انتقالی کاملاً دشوار. اگر نگوییم غیرممکن، دستکم تا چندین ماه آینده رهایی اقتصاد جهانی از زیر خیمه سنگین ویروس کرونا به آسانی ممکن نیست. گرچه هراس و اضطراب ناشی از شیوع ویروس کرونا بر هر بخش و حوزهای سایه انداخته و کسب و کارها در تلاشند خودشان را سرپا نگه دارند، برای استارتاپهای گردشگری و بنیانگذاران آنها چالشها بیشتر است. صنعت گردشگری در همه جای جهان با رکودی سنگین روبروست و آنطور که سازمان جهانی گردشگری در آخرین برآورد خود اعلام کرده در مقایسه با پاییز سال گذشته، تعداد گردشگران بینالمللی تا 70 درصد کم شده است. 2020 برای صنعت گردشگری مثل سقوط آزاد بوده و اگر وضعیت را با سال قبل از آن مقایسه کنیم، ابعاد بحران بیشتر نمایان میشود. شاید در حال حاضر هیچ کاری از دست فعالان صنعت گردشگری به جز لحظه شماری کردن برای توزیع جهانی واکسن برنیاید، خبرهای خوب دیگری هم هست. از جمله اینکه بسیاری از استارتاپها و کسب و کارهای گردشگری نهتنها به دنبال یافتن راههایی برای زنده ماندن نیستند، بلکه 2020 سالی فوقالعاده برای آنها بوده و رشد هم کردهاند. خواه با پیکربندی مجدد بودجهها یا مشارکت و جذب سرمایه، یا تولید محصولات محوری و شناسایی فرصتهای جدید یا ترکیبی از هر چهار مورد.
10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020
Phocuswire به رسم سنت همیشگیاش که فهرستی از استارتاپهای برتر گردشگری جهان هر سال را ارائه میکند، تا چندی دیگر برگزیدگان سال 2021 را معرفی میکند. با این حال این گروه در شرایط پاندمی کرونا سراغ استارتاپهای برتر گردشگری جهان در سال 2020 رفته و وضعیت آنها را در ماههایی که جهان پنجه در پنجه ویروس کرونا انداخته، بررسی کند. از بنیانگذاران این استارتاپها خواسته شده که به دو سوال پاسخ دهند:
1- با وجود چالشهایی که همهگیری کووید 19 برای کسب و کارهای آنلاین و نوآور گردشگری ایجاد کرده، چه اقدامهای برجستهای برای نجات کسب و کار خود انجام دادهاند. مواردی مثل یافتن شرکای تازه، بودجه و سرمایه، تغییر در استراتژیهای تجاری، محورهای فعالیت و…
2- اولویتهای آنها برای سال 2021 چیست؟
پاسخهای بنیانگذاران 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 را به اختصار و اندکی ویرایش گردآوردهایم.
AirGateway
استارتاپ AirGateway در سال 2016 تاسیس شده و تاکنون نیز حدود 600 هزار دلار سرمایه جذب کرده است. این استارتاپ آلمانی در زمینه صنعت حمل و نقل هوایی فعال است و برنامهها و استانداردهای توزیع هوایی موسم به NDC را به آژانسهای مسافرتی و ایرلاینها ارائه میدهد و به همین دلیل در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 قرار گرفته است.
NDC برنامهای است که یاتا برای توسعه و بازار حمل و نقل هوایی توصیه کرده که براساس آن ارتباطات درون کابین هواپیما و بیرون هواپیما به آسانی ممکن شود. کاری که این استارتاپ میکند این است که با راهحلهای خود به ایرلاینها کمک میکند تا ضمن صرفه جویی در وقت و هزینههای توسعه، استاندارد NDC را به صورت یکپارچه مدیریت و پیادهسازی کنند. ابزارها و دستگاههایی که این استارتاپ تولید کرده تاکنون در خطوط هواپیمایی مختلفی مثل بریتیش ایرویز، لوفت هانزا ، خطوط هوایی امریکا و امارات استفاده شدهاند.
