دریکی دو هفته گذشته در جهان استارتاپهای حوزه گردشگری، برخی از استارتاپهای کوچک و متوسط موفق شدند سرمایهگذاران را قانع کنند که برای توسعه کسب و کارشان منابعی را در اختیار آنها قرار دهند. مجموع جذب سرمایه استارتاپهای گردشگری بیش از ۱۶۷ میلیون است. درست در روزهایی که کرونا در حال رکوردزنی در تعداد مبتلایان و تعداد مرگ و میرهاست، خبر جذب میلیونها دلار سرمایه خطرپذیر آنهم در حوزه گردشگری که صنعتی تقریبا نیمهتعطیل است، خبر خوب و امیدوارکنندهای است که نشان میدهد بهرغم فشارهای چند ماه گذشته، سرمایه گذاران ریسک این صنعت را همچنان پایین ارزیابی میکنند.
GetYourGuide
در میان استارتاپهایی که موفق شدند سرمایه بگیرند، استارتاپ گت یور گاید بیشترین جذب سرمایه را به خود اختصاص داده است. این آژانس گردشگری که روی رزرو تجربهها و گردشگری تجربهگرا تمرکز دارد، توانسته ۱۳۴ میلیون دلار گذشته سرمایه جذب کند.
The Wanderlust Group
دومین استارتاپ موفق در جذب سرمایه، یک استارتاپ گردشگری دریایی است. استارتاپی به نام واندرلاست گروپ که به صاحبان قایقهای مختلف از جمله قایقهای تفریحی امکان میدهد که اسکله اجاره کنند!
یک پلتفرم گردشگری حوزه حمل و نقل و دریا که صاحبان وسایل نقلیه دریایی را به صاحبان اسکلههای خصوصی و سازمانهای دولتی متولی اسکلههای عمومی وصل میکند. واندرلاست گروپ در راند بی جذب سرمایه (Series B funding round) خود توانسته بیش از ۱۴ میلیون دلار سرمایه بگیرد.
واندرلاست گروپ از زمان راهاندازی در سال ۲۰۱۵ تاکنون توانسته به بیش از ۲۵۰ هزار قایق کمک کند تا در بیش از ۱۵ هزار اسکله و بندرگاه پهلو بگیرند و جا رزرو کنند. حجم اندازه بازار صنعت قایقهای تفریحی در آمریکا ۱۷۰ میلیارد دلار برآورد میشود که به سرعت نیز درحال رو آوردن به استفاده از پلتفرمهای آنلاین گردشگری است. صنعتی که تاکنون بخش اعظم آن سنتی و با کاغذ و قلم اداره شده و حالا فرصتهای عظیمی برای استارتاپهای گردشگری دریایی در آن وجود دارد. سرمایه گذاران خطرپذیر نیز به این حوزه علاقه زیادی پیدا کردهاند و به همین ترتیب نباید از جذب سرمایه استارتاپ گردشگری واندرلاست گروپ یا امثال آن تعجب کرد.
Vntrip
سومین استارتاپ موفق هفتههای گذشته از نظر جذب سرمایه خطرپذیر هم استارتاپ ویتنامی ویانتریپ بود. میزان جذب سرمایه استارتاپ گردشگری Vntrip، ۷ میلیون دلار است و در سری بی به دست آمده است. استارتاپ Vntrip از ابتدای ۲۰۱۴ که راه افتاده و تاکنون در مجموع ۲۰ میلیون دلار جذب سرمایه کرده است. نوعی آژانس آنلاین که روی سفرهای محلی و داخلی ویتنام تمرکز دارد.
Exoticca
اگزوتیکا هم که یک آژانس آنلاین مسافرتی مستقر در بارسلون اسپانیاست که روی سفرهای لاکچری مقرونبه صرفه تمرکز کرده است. میزان جذب سرمایه استارتاپ گردشگری اگزوتیکا حدود ۵.۸ میلیون دلار بوده است.
اگزوتیکا بستههای سفر کامل را به مسافران خود ارائه میدهد که شامل بلیت پرواز، هتل، جابهجایی و فعالیتهای تفریحی در مقصد است به اضافه تورگایدهایی که در مقصد در کنار کاربران این استارتاپ حضور خواهند داشت. اگزوتیکا روی فناوریهایی کار میکند که بتواند چنین خدماتی را یکپارچه و مقرون به صرفه کند و احتمالا تلاش دارد تا توسط یک استارتاپ بزرگ گردشگری خریداری شود.
Sherpa
شرپا، استارتاپی است در حوزه صدور ویزا که در همین روزها سرمایه گذاران حاضر شدند منابعی را به آن تزریق کنند. میزان جذب سرمایه استارتاپ گردشگری شرپا ۲.۵ میلیون دلار اعلام شده است. یکی از سرمایه گذاران تازه شرپا، اریک بلکفورد است که از مدیرعاملهای سابق استارتاپ گردشگری اکسپدیا است و مدتهاست روی حوزه سرمایه گذاری خطرپذیر استارتاپهای گردشگری فعالیت میکند.
شرپا که یک استارتاپ مستقر در تورنتوی کاناداست و از سال ۲۰۱۵ راه افتاده به مسافران کمک میکنند تا اطلاعات و فرمهای لازم برای گرفتن ویزای کشورهای مختلف را روی پلتفرم این استارتاپ پر کنند و برای این کار با بیش از ۴۰ شریک تجاری از جمله ایرلاینهای بزرگی چون خطوط هوایی آمریکا همکاری دارد.
برای نمونه فناوری این استارتاپ کمک میکند کسی که بلیت پرواز به آمریکا را دارد مطلع شود که آیا نیاز به یک تاییدیه الکتروینک برای ورود به این کشور دارد یا خیر.
Treebo
تریبو هم که یک استارتاپ هندی است که روی هتلهای زنجیرهای ارزان قیمت کار میکند و با برنامههایی که مدیران و بنیانگذاران آن ریختهاند، ۱.۴ میلیون دلار سرمایه جذب کرد. جذب سرمایه استارتاپ گردشگری تریبو توسط یک سرمایه گذار فرشته انجام شد و مجموع سرمایههای جذبشده توسط آن را به ۶ میلیون دلار رساند. بیزنس مدل تریبو شبیه شرکتهایی چون اویو و فبهتلز است که روی اقامت ارزانقیمت کار میکنند.
SanMaoYou
استارتاپ چینی سنمائویو هم که کارش تولیدمحتوای گردشگری است، به تازگی دههای میلیون یوان، معادل حدود ۱.۵ میلیون دلار جذب سرمایه کرده است. استارتاپی که در حال حاضر بیش از ۶ میلیون کاربر فعال دارد که برای استفاده از خدمات آن پول میدهند.
سنمائویو استارتاپی مستقر گوانگجو چین است که در سال ۲۰۱۵ راه افتاده و به کاربران خود نقشه و راهنمای صوتی گردشگری روی گوشی موبایل ارائه میدهد. این استارتاپ در حال حاضر ۵۰ کارمند دارد.