در سالی که چیزی تا پایان آن نمانده، سازمانها و نهادهای جهانی شیوهها و دستورالعملهای برگزاری رویدادها، نشستها و نمایشگاههای خود را متناسب با شرایط همهگیری ویروس کرونا و بحرانهای متعدد حاصل از آن تغییر دادند. هدف این بود که ارتباط با جامعه مخاطب و مشتریان، مشتریان احتمالی و نیز کارکنانشان حفظ شود. با آنکه امیدواریها نسبت به رونق گردشگری در سال آینده رفتهرفته پررنگتر میشود، همچنان پیشبینی نشستها و رویدادی جهانی حوزه گردشگری کاری دشوار است. مجموعه American Express Meeting & Events که خود از زیرمجموعههای سازمان American Express Global Business Travel است، در ماه سپتامبر از 560 متخصص برگزاری رویداد گردشگری از 37 کشور جهان درباره آینده رویدادهای مرتبط با صنعت گردشگری سال 2021 نظرخواهی کرده است. نتایج این بررسی حکایت از آن دارد که در آینده رویدادهای مرتبط با صنعت توریسم مجددا از سر گرفته خواهند شد. البته با یک تغییر بزرگ: رویدادهای مجازی به تقویم صنعت گردشگری نیز راه یافتهاند.
مسائل بهداشتی همچنان در اولویت
هرچند حلقههای آموزشی صنعت گردشگری دیگر به شکل گذشته برگزار نمیشوند، برگزارکنندگان اینگونه برنامهها تعاریف تازهای از بهداشت و ایمنی ارائه دادهاند. دغدغه حفظ سلامتی و ایمنی در برابر ویروس کرونا در این بخش از صنعت گردشگری نیز جدی است. به این معنا که کاربردهایی جدید برای فناوریها تعریف کردهاند تا با کمک آنها برنامههای مجازی، ترکیبی و حضوری را با امنیت بالاتری برگزار کنند.
پلتفرمهای برگزاری نشستهای آنلاین در این مدت، مزایا و محدودیتهای خود را نشان دادند و اکنون برگزارکنندهها به دنبال ایدههایی جدید هستند تا نقطه ضعفهای نشستهای مجازی را برطرف کنند. هرچند برای هر فناوری جدید باید هزینههایی پرداخت کرد. گزارشی که از شرکتکنندگان در برنامهها و رویددادهای آنلاین گردشگری به دست آمده، حاکی از آن است که 35 درصد برنامههای مجازی و نیز ترکیبی، به پشتیبانی کامل برگزارکنندگان بستگی دارد. با توجه به اینکه افزایش نرخ سفر در سال 2021 در مناطق مختلف متفاوت خواهد بود، پیشبینی میشود برگزاری نشستهای ترکیبی مجازی و حضوری بیش از جلسات کاملا حضوری باشد.
اما برگزاری نشستهای مجازی چه چالشهای دیگری را پیش روی ما قرار میدهد؟ در پاسخ به این سوال 40 درصد شرکتکنندگان به کمتجربگی افراد در برخورد با این شیوه جدید اشاره کردند، 32 درصد گفتهاند مشکلات زیرساختی فناورانه دارند و 18 درصد کمتوجهی شرکتکنندگان را مشکل اصلی این نشستها دانستهاند.
جراردو تجادو، معاون و مدیر روابط عمومی American Express Meeting & Events میگوید: «ارزش سازمانهای جهانی گردشگری همچنان به برگزاری نشستهایشان وابسته است و این حقیقت را به روشنی میتوان از تغییر وضعیت سریع این نشستها از حالت حضوری به مجازی در سال گذشته مشاهده کرد.» او اضافه میکند: «پیامی که در پیشبینیهای سازمان ما به وضوح مشخص است، ضرورت ادامه یافتن رویدادهای گردشگری سال 2021 است. طرفین تمایل دارند به محض اینکه امکان برگزاری نشستهای حضوری برقرار شود، دوباره در سایه امنیت، به این شیوه روی بیاورند و در این بین، نشستهای ترکیبی واسطه بازگشت به شرایط سابق خواهند بود.»
محتوای رویدادهای گردشگری سال 2021
برگزارکنندگان رویدادهای گردشری در سال 2021، نیاز به برگزاری جلسات حضوری را با پیشبینی موارد مورد نیاز در بودجه سالانه، به حداقل میرسانند. در این بین هرچند هزینه پرواز و اقامت مسافران همچنان شناور است و به نرخ ثابتی نمیرسد، مسافرانی که زودتر اقامت خود را رزرو کنند از امتیازاتی برخوردار خواهند شد.
بیشتر مسائل در سال جدید همچنان حول محور ایمنی و سلامتی خواهد بود. 68 درصد شرکتکنندگان در نشستها اعلام کردهاند که برای آنها دو مسئله امنیت و سلامت در برگزاری جلسات حضوری در اولویت است. این در حالی است که 59 درصد آنها به امکان تغییر زمان پروازها و اقامتشان در صورت نیاز اشاره کرده اند. درباره مسئله مکان برگزاری رویدادهای گردشگری در سال 2021، 77 درصد شرکتکنندگان به اهمیت اقامت و نیز توجه به فاصله اجتماعی اشاره کردهاند و 52 درصد پاسخدهندگان، مسئله اصلی را چککردن شرکتکنندگان در جلسات و رویدادها از نظر ابتلا به بیمای و اطمینان از سلامت آنها دانستهاند.