نکات برجسته: این استارتاپ در سال 2020 برخی از شرکتهای هواپیمایی را برای تسریع تحول به سمت توزیع مستقیم (NDC) ترغیب کرده و با اولین شرکتهای مدیریت گردشگری در ایالات متحده، آفریقای جنوبی و سایر مناطق قرارداد امضا کرده است. AirGateway همچنین در سال جاری موفق شده با 25 مرکز مدیریت حمل و نقل برتر جهان به توافق همکاری دست یافته است. بنابراین بیدلیل نیست که باید به این استارتاپ جایگاهی در لیست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 داد.
اولویتها: AirGateway برای اینکه نشان دهد استحقاق قرار گرفتن در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 را دارد، استراتژی خود را بر سفرهای شرکتی قرار داده است. موضوعی که Jorge Diaz بنیانگذار این استارتاپ میگوید با سبکهای جدیدی که در صنعت گردشگری ایجاد شده، فرصتهای بزرگتر و راحتتری در اختیار آنها قرار میدهد.
Bacarai
از آنجا که بلیتهای گروهی بیشتر به صورت آفلاین فروخته میشود، شرکتهای هواپیمایی به طور معمول میلیونها دلار درآمد بالقوه خود را از دست میدهند و در عین حال هزینههای زیادی نیز بابت توزیع عادلانه قیمت پرداخت میکنند. Bacarai استارتاپی است که نوعی پلتفرم و بازار دیجیتال برای بلیط گروهی هواپیما ایجاد کرده است که خطوط هوایی را قادر میسازد تا سیکل و دوره قراردادهای گروهی را با سهولت بیشتری مدیریت کنند و همزمان مسافران نیز قادر باشند که سفرهای خود را انجام دهند. این استارتاپ آمریکایی در سال 2018 تاسیس شده و تاکنون نیز سرمایهای جذب نکرده اما در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 قرار گرفته است.
نکات برجسته: استارتاپ Bacarai در بهار امسال به عضویت برنامه شتابدهی گردشگری و سفر سانفرانسیسکو موسوم به SAP.iO Foundry درآمده و همین موضوع نیز برای آنها تبدیل به فرصتی مناسب شده تا در معرض بازارهای وسیعتر سفرهای تجاری و مهمتر از آن در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 قرار بگیرند.
اولویتها: با سکون و به بنبست رسیدن سفر و گردشگری در ایام همهگیری ویروس کرونا، تمرکز این استارتاپ نیز بر پایدارسازی پلتفرم خود قرار داده است. بنیانگذاران Bacarai میگویند انتظار ندارند تا نیمه اول سال 2021 چیز زیادی تغییر کند اما امیدوارند که در بهار سال 2022 با ساخته شدن واکسن کرونا، سفرهای گروهی دوباره رونق بگیرد.
ConnexPay
بیشتر بانکها، آژانسهای مسافرتی و مجریان تور را در زمره کسبوکارهای با ریسک بالا شناسایی میکنند. همین موضوع باعث میشود که هزینههای این بخش صنعت گردشگری بالا برود و روندها نیز محدود و زمانبر باشد. ConnexPay یک درگاه پرداخت است که مارکتپلیسها و شرکتها و کسبوکارهای فعال در زمینه توریسم را به یکدیگر متصل میکند و به همین دلیل نیز در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 جای گرفته است. بنیانگذاران این استارتاپ سه ساله شعاری که برای کسب و کار خود انتخاب کردهاند، این است: راهی بهتر برای پرداخت کشف کنید!
استارتاپ ConnexPay تیمی 25 نفره دارد و تاکنون نیز بیش از 10 میلیون دلار بودجه برای ادامه فعالیت خود اختصاص داده یا سرمایه جذب کرده است. این استارتاپ با فراهم کردن امکان پرداخت چند ارزی با کارمزد صفر یا محدود، وابستگی به ارائهدهندگان متعدد خدمات پرداخت را- که سختگیرانه هم عمل میکنند- کاهش داده است. این استارتاپ در پایان سال 2019 پردازش معاملات بیش از 10 میلیارد دلاری را برای امسال هدفگذاری کرده و به باور فعالان صنعت گردشگری شایستگی حضور در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 را دارد.
