند.

از این دست پروژه‌ها و استارتاپ‌هایی که طی یک تا سه سال آینده نحوه سفر رفتن مردم، فرستادن اسباب و اثاثیه سفر و رزرو اتاق و جا را به‌کلی متحول خواهند کرد، زیاد خواهیم دید. از هوش مصنوعی به‌شدت استفاده می‌شود تا بهترین مسیرهای یک سفر را پیش‌بینی‌کند، ارزان‌ترین بلیت‌ها را بخرد یا اینکه از استارتاپ‌هایی چون ایری‌ان‌بی اتاق رزرو کند و از شرکت‌های دیگر، ماشین. الگوریتم‌های هوش مصنوعی توسط استارتاپ‌هایی مثل بوکینگ، کایاک و دیگران به‌کار گرفته شده‌اند تا تجربه سفر را راحت‌تر، ارزان‌تر و البته کم‌خطاتر کنند.
حالا که تکنولوژی با این سرعت در حال درنوردیدن صنعت و بازار سفر و گردشگری است چه باید کرد؟ اصولا آن‌ها که صاحبان کسب‌وکارهای گردشگری هستند چطور می‌توانند با این روندها و موج‌ها همراه شوند و کسب‌وکارهای موفق‌تری در آینده‌ای که در حال نزدیک‌شدن است، داشته باشند؟ جواب این سوال را از زبان تعدادی از بازیگران بزرگ دنیای گرشگری آنلاین بخوانیم.


ای‌جی دان، بنیان‌گذار ابرودرز

طی سه سال آینده، نوآوری‌ در بیزینس‌مدل‌های گردشگری فشار زیادی روی کسب‌وکارهای قدیمی‌تر و محافظه‌کار این صنعت خواهند داشت. شرکت‌های بزرگ و قدیمی گردشگری به‌زودی به‌خاطر نداشتن چنین نوآوری‌هایی از میدان به‌در خواهند شد. هوش مصنوعی تجربه بهتری در اختیار کاربران قرار خواهد داد. شاهد مسافرانی خواهیم بود که با ۱۵۰۰ دلار در جیب، می‌توانند سفرهای هوایی ۶ روزه بروند. مسافرانی که این روزها مشاوران شرکت‌های بزرگ تلاش می‌کنند برنامه‌های آن‌ها را کوتاه‌تر کنند. هوش مصنوعی با کمک تجربه سفرهای قبلی کاربران و براساس اولویت‌های آن‌ها، سفرهای بهتری برای آن‌ها طراخی خواهد کرد. نکته دیگر اینکه دسته‌ای از استارتاپ‌ها در حال ظهورند که برنامه‌های جاافتاده خطوط هوایی را زیرورو خواهند کرد. ایرلاین‌های بزرگ در برابر به‌روزکردن زیرساخت‌ها و سیاست‌‌های خود، بسیار کُند عمل مِی‌کنند، به همین دلیل برنامه‌هایی که برای مسافران وفادارشان دارند به‌شدت از رده خارج‌شده و بی‌ارزش‌اند. هوش مصنوعی و استارتاپ‌های این حوزه می‌توانند بلیت‌های ارزان‌قیمت را (حتی تا یک‌دهم قیمت‌های فعلی) با محاسبه مسافت‌هایی که طی خواهد شد به کاربران بفروشند و در عین حال پول بیشتری را نصیب ایرلاین‌ها کنند. این امکانی است که هوش مصنوعی می‌تواند با محاسبه مسافت‌هایی که مشتریان در سابقه پروازهای قبلی‌شان طی کرده‌اند، محقق کند. بازار مسیرهای پرتکرار مشتریان پروازها حدود ۳۰۰ میلیارد دلار است. بازاری که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند، با کمک تکنولوژی و فناوری می‌توان آن را به نفع مشتری و ایرلاین بهینه کرد، اما حتی ایرلاین‌‌هایی مثل کی‌ام‌ال، برنامه‌ای برای این بازار بزرگ ندارند و به نظر می‌رسد استارتاپ‌ها باید دست به کار شوند.


