روش تعرفه‌گذاری Airbnb تغییر می‌کند

Airbnb، پلتفرم آنلاین رزرواسیون اقامتگاه قصد دارد به زودی نحوه تعرفه‌گذاری خود در سراسر جهان تغییراتی ایجاد کند. بر اساس این تصمیم تمام میزبانانی که از نرم‌افزارهای طرف سوم برای مدیریت رزرو‌های خوداستفاده می‌کنند، بخش هزینه خدمات را که سابق بر این به صورت جداگانه از میهمانان دریافت می‌شد در تعرفه‌ای مشخص  بیاورند و در مقابل همه میزبانان از مبلغ ثابت پایه، به صورت ثابت درصد کارمزد بیشتری به Airbnb پرداخت کنند. درصدی که البته نسبت به رقم ۳ درصدی فعلی، بسیار بیشتر است.

برپایه سیاست جدید Airbnb، میزبانان حرفه‌ای در مناطق خارج از امریکای شمالی را ملزم می‌کند تا هزینه‌های خدمات خود را نیز در رقمی که از ابتدا به میهمانان اعلام می‌شود بگنجانند. این اقدام احتمالا در آینده مختصات رقابت در بازار اجازه اقامتگاه‌های صنعت گردشگری را تغییر خواهد داد. Airbnb می‌گوید این روش تعرفه‌گذاری به استانداردی جدید در خدمات‌دهی میزبان‌ها تبدیل می‌شود.

بیشتر میزبانان گفته‌اند چاره‌ای ندارند که هزینه‌های خدمات خود را افزایش ‌دهند تا بتوانند کارمزد بالاتری را که Airbnb از آن‌ها خواسته پرداخت کنند و از این طریق هزینه‌هایشان جبران شود. در این میان، میزبانانی که امکانات چندانی برای ارائه خدمات ندارند، از تصمیم این استارتاپ گردشگری شناخته شده ابراز نگرانی کردند.

قوانین جدید کارمزد‌های Airbnb، به زودی و همزمان با فروش سهام پلتفرم اجاره محل اقامت سان فرانسیسکو اعلام و اجرایی خواهد شد. Airbnb اعلام کرده که مطابق بررسی‌های اولیه، با ساده‌تر شدن روند قیمت‌گذاری‌ها و روشن کردن تعرفه‌ها، تعداد رزروهای این پلتفرم تا ۱۷ درصد افزایش یافته است.


مطلب پیشنهادی: ۱۰ استارتاپ بزرگ گردشگری جهان


کریستوفر نولتی سخنگوی Airbnb در همین رابطه می‌گوید: «با توجه به این بازخورد ما سیستم ساده‌تری برای پرداخت کارمزدها توسط میزبانان حرفه‌ای که با API ما در کشورهای مختلف در ارتباط هستند، راه‌اندازی کرده‌ایم. اما کارمزدی که از میزبانان فردی دریافت می‌کردیم همچنان بدون تغییر باقی می‌ماند.»

یکی از میزبانان قدیمی Airbnb به تاریخچه شکل‌گیری این پلتفرم اجاره اقامتگاه اشاره می‌کند و می‌گوید: «در ابتدا Airbnb با میزبانانی که تنها یک تخت‌خواب در منزل خود داشتند و آن را به میهمانان کرایه می‌دادند، کار خود را آغاز کرد اما از آن روز تاکنون تغییرات زیادی رخ داده است.»

گروهی از جمله همین میزبان قدیمی معتقدند، میزبانان فردی برای بهبود وجهه عمومی مجموعه و روابط عمومی آن گزینه‌های مناسبی هستند. اما میزبانانی که وسایل رفاهی بسیار زیادی در اختیار مهمانان می‌گذارند عملا حجم بالایی از مهمانان را به خود اختصاص می‌دهند. بنا بر گزارش Airbnb تنها ده درصد از میزبانان این مجموعه به صورت حرفه‌ای و گسترده کار می‌کنند در حالی که ۲۸ درصد شب‌هایشان از قبل رزرو می‌شود.

مدیر عامل پلتفرم نرم‌افزاری مدیریتی Uplisting ، وینسنت برزلین، می‌گوید: «بسیاری از هتلداران و مدیران حرفه‌ای در این حوزه، خواستار سیستمی بودند که از نظر قیمت‌گذاری ساده‌تر عمل کند و قابلیت مقایسه و ادغام میان پلتفرم‌های متفاوت را داشته باشد و این مسئله با مشخص بودن کارمزد پلتفرم‌ها بسیار ساده‌تر خواهد بود.»