نکات برجسته: مانند هر کسب و کاری که در زمینه صنعت گردشگری فعال است، استارتاپ ConnexPay نیز به طرز چشمگیری از همهگیری ویروس متاثر شده است. از جنبهای مثبت همهگیری ویروس کرونا نقاط ضعف پرداختهای سنتی را آشکار کرد و بسیاری را با راهحلهای اختصاصی و نوآورانه ConnexPay آشنا کرد. این استارتاپ در اوایل تابستان موفق شد از سرمایهگذاران فعلی و جدید مبالغ زیادی سرمایه جذب کند و در دو ماه گذشته نیز به اندازه تمام سال 2019 قرارداد همکاری با مشتریان جدید امضا کرده است. Bob Kaufman بنیانگذار ConnexPay میگوید ما مشتریانمان برای سفر و گردشگری کمک میکنیم و برای آینده و زمانی که از شرایط دشوار بیرون بیاییم، بسیار هیجان زده هستیم.
اولویتها: علاوه بر سرمایهگذاری در فناوری اصلی و مشتریان، این استارتاپ در نظر دارد در سال 2021 قابلیتهای پرداختهای بینالمللی نیز به درگاه خود اضافه کند. مدیران این استارتاپ میگویند اخیراً راهحلی ارائه دادهاند که قابلیت پذیرش کارت در سایر نقاط جهان را نیز ممکن خواهد کرد.
Cruisewatch
در دنیایی که ظاهراً هر وبسایت جستجوگر اینترنتی نوید بهترین پیشنهادها را به گردشگران میدهد، استارتاپی به نام Cruisewatch نسل جدیدی از ابزارهای جستجوگر را توسعه داده که فقط مختص سفرهای دریایی است. این استارتاپ که در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 جای گرفته، ادعا میکند در میان بیش از 25،000 کشتی دریایی بهترین پیشنهادها و قراردادها را شناسایی میکند، به مدت 5 سال سابقه قیمتها را حفظ میکند و 250،000 بررسی سفر دریایی را میخواند و کاهش قیمتها را نیز به اطلاع کاربران میرساند. مدیران این استارتاپ که در سال 2016 راهاندازی شده و بودجه سالانهاش به 1/5 میلیون دلار رسیده، میگویند موتور پیشبینی خود را با توجه به دقت و دامنه ویژگیهای قابل پیشبینی افزایش خواهند داد تا برآوردهایشان از سطح قیمتها دقیقتر باشد. چه چیزی بهتر از این. افسوس که در حال حاضر ویروس کرونا سفرهای دریایی را به طور کامل غرق کرده است.
نکات برجسته: استارتاپ Cruisewatch در پی شیوع ویروس کرونا پروژهای درباره بازار سفرهای دریایی در آینده تعریف کرده و آنطور که بنیانگذاران آن گفتهاند این پروژه نقطه شروع یک نقشه راه محصول جدید است. این استارتاپ علاوه بر اینکه اخیرا محور برنامههای خود را از B2C به B2B تغییر داده، تغییرات دیگری نیز در کسب و کار خود داده است. از جمله وبسایتی جدید راهاندازی کرده که در آن تجزیه و تحلیل بیش از 500،000 سفر دریایی، API بررسی قیمت سفرهای دریایی برای اعلانهای هشدار در هنگام تغییر قیمتها، داشبورد مرور روزانه بازار و پیشبینی قیمت سفر دریایی ارائه میشود.
اولویتها: اولویت شماره یک استارتاپ Cruisewatch به عنوان یکی از استارتاپهای باشگاه 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020، کمک به صنعت سفرهای دریایی و شرکای ما برای احیا و بازیابی است. بنیانگذاران این استارتاپ آلمانی تصمیم گرفتهاند محصولات خود را تا زمان شروع مجدد سفرهای دریایی به صورت رایگان عرضه کنند. آنها همچنین میگویند «گرفتن بازخوردها» را در کانون فرآیند نوآوری خود قرار دادهاند و میخواهند محصولات خود را در اختیار شرکای بیشتری قرار میدهند تا از تجربیات آنها بیشتر بیاموزند. هدف کلی استارتاپ Cruisewatch برای سال 2021 اجرای خط تولید محصولات یا همان زیرساخت اطلاعاتی سفر دریایی است.