آنتونی گولیاس، هم‌بنیان‌گذار استارتاپ سیتی‌استشر

بازار گردشگری گرفتار مشکلات زیادی برای پیش‌بینی نتایج درست و بهینه و تطبیق اصولی عرضه و تقاضا در مارکت‌پلیس‌هاست. وقتی صحبت از قیمت‌گذاری یا پرواز با هواپیما می‌شود این مشکلات بیشتر خود را نشان می‌دهند. هوش مصنوعی این ظرفیت را دارد تا کارکرد مارکت‌پلیس‌ها را ارتقا دهد و به‌شکل موثری هزینه‌های گردشگران را کم کند. اما در مورد بلاکچین زیاد خوش‌بین نیستم که طی پنج سال آینده کاری کند. طی ۲۵ سال آینده شاید بلاکچین بتواند حداقل پاسپورت‌ها را منسوخ و از رده خارج کند! شاید. در مورد چت‌بات‌ها هم (چه نوشتاری و چه صوتی) من فکر می‌کنم ترندی است که بیش از اندازه در مورد آن‌ها اغراق شده. چت‌بات‌ها نقش خود را خواهند داشت، اما نه زیاد. نقش‌هایی چون پاسخ‌دادن به سوالات سرراست، سوالات متداول را جواب‌دادن و… اما برای نیازهایی چون انتخاب پروازها، رزرو جا، مسیریابی و… فکر می‌کنم کار زیادی از دست‌شان برنخواهد آمد. ما خیلی کندتر از چیزی که صحبت می‌کنیم و می‌شنویم، می‌توانیم بخوانیم و تایپ کنیم، بنابراین اطلاعاتی از این دست بهتر است به‌شکل گرافیکی به کاربران ارائه شود، کاری که از عهده چت‌بات‌ها برنمی‌آید. فکر می‌کنم ترکیبی از چت‌بات‌ها و اطلاعات گرافیکی و انسانی بهتر جواب خواهد داد.


مایک کارت‌رایت، بنیان‌گذار دیجیتال‌تون

این روزها صنعت گردشگری توسط چند شرکت معدود، اما خیلی بزرگ قبضه شده که کنترل سهم زیادی از ترافیک جست‌وجوی هتل‌ها را در دست دارند. این به این معناست اگر شما یک اقامتگاه مستقل گردشگری باشید، جذب مستقیم مشتری برایتان خیلی سخت خواهد بود. وابسته‌شدن به ترافیکی که توسط یک شریک سوم تامین می‌شود به این معناست که باید بابت هر رزرو درصد قابل‌توجهی را به واسطه‌ها دهید. رقمی که در برخی موارد به ۴۰درصد هم می‌رسد. فناوری‌های در حال ظهور درصدد تغییر این رویه هستند. دیجیتال‌تون پروژه‌ای است که می‌خواهد هر شهری را تبدیل به اکسپدیا، یاربی‌ان‌بی، اوپن‌تیبل و حتی آمازون خود کند، آن ‌هم با تکیه بر یک موتور جست‌وجوی محلی و با کمک هویت خود شهر. جست‌وجوهایی که با کمک زنجیره‌های جهانی، کسب‌وکارهای کوچک محلی و مستقل را در اولویت نتایج جست‌وجوی خود قرار خواهند داد. با کمک اپلیکیشن دیجیتال‌تون، بازدیدکنندگان هر شهر قادر خواهند بود مستقیما با هتل‌ها و کسب‌وکارهای محلی آن شهر در ارتباط باشند. استفاده از این فناوری به‌نفع جامعه است. ما کمتر از سه سال دیگر تجربه کسب‌وکارهای گردشگری را دگرگون خواهیم کرد، آن ‌هم با حمایت از اقتصاد محلی.


