آیا صنعت گردشگری با شکایت از گوگل متحول می‌شود؟

شرکت‌های بزرگ فناوری هر چقدر تاثیرگذارند و پول‌ساز و ارزشمند، زیر ذره‌بین هم هستند. سال‌هاست محافل قانون‌گذاری و سیاسی بر سر دو راهی محدود کردن سرعت رشد این شرکت‌ها یا دخالت نکردن در کسب و کارهای آن‌ها قرار دارند. بحثی فرسایشی و ناتمام که به جز در چند مقطع خاص تاکنون راه به جایی نبرده است. حالا اما دولت آمریکا پا پیش گذاشته و علیه شرکت گوگل به دادگاه شکایت برده است. در کیفرخواست وزارت دادگستری، غول جست‌و‌جوی اینترنتی متهم شده که با زیر پا گذاشتن قوانین رقابتی، جست‌وجو و تبلیغات اینترنتی را در انحصار خود در آورده است. در این میان تعدادی از شرکت‌ها و آژانس‌های فعال در حوزه گردشگری نیز در پرونده‌ای که علیه گوگل به جریان افتاده، شرکت کرده و به آینده صنعت گردشگری خوشبین هستند.

گوگل به چه متهم است؟

به طور خلاصه گوگل متهم است که درباره روش‌های حذف رقبای کوچک خود در بازار دیجیتال، انحصارگرایانه و غیرشفاف عمل می‌کند. در کیفرخواست صادر شده ۱۱ ایالت آمریکا به عنوان شاکی در آنچه که «سلطه گوگل بر اکوسیستم آنلاین» خوانده شده، مشارکت کرده‌اند.

شکایت علیه گوگل
شرکت گوگل متهم به دست‌کاری نتایج جست‌وجو شده است

آن‌ها می‌گویند گوگل در سایه بی‌توجهی به قوانین و توافق‌نامه‌های ضدانحصار، به غولی بی‌شاخ و دم تبدیل شده که به پشتوانه ثروت هنگفت و نفوذ بالا، بازیگران کوچک‌تر را به انحاء مختلف و به خصوص با خرید، از دور رقابت کنار می‌گذارد.

متهم شدن گوگل به سرپیچی از قانون «شرمن»- مهمترین متن حقوقی درباره رقابت آزادانه تجاری- معطوف به انحصار این شرکت در خدمات جستجوی عمومی است. گوگل به‌عنوان دروازه ورود به اینترنت شناخته می‌شود اما منتقدان می‌گویند این کمپانی کالیفرنیایی از قدرت برای تبلیغ محتوای وب خود و دست‌یابی به سود بیشتر استفاده می‌کند. سایه سنگین این ادعا سال‌هاست بر سر گوگل سنگینی می‌کند.

گوگل در ابتدا به خود می بالد که «گرداننده» اینترنت است و در حالت عادی نیز از طریق الگوریتم‌ها و پیوندهای ارگانیکی که برای اتصال کاربر به وب‌سایت‌های شخص ثالث تعریف کرده، به نیازهای کاربران به بهترین وجه ممکن «پاسخ» می‌دهد. مشکلی که کسب و کارهای نوپا و شرکت‌های کوچک‌تر با آن روبرو هستند، این است که به ادعای آن‌ها گوگل با گذشت زمان پیوندهای ارگانیک را به سمت دلخواه خود تعریف کرده و نتایج جست‌وجو و پیشنهادات را براساس اقتضائات کسب و کار خود نمایش می‌دهد.

به این معنا که نتایج جست‌و‌جوی خدمات و سرویس‌های مرتبط با حوزه سفر و گردشگری به صورت هدفمند به نمایش درمی‌آید و چون کاربران به دنبال سریعترین پاسخ‌ها می‌گردند، به سرویس‌هایی هدایت می‌شوند خودِ گوگل صاحب آن‌هاست یا اینکه سایت‌ها و سرویس‌هایی به نمایش درمی‌آید که هزینه‌های زیادی برای تبلیغ به گوگل پرداخت می‌کنند.