این مطلب نیز برای خواندن پیشنهاد میشود: مهمترین نمایشگاه ها و جشنواره های گردشگری جهان
در تضاد با این عدم قطعیت و تغییرات زیاد برنامه مسافران، برگزارکنندگان رویدادهای گردشگری در سل 2021 تمهیداتی ویژه برای لغو رزروها بدون پرداخت جریمه در نظر گرفتهاند و نسبت به گذشته منعطفتر شدهاند. در سطح جهانی، انتظار میرود رویدادهای کوچکتر که به صورت محلی و منطقهای برگزار میشوند، 21 درصد زودتر از سایر نشستها و گردهمآییها به حالت حضوری برگردد و در درجه بعد نیز نشستهای کوچک بینالمللی با 18 درصد افزایش قرار دارد.
رویکردهای منطقهای به رویدادهای گردشگری سال 2021
پیشبینیهای American Express Meeting & Events در سال 2021 چه جریانهایی را در برنامه مناطق مختلف جهان مشاهده کرده است؟ اکنون نگاهی به کشورها و مناطق مختلف میاندازیم تا ببینیم در سال آینده هر کدام چگونه رویدادهای گردشگری را برگزار خواهند کرد.
رویدادهای گردشگری اروپا
نتیجه تحقیقات نشان میدهد که نیمی از رویدادهای گردشگری اروپا در سال آینده به صورت حضوری برگزار خواهند شد. رویدادهای ترکیبی نیز افزایش خواهند یافت و در مقابل تعداد نشستهای کاملا مجازی کمتر از سال 2020 خواهد بود. یعنی کشورها برنامهریزیهای جدیتری برای فراهم کردن شرایط رویدادهای گردشگری حضوری انجام خواهد شد. 77 درصد پاسخدهندگان اروپایی اعلام کردهاند که مقررات مشخصی برای برگزاری گردهمآییها و حضور در آنها وضع کردهاند. این رقم بالاترین عدد در پاسخ به سوال نسبت به سایر مناطق بوده است. 5 کانون اصلی برگزاری رویدادهای گردشگری منطقه اروپا عبارتند از مادرید، پاریس، بارسلونا، لندن و برلین.
با وجود محدودیتهای پیشبینی شده و عدم قطعیت شرایط، بیشتر پاسخدهندگان، درباره برگزاری سالم و ایمن رویدادهای گردشگری در سال 2021 اظهار خوشبینی کردهاند. در مقیاس 1 تا 10، 12 درصد پاسخدهندگان بسیار خوشبین بودهاند. یعنی به ارقام 8 تا 10 رای دادهاند. 72 درصد اعداد 4 تا 7 را انتخاب کردهاند و در میانه این طیف قرار گرفته اند؛ و تنها 15 درصد نسبت به برگزاری رویدادهای گردشگری در سال 2021 بدبین بوده و اعداد 1 تا 3 را انتخاب کردهاند.
رویدادهای گردشگری امریکای شمالی
پاسخگویان امریکایی معتقدند که تقریبا یک چهارم رویدادهای گردشگی سال 2021، حداقل به صورت نیمهمجازی خواهند بود. همچنین این رویدادها در مقیاس کوچک برگزار خواهند شد و به صورت محلی یا مجازی به گونهای برنامهریزی میشوند که نیازمند استفاده از پرواز یا اقامت در هتل نباشند. آنها پیشبینی میکنند که 45 درصد از رویدادهای مجازی یا ترکیبی به وسیله پلتفرمهای وب کنفرانس و 27 درصد آنها از طریق اپلیکیشنهای تلفن همراه انجام شوند.
انتظار میرود در امریکا، بیشتر رویدادهای گردشگری به صورت ساده و در مقیاس کوچک برگزار شوند و در کانادا نیز گمان میرود این نشستها در قالب ملاقات اعضای تیمهای داخلی سازمان باشد. بیشتر پاسخگویان در این منطقه اعتقاد دارند که برگزاری رویدادهای گردشگری کنفرانسی کاهش داشته باشد اما نشستهای اعضای اصلی و نشستهای نظارتی به عقیده 36 درصد این افراد، همچنان برگزار خواهند شد. پیشبینی میشود شهرهای اورلاندو، لاس وگاس، نیویورک سیتی، واشنگتن و دالاس پنج کانون اصلی برگزاری این نشستها در امریکا باشند.