Explorest
در حالی که اغلب وبسایتهای بررسی و مرور مقاصد گردشگری به مسافران اطلاع میدهند که برای مثال برای تعطیلات کریسمس کجا سفر کنند، استارتاپ Explorest به مهمترین درخواستهای اینستاگرامرهای جهان با سرعت پاسخ میدهد: بهترین نقاط داغ برای عکس گرفتن کجا هستند و بهترین راه برای رسیدن به آنجا چیست؟ برنامه Explorest برای عکاسان باتجربه و همینطور تازهکار و مبتدی طراحی شده است. این استارتاپ که در شمار 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 قرار گرفته، سه سال پیش راهاندازی شده و بودجه سالانهاش نیز 658 هزار دلار است.
نکات برجسته: مدیران و گردانندگان استارتاپ Explorest میگویند از آنجا که بسیاری از برنامههای گردشگری و سفر متوقف شدهاند، آنها یاد گرفتهاند که کنجکاویشان را معطوف به محیط اطراف خود کنند و هر مکانی را کشف کنند، به دنبال لذت بردن از آن میروند. تعداد کاربران Explorest حالا به بیش از 185،000 نفر رسیده که در بیش از 1600 مکان بزرگ جهان کاوش میکنند. این استارتاپ موفق شده در جاری 400،000 دلار سرمایه جذب کند و در برنامه رشد TheVentureCity پذیرفته شده است.
اولویتها: برنامههای آینده استارتاپ Explorest را از زبان Justin Myers میخوانیم: «هرچه رشد میکنیم و جامعه ما گسترش مییابد، ارزشهای ما نیز مستحکمتر میشوند. مکانهای ما نه تنها توسط عکاسان بزرگ، بلکه توسط افرادی که به کار و جامعه خود بسیار اهمیت میدهند سرپرستی میشوند. در حالی که ما مکانهای اکتشافی خود را به سراسر جهان گسترش میدهیم، تمرکزمان را بر کاربران، صنایع دستی و مراقبت حفظ خواهیم کرد. مثل همیشه عمیقا به سفر و اکتشاف پایدار متعهد هستیم به گونهای که از مشارکت با ما هیچ ردی باقی نماند. اکتشاف مسئولانه همیشه بخشی اصلی از مأموریت ما خواهد بود. ما ویژگیهای جالب و جذاب نسخه جدید برنامه جدید را معرفی خواهیم کرد که به کاربران ما امکان میدهد با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و مکانها و مقاصد خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.»
ForwardX
ForwardX استارتاپی چینی است که در زمینه توسعه سختافزار و نرمافزار پردازش رایانهای برای مصرفکنندگان و مشاغل تخصصی دارد. برای نمونه این استارتاپ برای اولین بار در جهان چمدانی به نام Ovis طراحی کرده که با هوش مصنوعی کار میکند و میتواند صاحب خود را دنبال کند یا به طور مستقل نیز در معابر و فرودگاه به حرکت درآید. این استارتاپ نیز در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 قرار گرفته است.
نکات برجسته: در حالی که تا بدینجا سال 2020 برای بسیاری نامیمون و شوم بوده، برای استارتاپ ForwardX نقطهای عطف بوده که در عمر چهار ساله آنها سابقه نداشته است. این استارتاپ در دوران همهگیری کرونا شاهد افزایش علاقه تولیدکنندگان، خرده فروشان و شرکتهای تدارکات شخص ثالث به استفاده از راهحلهای آنها در صنعت گردشگری بوده است. ForwardX امسال موفق شده یک دفتر و مرکز آزمون در ایالات متحده افتتاح کند و 15 میلیون دلار سرمایه نیز از صندوق چین- بلاروس به نام China Merchants Capital جذب کند. این استارتاپ همچنین برای ارائه راهحلهای خود با شرکت اینتل وارد فاز همکاری شده، به صندوق سرمایهگذاری Plug and Play Tech Center پیوسته و با پنج شریک محلی در چین قرارداد همکاری امضا کرده است.