سرویس های سفر گوگل
سرویس‌های سفر گوگل سال‌هاست رقیب فعالان گردشگری تبدیل شده است

واکنش گوگل

گوگل در یک پست وبلاگی در واکنش به شکایت وزارت دادگستری، دادخواست ارائه شده را «بسیار ناقص» و «مشکوک» توصیف کرده است. کنت واکر، معاون ارشد امور جهانی و مدیر ارشد حقوقی گوگل در بخشی از این پست گفته است که مهندسان این شرکت با ارائه مداوم بهبودها و تنظیم دقیق الگوریتم‌ها، بهترین موتور جستجوی ممکن را ارائه توسعه داده‌اند از نظر گوگل اگر کاربران در سطحی گسترده از سرویس‌ها و خدمات متنوع استفاده می‌کنند، به این دلیل است که به این شرکت و محصولات ارزش می‌گذارند و اغلب آنها را دوست دارند. واکر نیز چنین چیزی را در بیانه‌اش آورده است: «دادخواست وزارت دادگستری بسیار ناقص است. مردم از گوگل استفاده می‌کنند زیرا این کار را دوست دارند و نه‌اینکه مجبور باشند یا اینکه گزینه‌های دیگری در دسترس نداشته باشند.

در دنیای سفر و گردشگری چه می‌گذرد؟

در بخش از دادخواست ۶۴ صفحه‌ای، برخی از نگرانی‌های رقبای گوگل در صنعت سفر و گردشگری نیز منعکس شده است بازیگرانی که می‌خواهند شرایط بازی را در زمینه اقامت و هتل، اجاره، پرواز و برگزاری تور و فعالیت‌های تجاری نوظهور صنعت گردشگری تغییر دهند. شرکت‌هایی نظیر Expedia و Priceline که به شدت نگران عملکرد گوگل در صنعت گردشگری‌اند. این شرکت‌ها مدعی‌اند که گوگل با سرویس‌های اختصاصی خود مانندGoogle Hotels و Google Flights، Google Trips، Google Tours و… ترجیحات خود را به مسافران و گردشگران تحمیل می‌کند و این تلاش‌های کسب و کارهای نوپای فعال در همین زمینه‌ها را زایل می‌کند. سایت‌های مانند Tripadvisor و Kayak نیز متاثر از تاکتیک‌های metasearch گوگل هزینه‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

شرکت اکسپدیا
اکسپدیا یکی از کسب و کارهای آنلاین گردشگری است که در کیفرخواست علیه گوگل مشارکت کرده است

براساس آمارها در نتیجه سلطه بلامنازع گوگل بر جست‌و‌جوهای اینترنتی، بازار سالانه ۵۰ میلیارد دلاری برای تبلیغات ایجاد شده است. این شرکت‌ها در صورتی در بالای نتایج یا در صفحه‌ اول جست‌و‌جو قرار می‌گیرند که برای تبلیغات به گوگل پول بپردازند برای مثال Booking Holdings و Expedia Group می‌گویند سالانه میلیاردها دلار در سطح جهان برای تبلیغات گوگل هزینه می‌کنند. این یعنی این شرکت‌ها، گوگل را وسیله نقلیه‌‌ای کارآمد و مطمئن اما گران در سطح جهانی می‌دانند و با اینکه از واقعیت‌های پشت پرده نیز مطلع هستند، چاره‌ای دیگر جز تن دادن به قواعد ندارند.

در الگوریتم‌های جست‌وجوی گوگل نتایجی که در جز صفحه اول نمایش داده می‌شوند، بیشتر از صفحات دیگر کلیک می‌خورند اما Expedia ،Priceline و دیگر کسب و کارهای حوزه سفر و گردشری می‌گویند نتایج صفحه اول لزوما بهترین کیفیت و تجربه را به کاربران نمی‌دهد. آن‌ها تاکید دارند آنچه گوگل به نمایش می‌گذارد، به دلیل «دست‌کاری‌ هدفمند» و بر هم زدن پیوندهای ارگانیک عمودی سایت‌های شخص ثالث است که رده و رنکینگ آن‌ها را تنزل داده است.

در بخشی از کیفرخواستی که علیه گوگل صادر شده، شاکیان نوشته‌اند که در حوزه سفر و گردشگری فشار از بالا به پایین آن‌ها را مجبور به صرف هزینه‌های هنگفت جهت خرید تبلیغات از این شرکت کرده است. یعنی هرچقدر یک کسب و کار تبلیغات بیشتری را از گوگل خریداری کند، در فهرست جستجو در رده‌ای بالاتر قرار می‌گیرند. از نظر اکسپدیا و دیگر شاکیان، چنین مناسباتی علاوه بر اینکه هزینه‌های آنها را افزایش می‌دهد و اصل رقابت را زیر سوال می‌برد، انگیزه و توانایی آن‌ها را برای توجه بیشتر بر نوآوری‌ کم می‌کند و در نتیجه سرمایه‌گذاران نیز سرمایه‌هایشان را وارد حوزه سفر و گردشگری به دلیل جذاب و سودآور نبودن این حوزه نمی‌کنند.