رایان دنز، مدیرعاملAir Concierge Inc که مدیریت بیش از پانصد ملک را بر عهده دارد، می‌گوید «هماهنگ بودن کارمزد در تمام پلتفرم‌ها به نفع همه فعالان این حوزه است. این کار فرآیند مقایسه را برای مهمانان ساده‌تر می‌کند چنان که اگر یک محل یکسان را در دو پلتفرم مختلف بیابند به راحتی می‌توانند آن‌ها را از نظر کیفیت خدمات و قیمت مقایسه کنند.»

این مسئله در مجموع بیشتر مایه نگرانی مدیرانی است که املاک و خدمات کمتری زیر پوشش خود دارند. چرا که ممکن است نتوانند اجاره اتاق‌هایشان را به اندازه‌ کافی افزایش دهند و در نتیجه توانند از پس افزایش نرخ کارمزدی که Airbnb برای میزبانان در نظر گرفته، برآِیند.

Airbnb تا همین‌جا هم با وادار کردن بسیاری از میزبانان حرفه‌ای خود به پرداخت جریمه در مقابل لغو رزروهایی که به علت همه‌گیری ویروس کرونا اتفاق افتاده، تصویر خود را در اذهان عمومی خدشه‌دار کرده است. این استارتاپ هم‌اکنون درگیر تعداد زیادی پرونده‌های شکایت میزبانان در بسیاری از کشورهاست.

جانی باکینگهام که عهده‌دار مدیریت نه زیر مجموعه خدماتی و اقامتی در Airbnb امریکا است، می‌گوید قصد ندارد با افزایش تعرفه‌های خدماتی خود هزینه حاصل از افزایش کارمزد میزبان را پوشش دهد. به باور او این تصمیم Airbnb موجب می‌شود میزبانان از سایر پلتفرم‌های تعرفه‌بندی و قیمت‌گذاری استفاده نکنند. باکینگهام می‌گوید: «پیام Airbnb روشن است؛ یا تنها با ما کار کنید یا باید ۵ برابر کارمزد بیشتر پرداخت کنید.»

سارا دوپره، مدیر فروش AirDNA و تحلیلگر امور اجاره اقامتگاه تفریحی می‌گوید هر چند این تصمیم تاثیر چندانی بر استفاده میزبانان از Airbnb نخواهد داشت، جایگاه این پلتفرم را به عنوان یکی از اقتصادی‌ترین شیوه‌ها برای یافتن اقامتگاه در حین مسافرت تغییر خواهد داد.

روان کیلفورد، که به میربانان Airbnb کمک می‌کند تا ظرفیت‌های امکانات رفاهی و خدمات خود را به بهترین شکل به میهمانان اطلاع‌رسانی کنند، دو سال پیش در پستی که در وبلاگ خود قرار داده پیش بینی کرده بود که کارمزد Airbnb با وابسته شدن میزبانان به استفاده از این پلتفورم افزایش خواهد یافت. طبق تحلیل کیلفورد، میزبانان فردی و غیرحرفه‌ای شاهد افزایش کارمزد خواهند بود و در این شرایط میزبانان کوچک‌تر با مدیریت صحیح هزینه خدمات می‌توانند از این تفاوت کارمزد به عنوان یک مزیت رقابتی بهرمند شوند؛ چنان که دیگر چندان در این زمینه به راهنمایی مشاوران نیاز نخواهند داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
سرمایه گذاری بر استارتاپ
استارتاپ های گردشگری

تعداد کمی از مردم سال ۲۰۲۰ را با چیزی جز همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه و تست‌های تشخیص و شوک ناشی از آمارهای بالای بیماری

اعتماد به سفر
بایگانی

سال ۱۴۰۰ شروع شده و همانند بسیاری از کشورها، در ایران نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که همه ما با آن درگیر هستیم، ویروس کرونا و دغدغه

فناوری سفر
بایگانی

صنعت گردشگری از حوزه‌هایی است که لبه به لبه نواوری حرکت می‌کند. نگاهی به عملکرد استارتاپ‌های موفق در صنعت گردشگری می‌توان گفت که راه‌حل‌های نوآورانه