اولویتها: استارتاپ ForwardX به منظور دفاع از جایگاه خود در ردهبندی 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020، در نظر دارد به فرآیند بهبود و تناسب محصول و بازار خود ادامه دهد و مفیدترین و تحولپذیرترین راهحلها را به مشتریان فعلی و آینده خود ارائه دهد. در راه دستیابی به این هدف، Nicolas Chee، بنیانگذار این استارتاپ موارد زیر را اولویتبندی کرده است: بهبود مقیاسپذیری راهحلها برای جلب مخاطبان بیشتر، گسترش بازار تا جغرافیاهای دوردست، طراحی، آزمایش و معرفی محصولات و لوازم جانبی جدید.
Futurestay
Futurestay اتوماسیونی کامل برای مدیریت آنلاین داراییهاست. پلتفرمی که به مدیریت اقامتگاهها کمک میکند تا رزرو بیشتری داشته باشند و تجارت خود را توسعه دهند. این استارتاپ با هدف سادهسازی رزرو اقامتگاهها و بازاریابی برای کارآفرینان مستقل اجارهای در سال 2015 راهاندازی شده و سرمایه آن در حدود 3/8 میلیون دلار است. Futurestay پلتفرمی برای رزرو اتوماتیک و ارائه صورتحساب، پرداخت و اتصال به پلتفرمهای جهانی اجاره اقامتگاه مانند Airbnb و HomeAway طراحی کرده و به عضویت باشگاه 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 درآمده است.
نکات برجسته: در سال جاری، Futurestay حدود 4/2 میلیون دلار سرمایه با همراهیBrand New Matter Ventures و New York Angels و سرمایهگذاران فعلی همچون Newark Venture Partners و Harvard Business Alumni Angels جذب کرده است. از سه ماهه سوم سال 2019 میزان جذب مشتری این استارتاپ 51 درصد افزایش داده یافته که به خوبی نشان میدهد کارآفرینان اجاره کوتاهمدت اقامتگاهها حتی در دوران همهگیری نیز به دنبال بهبود و توسعه کسب و کار خود هستند. امسال همچنین این استارتاپ قابلیت جدیدی را برای کمک به مدیران املاک به پلتفرم خود اضافه کرده که از جمله آنها چک آنلاین برای اجاره کوتاهمدت با همکاری Booking.com است.
اولویتها: توسعه و تأمین زیرساختهایی که کسب و کارهای اجارههای کوتاه مدت برای بهبود و فراتر از آن به آن نیاز دارند.
Hotailors
حدود 90 درصد از رزروها در صنعت گردشگری به صورت دستی از طریق ایمیل و درخواستهای تلفنی انجام میشود که زمانبر و خستهکننده است و به طور بالقوه همراه با خطا. Hotailors استارتاپی است که فرآیند رزرو را در صنعت گردشگری به صورت خودکار انجام میدهد و درخواستها را ظرف مدت پنج دقیقه تنظیم میکند. پلتفرمی که Hotailors توسعه داده، از هوش مصنوعی بهره میگیرد و به ارائه دهندگان اقامتگاهها و شرکتهای هواپیمایی در سراسر جهان دسترسی دارد. Hotailors در سال 2016 در لهستان شروع به کار کرده و سرمایهای 2/5 میلیون دلاری دارد و سال گذشته وارد فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 شد.