مسکنی برای سفر؟

تریپ ادوایزر
کسب و کارهایی نظیر تریپ ادوایزر می‌گویند گوگل آن‌ها را مجبور کرده سالانه میلیاردها دلار هزینه اضافه از جیب بپردازند

طرح دعوی علیه گوگل موضوعی بی‌سابقه‌ نیست. کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ از گوگل درباره مواردی از فعالیت‌های ضدانحصاری تحقیق کرد. یا اینکه اتحادیه اروپا تقریباً ۸ میلیارد دلار جریمه علیه این شرکت در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ به دلیل سیاست‌های ضدرقابتی در حوزه تلفن‌های هوشمند وضع کرد. با این حال هنوز اقدامی در مورد شیوه‌های تجاری در زمینه سفر انجام نشده است. حالا در در دادخواست تازه شواهدی مطرح شده که به وضوح نشان می‌دهد سرمایه‌گذاران تمایلی به سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌هایی که با انحصار تبلیغات جستجوی گوگل رقابت می‌کنند، ندارند. این شکوائیه که در دادگاه فدرال واشنگتن دی سی ثبت شده، یک پرونده مهم است که احتمال دارد ترکش‌های آن به فیس‌بوک، آمازون، و اپل نیز اثابت کند.

ناظران می‌گویند پنجه در پنجه افکندن کسب و کارهای حوزه سفر و گردشگری با غول‌های دنیای فناوری احتمالا در کوتاه‌مدت چندان در اقتصاد گردشگری و سفر موثر واقع نمی‌شود اما گروهی دیگر هم اعتقاد دارند ممکن است در نتیجه همین شکوائیه کاربران ترغیب شوند که از این به بعد به جست‌و‌جوهای صفحه‌های دوم و سوم نتایج جست‌و‌جو نیز نگاه کنند و همین هم موجب تمرکززدایی از گوگل می‌شود. اقامه دعوی علیه گوگل را باید فرصتی طلایی برای این دسته از شرکت‌ها دانست که و اگرچه ممکن است سال‌ها طول بکشد، به‌طور بالقوه می‌تواند موجب بهبود وضعیت سفر و گردشگری شود.

جست و جوی اینترنتی
امروزه حیات صنعت سفر و گردشگری به جست‌وجوهای اینترنتی وابسته است

ست کالورت، مشاور عمومی Tripadvisor، نیز از این دادخواست استقبال کرده و می‌گوید: «این دادخواست بهترین مسیر برای کاهش میزان سوءاستفاده گوگل از موقعیت دروازه‌بان خود به ضرر مصرفکنندگان و رقبا باشد.» وی توضیح می‌دهد: «به وضوح مشخص و مستند است که گوگل از سلطه خود در جستجوی عمومی برای سوق دادن کاربران و مصرف‌کنندگان به کسب و کارهای خود به قیمت زیرپا نهادن اصل رقابت سوءاستفاده می‌کند. اعلامیه وزارت دادگستری و دادستان‌های کل کشور نیز تأیید می‌کند که آنها به دنبال پایان دادن به این تاکتیک‌های ضد رقابتی گوگل هستند. خیلی ساده است. اتهاماتی که مطرح شده‌اند، برای مصرف‌کنندگان خدمات مسافرتی و شرکت‌ها یک برد بزرگ محسوب می شود. آنها چارچوبی تعیین می‌کنند تا گوگل را برای اقدامات ضدرقابتی‌اش متوقف کنند.»

مطالب مرتبط

یک پاسخ

  1. مقاله خوبی بود. اینکه غولهای گردشگری مثل اکسپدیا و بوکینگ هم چالش بزرگی با گوگل دارند و سالانه بخش زیادی از درآمدشان را از دست می دهند برایم جالب بود
    و دیگر اینکه هدف این دادخواست جلب توجه مردم به این مسئله بود که کیفیت بالاتر را شاید لازم باشد در صفحات دوم و سوم گوگل جستجو کنند!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
سرمایه گذاری بر استارتاپ
استارتاپ های گردشگری

تعداد کمی از مردم سال ۲۰۲۰ را با چیزی جز همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه و تست‌های تشخیص و شوک ناشی از آمارهای بالای بیماری

اعتماد به سفر
بایگانی

سال ۱۴۰۰ شروع شده و همانند بسیاری از کشورها، در ایران نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که همه ما با آن درگیر هستیم، ویروس کرونا و دغدغه

فناوری سفر
بایگانی

صنعت گردشگری از حوزه‌هایی است که لبه به لبه نواوری حرکت می‌کند. نگاهی به عملکرد استارتاپ‌های موفق در صنعت گردشگری می‌توان گفت که راه‌حل‌های نوآورانه