گیلیان موریس، بنیان‌گذار هیت‌لیست

هوش مصنوعی برای فراهم‌کردن تجربه‌های شخصی‌سازی‌‌شده کاربران و پیشنهادهای بهتر به‌کار گرفته خواهد شد. این تجربه برخلاف آنچه آدم‌ها پیشنهاد می‌دهند هیچ‌وقت کاربران را ناامید و نارراضی نخواهد کرد و مهمتر اینکه مدام هم ارتقا پیدا می‌کند و بهتر می‌شود. بیشتر توریست‌ها ترجیح می‌دهند از پلتفرم‌هایی چون ایربی‌ان‌بی برای رزرو اتاق استفاده کنند، این تغییری است که صورت گرفته و حالا نوبت هتل‌هاست که خود را با آن وفق دهند. پیش‌بینی من این است که امسال (۲۰۲۰) تقریبا همه رزروهای سفر حداقل در آمریکا از طریق موبایل انجام شود، بنابراین توجه به نسخه موبایل سایت کسب‌وکارتان باید مهم‌ترین اولویت شما در این سال باشد. نسل هزاره یا همان متولدان دهه نود میلادی به بعد، مطمئنا در گردشگری به‌دنبال راه‌هایی هستند که کسی آن‌ها را نرفته است،. راه‌های پاکوب ‌نشده! بنابراین شک نکنید که اپلکیشن‌های تازه‌ای در صنعت گردشگری پا به میدان خواهند گذاشت و این صنعت را تحت‌تاثیر قرار خواهند داد.


مهدی تانوتی، مدیرعامل رودمیت

معتقدم در سال‌های پیش‌ رو شاهد خیزش استفاده از دوچرخه‌های الکتریکی، اسکوترها و وسایل برقی کوچک در شهرهای پرجمعیت خواهیم بود. سرویس‌هایی که با پرداخت آنلاین، تحولی در گردشگری دنیا ایجاد خواهند کرد. به نظرم مردم از روش‌هایی برای جابه‌جایی استفاده خواهند کرد که ساده‌ترین و بهترین انتخاب‌ها را به آن‌ها می‌دهند. تا زمانی که شرکت‌های حمل‌و‌نقل نوآورانه نقش سرویس‌هایی مانند سیری یا هر سرویس صدامحور دیگری را در صنعت حمل‌و‌نقل نادیده بگیرند، نقش مهمی را بازی نخواهند کرد. مگر اینکه خود گوگل، آمازون و اپل تصمیم بگیرند وارد این حوزه شوند. از طرفی می‌بینیم که اوبر در حال توسعه ماشین‌های بدون سرنشین و پهپادهای مسافربر است، نشانه‌هایی که خبر از تغییر و تحول بزرگی دارند. البته انتخاب‌های جدیدی که در حوزه حمل‌و‌نقل به‌وجود خواهد آمد منجر به سردرگمی کاربران خواهد شد مگر اینکه با کمک هوش مصنوعی بتوان اطلاعات کاربران را تحلیل و نیازهای درست آن‌ها را شناسایی و سرویسی که متناسب با آن نیاز است را به آن‌ها پیشنهاد و ارائه داد. استارتاپ رودمیت هم به‌دنبال شناسایی نیازهای مرتبط با حمل‌ونقل کاربران و ارائه سرویس براساس دیتاهایی است که از سابقه سفرهای آن‌ دارد.


تئوفیل برلویز، مدیر ارشد عملیات استارتاپ رولوگو

فکر می‌کنم در آینده نزدیک فرایند رزرو سفر خیلی ساده خواهد شد و این را هم باید مدیون تفکر طراحی باشیم. هدف غایی هم این است که رزرو در حد یک کلیک ساده باشد. همان طور که ما جی‌پی‌اس‌هایمان را با اعتماد دنبال می‌کنیم، در آینده پلتفرم‌های مرتبط با سفر را دنبال خواهیم کرد. زمان چنین تحولی فرارسیده است. اوتی‌ای‌ها ده سال است که یک روش و شیوه را به مشتریانشان می‌فروشند. دسترسی به هتل‌ها و پروازها به‌شکل نوآورانه‌ای توسط استارتاپ‌ها در حال ساده‌شدن است. اوتی‌ای‌های نسل بعد این قابلیت را خواهند داشت که داده‌ها را از منابع مختلف جمع‌آوری، آن‌ها را ساختارمند کنند و به الگورتیم‌های هوش مصنوعی یاد دهند از این داده‌ها خروجی‌ها حداکثری بگیرند.