نکات برجسته: Filip Bloch بنیانگذار استارتاپ Hotailors درباره ویژگی برجسته کسب و کار خود که آنها را در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 قرار داده میگوید: «ما از رکود در صنعت گردشگری و سفرهای تجاری استفاده کرده و از این سکون برای توسعه بازار، فناوری، چارچوب استراتژیک و سرمایه انسانی خود استفاده کردهایم. درست قبل از اینکه دنیا به بنبست کرونا برسد، از ما دعوت شد که به برنامه شتابدهی سه ماهه SAP.iO Foundry سانفرانسیسکو بپیوندیم و ما نیز این برنامه را با موفقیت به پایان رساندیم. ما با SAP Concur و SAP Fieldglass به راهحلهای جدید برای ارائه خدمات تجاری به نیروی کار در سطح گسترده دست یافتهایم. ما همچنین در حال توسعه یک ماژول هوش مصنوعی هستیم که به کاربر امکان میدهد هتل و اقامتگاه متناسب با علایق و ترجیحات خود را سریعتر و دقیقتر پیدا کند.»
نوآوریهای Hotailors توجه شرکت اوراکل را نیز جلب کرده است. Hotailors همچنین 3 میلیون دلار سرمایه جذب کرده که به آنها امنیت مالی در طی همهگیری بیماری کووید و تمرکز بر توسعه نوآوریها و فناوریها را میدهد.
اولویتها: راهحل Hotailors بخشی از تحول دیجیتال در صنعت گردشگری و سفرهای تجاری است و در صورت راه افتادن گردشگری و سفرهای تجاری، توجهها به این استارتاپ بیشتر هم میشود. Hotailors تیم فروش خود را تقویت کرده و استراتژی فروش منحصربهفردی را آماده کرده است. آنطور که بنیانگذاران این استارتاپ میگویند برپایه تجزیه و تحلیل آنها کسب و کارهای کوچک و متوسط سریعتر از کمپانیهای بزرگ سفر خود را آغاز میکنند. Hotailors استراتژیهای فروش خود را در به این سمت هدایت کرده است. آنها در حال تماس با شرکتها و بخشهایی هستند که به جلسات فیزیکی احتیاج دارند و از این رو ناچارند سفر کنند.
Hotelmize
این استارتاپ پلتفرمی مبتنی بر هوش مصنوعی دارد که هدف آن کمک به توزیعکنندگان هتلها، عمده فروشان و آژانسهای مسافرتی برای کسب حاشیه سود بیشتر در بازارهای رقابتی است. این استارتاپ در سال 2016 تاسیس شده و در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 قرار گرفته است. راهحلهای این استارتاپ با تمام سیستمهای رزرو سازگار است. به طوری که از 4 سال پیش تاکنون فرآیند رزرو هتل به ارزش بیش از 1 میلیارد دلار از با پلتفرم Hotelmize کنترل شده است.
نکات برجسته: Hotelmize با وجود همهگیری امسال به موفقیتهای زیادی دست یافته و در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری در سال 2020 قرار گرفته است. این استارتاپ موفق شده قرارداد جذب سرمایه با «علی بابا»، غول اینترنتی چینی امضا کند که به پایدارسازی کسب و کار و حفظ موقعیت آن به عنوان یکی از پیشروان بازار رزرواسیون کمک زیادی کرده است. نکته دیگر این است که مشتریهای Hotelmize در سال 2020 دو برابر شدهاند و حجم کسب و کار نیز سه برابر شده که رشدی چشمگیری است.
اولویتها: برنامه اصلی Hotelmize در سال 2021 این است که بازاریابی سیستماتیک و فروش محصولات جدید به زنجیرههای صنعت جهانی گردشگری را دنبال کند و سهم خود را در تجارت شرکای خود افزایش دهد. در حقیقت این استارتاپ هدف ثانویه خود را کمک به کسب و کارهای گردشگری برای بازگشت سریعتر به شرایط بهبود و رونق مجدد میداند. Dor Krubiner بنیانگذار Hotelmize میگوید فناوری رمز موفقیت آنهاست و میخواهند مطمئن شوند بهترین سطح فناوریهای سفر و گردشگری دنیا را در اختیار خواهند داشت.