رویدادهای گردشگری امریکای جنوبی و مرکزی
پرسششوندگان در منطقه امریکای مرکزی و جنوبی بیش از سایر مناطق مورد پژوهش نسبت به برگزاری سالم و ایمن نشستها در سال جدید خوش بین هستند. 76 درصد برگزارکنندگان رویدادهای گردشگری معتقدند در منطقه آنها فرصتهای شغلی و نیز تخصصی شدن صنعت برگزاری رویدادهای گردشگری رشدی عالی داشته است. با وجود محدودیتهایی که در حجم منابع و بودجههای کشورها به دلیل مشکلات اقتصادی ایجاد شده، 41 درصد پاسخدهندگان معتقدند که شرکت آنها هزینه بیشتری را صرف برگزاری رویدادهای گردشگری سال 2021 خواهد کرد. این بالاترین نرخ در پاسخگویی مثبت به این سوال در بین سایر مناطق بررسی شده پژوهش است. 5 مقصد اصلی برای برگزاری رویدادهای گردشگری این منطقه در سال 2021 عبارتند از: مکزیکو سیتی، بوینسآیرس، مریدا، سائوپائولو و بوگاتا که از منظر جغرافیایی نماینده چهار کشور در این حوزه هستند.
رویدادهای گردشگری آسیا و اقیانوسیه
رویه مثبتاندیشی در نیمه دوم سال 2020 در این منطقه محسوس است و 16 درصد پرسششوندگان گفتهاند رویدادهای گردشگری سال 2021 را به صورت حضوری برگزار خواهند کرد. این در حالی است که تقریبا نیمی از پاسخگویان یعنی 47 درصد آنها درباره برگزاری تعداد محدودی از رویدادهای گردشگری کوچکتر در هفتههای پایانی سال 2020 اطمینان دارند. فعالان برگزاری رویدادهای گردشگری این منطقه همچنین درباره استفاده از ابزارهای تکنولوژی در این زمینه نظر بسیار مثبتی دارند و 64 درصد آنها، سال 2021 را با توجه به گسترش استفاده از تکنولوژی در برگزاری رویدادها و نشستها، سالی پر رونق پیشبینی میکنند.
پاسخگویان در چین و هنگکنگ پیشبینی کردهاند رویدادهای گردشگری سال 2021 در همه اشکال آن، در سراسر جهان از نظر تعداد افزایش یابد. در بین برگزارکنندگان نیز، در این منطقه 43 درصد انتظار دارند تعداد نشستهای کوچکتر میان تولیدکننده و مصرفکننده یا مشاوران و مشتریها افزایش داشته باشد. در همین حال 49 درصد معتقدند جلسات داخلی اعضای تیمهای شرکتها و کسب و کارهای مرتبط به حوزه گردشگری افزایش بیشتری خواهد داشت.
یک پاسخ
متاسفانه با توجه به بیماری Covid19 و طبق پیش بینی unwto در سال ۲۰۲۴ صنعت گردشگری به وضعیت نرمال برگشته (اگر شرایط بیماریهای ویروسی پیش بینی نشده تغیر نکنند) اما در کشورهایی مانند ایران که از نظر خدمات گردشگری، گردشگری سلامت گردشگری مذهبی و سایر انواع گردشگری در دنیا مطرح میباشند با رعایت پروتکلهای بهداشتی بعلت تقاضای بیماران در حوزه health tourism و گردشگری زیارتی شرایط متفاوت خواهد بود, و با توجه باینکه کشور ما در تمام موارد مورد توجه میباشد باید در این شرایط حساس و خاص که زمان کافی داریم زیر ساختارهای لازم را در جهت اعتماد سازی و جذب انواع توریست فراهم نموده و همزمان با استفاده از انواع اپلیکیشن های مدرن و همکاری با مراکز بین المللی گردشگری و معرفی انواع امکانات درمانی و آبگرم های درمانی و انواع درمانهای طب سنتی وووو و اطلاع رسانی گسترده بین المللی توسط شرکتهای خصوصی مانند دیجیتال مارکتینگ با حمایت های مراجع ذیربط بتواند فاصله خود رابا کشورهای رقیب کمتر کند واز تهدیدات شرایط فعلی فرصت ایجاد کندو ضمنا در این فرصت با دعوت از پیشکسوتان این صنعت عظیم و سود آور جهت استفاده از تجارب ارزنده آنان و انتقال آن این تجارب به جوانان نخبه و علاقمند در این حوزه و استفاده از چالاکی و انرژی این عزیزان با باور اینکه استفاده از تکنولوژی های جدید در این صنعت بجای حذف مشاغل می تواند اشتغال زیادی را با اجرای انواع دورهای آموزشی فراهم آوردند و به جوانان عزیز کشورمان توصیه میکنم با فرا گرفتن زبانهای چینی، روسی، اسپانیایی وعربی، و انتخاب زبان دوم به غیر از انگلیسی و آموزش انواع دیجیتال مارکتینگ، سئو، طراحی سایت وووو که در مقایسه با سایر رشته ها هزینه کمتری دارد و کسب مهارتهای لازم در این صنعت که در شرایط فعلی که بعلت قرنطینه فرصت کافی دارند به محض نزدیک شدن به شرایط نرمال بلافاصله جذب بازار کار خواهند شد، برای هر کدام از سرفصل ها می توان ساعتها صحبت کرد که جوانان علاقمند این زمان طلایی را بیهوده هدر ندهند،