گلاریسا گاناوان، مدیر ارشد فنی پوینت‌گری

معتقدم مردم بیشتر سفر خواهند کرد، چراکه طبقه متوسط در حال رشد است، طبقه‌ای که استطاعت مالی بیشتری برای سفر دارد، اما همین طبقه بر این نکته تمرکز خواهد کرد که چطور ساده‌تر سفر کند. برای مثال، استفاده از تکنولوژی‌های امنیتی مانند نست، هم برای مسافران و هم برای اجاره‌دهندگان، تجربه اقامت بهتری را رقم خواهد زد. هوش مصنوعی هم جای خودش را باز خواهد کرد، چراکه کم‌کم قادر خواهد شد زبان‌های مختلف را بفهمد و مکان‌های بهتری به کاربران پیشنهاد دهد، اما چت‌بات‌ها در صورتی نقش مهم‌تری خواهند داشت که هوش مصنوعی به‌شکل موثرتری بفهمد نیازها و خواسته‌های کاربر چیست.


جان شومان، بنیان‌گذار تریپ‌ریپابلیک

این روزها صنعت گردشگری در تلاش است با تیکه بر آخرین پیشرفت‌ها و دستاوردهای فناوری دیجیتال، یک اکوسیستم جدید خلق کند. همه بازیگران کلیدی بازار گردشگری در تلاش‌اند از چرخه حیات گردشگری سهم بیشتری داشته باشند. به‌خصوص از راه درگیرکردن بیشتر مشتری و نگه‌داشتن بیشتر او از طریق سرویس‌ها و محصولاتشان. آن‌ها سهم بیشتری از کیک گردشگری می‌خواهند و می‌دانند که باید امکانات جدیدی برای رو کردن در چنته داشته باشند و این همان موضوعی است که جریان پیوسته نوآوری را در صنعت گردشگری به پیش می‌برد؛ نیاز به داشتن و ساختن امکان جدید که مشتری‌ها در طلب آنند.


مایک وودراهم، ‌بنیان‌گذار استارتاپ آنجین‌سکیر کار

من فکر نمی‌کنم واقعیت مجازی و واقعیت افزوده طی سه سال آینده بتوانند تغییر عمده‌ای در صنعت گردشگری ایجاد کنند، حداقل با شکل فعلی‌شان. تجربه‌های فعلی خیلی ابتدایی و انتزاعی هستند و هنوز مشتریان و اپراتورها ترجیح می‌دهند با عکس‌های دوبعدی و نوشته، سفرها و مکان‌ها را توصیف کنند. مسیریابی که روزگاری یکی از مهم‌ترین دغدغه توریست‌ها بود این روزها با ۵ دقیقه وقت گذاشتن در گوگل حل شده است.

گزارش: عماد عزتی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
کرونا و بازاندیشی میراث ناملموس کشور
بایگانی

ویروس کرونا وضعیت بسیار شکننده‌ و ناراحت‌کننده‌ای را در سطح جهان و از جمله در کشور ما رقم زده است. از نگاه میراث ناملموس فرهنگی

آینده سفرهای کاری
بایگانی

شیوه‌های سفر همواره در حال تغییر و دگرگونی بوده و اکنون نیز می‌دانیم سفر پس از دوران همه‌گیری هرگز مانند آنچه پیش از این می‌شناختیم

مدل مفهومی خروج از بحران
بایگانی

شیوع ویروس کرونا صنعت گردشگری را به شدت متاثر کرده است. در یک سالی که گذشت اغلب کسب و کارهای گردشگری، سخت‌ترین روزهای خود را