Jet-Set Offset
بخش حمل و نقل هوایی یکی از بزرگترین عوامل انتشار کربن است. از آن سو نیز در سالهای اخیر گردشگری پایدار و سبز طرفداران زیادی پیدا کرده است. Jet-Set Offset یکی از چندین استارتاپی است که در زمینه گردشگری پایدار فعالیت میکند و در سال 2018 تاسیس شده است. در حقیقت این استارتاپ نوعی جنبش محیطزیستی است که سفرهای سبز را هدفگذاری کرده و عجیب نیست که در فهرست 10 استارتاپ برتر گردشگری جهان در سال 2020 جای بگیرد.
بنیانگذاران این استارتاپ در نظر دارند به سطحی برسند که تمام گردشگران و مسافران خطوط پروازی با تغییرات آب و هوا مبارزه کنند. این استارتاپ از گردشگران کمکهای مالی دریافت میکند تا با اهدای آن به سازمانهای محیط زیستی و همینطور توسعه فناوریهای سبز، بخشی از خسارتهایی را که با انتشار کربن به کره زمین وارد میکنند، جبران شود. به طور کلی استارتاپ Jet-Set Offset به دنبال جلب همکاریهای بیشتر در زمینه کربیناسیون در صنعت هوانوردی است.
نکات برجسته: بیماری کووید 19 اگرچه میلیونها نفر را مبتلا کرده و بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر را نیز به کام مرگ کشانده، از سویی رابطه میان سفر و تغییرات آب و هوایی را نیز به خوبی نمایان کرده است. از زمان سکون صنعت گردشگری و افت محسوس سفرهای هوایی، انتشار گازهای گلخانهای تاحدودی کاهش یافته و همین مسئله جلب توجه افکار عمومی و به خصوص گردشگران درباره میزان آلایندگی خطوط پروازی در اقصی نقاط جهان شده است.
استارتاپ Jet-Set Offset میگوید با جنبشی که راه انداختهاند، به محض شروع دوباره پروازها و جان گرفتن صنعت گردشگری، کسانی که نگران تغییرات اقلیمی هستند، نگرانی کمتری خواهند داشت. این استارتاپ در ابتدای سال 2020 به همراه شش استارتاپ دیگر در برنامه شتابدهنده فناوری سفر Foundry SAP.iO سانفرانسیسکو شرکت کرده و حالا به اولین گزینه جبران کربن سازمانی برای مشتریان SAP Concur شد. SAP Concur شرکتی است که خدمات مدیریت سفر و هزینه را به مشاغل ارائه میدهد. Jet-Set Offset همچنین در حال حاضر به فناوری و بازاریابی The Good Traveller کمک میکند و با Bluesource که شرکتی معروف در زمینه کاهش اثرات زیست محیطی و اجرای پروژههای جبرانی در سراسر آمریکای شمالی است، وارد فاز همکاری و مشارکت شده است.
اولویتها: در سال 2021، اولویت اصلی استارتاپ ما آغاز رسمی فناوری رزرو پرواز سبز است. این استارتاپ در دوران همهگیری ویروس کرونا تلاشهای زیادی را صرف ساخت ابزاری برای تصمیمگیری در زمینه رزرو کرده که به گردشگران دغدغهمند مسائل محیط زیستی امکان رزرو پرواز براساس میزان انتشار کربن را میدهد. از آنجا که انتشار کربن در هر مسیر پرواز تا 20 درصد نوسان دارد، فناوری Jet-Set Offset دادههای بیشتری را در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهد تا از ویژگیهای سفر احتمالی خود آگاه باشند و از مشاغل پایداری که به این واسطه ایجاد شده، پشتیبانی کنند.
استارتاپ Jet-Set Offset معتقد است فناوری آنها حتی فرصتهای بیشتری را برای مشارکتهای جدید و مهیج در صنعت هواپیمایی فراهم میکند. مدیران این استارتاپ امیدوارند با شرکتها و نهادهای غیرانتفاعی متمرکز بر تغییرات آب و هوایی مشارکت کنند تا بتوانند گزینههای بیشتری را در اختیار کاربران خود قرار دهند. آنها همچنین امیدوارند با احیای گردشگری و سفر سرمایههای بیشری برای تسریع روند رو به رشد و توسعه فنآوریهای جدید جذب کنند.