سرمایه‌گذاران استارتاپ گردشگری Airbnb مزد خود را گرفتند!

سهام شرکت Airbnb که یک استارتاپ حوزه اجاره خانه‌های شخصی است با آغاز معاملات در بورس سهام نزدک (Nasdaq) در روز پنجشنبه هفته گذشته بیش از دو برابر ارزیابی‌های اولیه قیمت خورد. با این اتفاق ارزش Airbnb که در صنعت گردشگری اقامتگاه‌ به صورت کوتاه‌مدت اجاره می‌دهد به ۱۰۰ میلیارد دلار رسید.

فروش سهام ایربی‌ان‌بی در حالی صورت گرفت که بازارهای سهام ایالات متحده با افزایش شاخص بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده است. امسال بیش از سال ۱۹۹۹ که اوج رونق شرکت‌های اینترنتی در آمریکا بود، استارتاپ‌ها و کسب‌وکارها توانسته‌اند از فروش سهام خود پول جمع کنند.

داستان Airbnb

کسب و کار ایربی‌ان‌بی در سال ۲۰۰۸ در سانفرانسیسکو و با ایده بنیانگذاران آن جو گبیا، برایان چسکی و ناتان بلاچارچیک شروع شد. ایده‌ای که می‌خواست تشک‌های بادی را در آپارتمان‌های خود آن‌ها اجاره دهد.

Airbnb حالا بیش از ۷ میلیون خانه را در سراسر جهان برای اجاره کوتاه‌مدت در فهرست خود دارد و دو برابر ارزش‌گذاری اولیه‌اش توانسته در بورس آمریکا سهام خود را بفروشد. در واقع حالا ارزش ایربی‌ان‌بی دو برابر ارزش هتل‌های زنجیره‌ای ماریوت که بزرگترین کسب‌وکار هتلداری در دنیاست، شده است!

سهم ۶۸ دلاری که ۱۵۰ دلار فروش رفت!

فروش هر سهم ایربی‌ان‌بی در ابتدا ۶۸ دلار قیمت خورده بود، اما این شرکت در میان پیشنهادهای زیاد با قیمت بیش از ۱۵۰ دلار در هر سهم معاملات خود را آغاز کرد و روز بورسی خود را با قیمت ۱۴۴.۷۰ دلار بست.


مطلب پیشنهادی: استارتاپ‌های گردشگری جهان


چسکی، مدیر اجرایی Airbnb، هنگامی که در مصاحبه تلویزیونی با بلومبرگ درباره قیمت عرضه اولیه سهام این شرکت صحبت می‌کرد گفت: «نمی‌دانم چه چیز دیگری بگویم. فقط می‌توانم در برابر این استقبال سر تعظیم فرود بیاورم.»

این شرکت در ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا به دلیل توقف سفرها با گرفتاری‌های زیادی روبه رو شد و در ماه آوریل ۲۰۲۰، ۲۵ درصد از کارکنان خود را اخراج کرد؛ یعنی چیزی حدود ۱۹۰۰ کارمند.

ایربی‌ان‌بی مجبور شد در دوران همه‌گیری ویروس کرونا تا یک میلیارد دلار از پیش‌پرداخت مربوط به رزرو سفرها را پس بدهد!

میلیونرهای Airbnb

فروش خیره‌کننده سهام این استارتاپ گردشگری میلیاردها دلار به دارای‌های بنیانگذاران آن اضافه کرده است. علاوه بر این حالا کارکنان این استارتاپ اجازه دارند تا ۱۵ درصد سهام خود را در مرحله بعدی بفروشند. به عبارتی میلیونرهای بیشتری هم در راه هستند.

Airbnb بازار سفر را دگرگون کرده و با نوآوری و پلتفرم خود اعتماد به نفس زیادی به کسب‌وکارهای نوآور گردشگری دنیا داده است. البته که در این روند عملکرد این شرکت بحث‌برانگیز هم بوده است.

به دلیل تأثیر نامطلوب مدل کسب و کار ایر‌بی‌ان‌بی بر جوامع محلی، این ساکنان و سیاستمداران در شهرهای مختلف جهان- از بارسلونا تا نیواورلئان و…- انتقادهای زیادی به این شرکت وارد کرده‌اند.

برای مثال، در نیواورلئان، ساکنان محلی از افزایش اجاره و کمبود مسکن شکایت کرده‌اند. زیرا سرمایه گذاران املاک خود را برای اجاره به صورت کوتاه‌مدت در اختیار مشتریان Airbnb قرار می‌دهند.

Airbnb پیش از این گفته بود که انتظار دارد سهام خود را بین ۵۶ تا ۶۰ دلار بفروشد، اما در نهایت سرمایه‌گذاران آن با مشاهده رونق بی‌سابقه بازارهای سهام، قیمت را به ۶۸ دلار افزایش دادند.

رونق بی‌سابقه شرکت‌های دات‌کام

روز چهارشنبه هفته گذشته و یک روز پیش از عرضه سهام Airbnb نیز هنگامی که شرکت تحویل غذای DoorDash برای اولین بار در بورس، سهام خود را عرضه کرد، موفق شد با ۸۵ درصد افزایش به نسبت قیمت اولیه، سهام خود را به فروش برساند.

امسال با وجود کرونا بیش از ۱۴۰ میلیارد دلار در بازارهای بورس ایالات متحده برای شرکت‌های اینترنتی و استارتاپ‌ها پول جمع آوری شده است. یک رقم خیره‌کننده که رکورد ۱۰۷ میلیارد دلاری قبلی که مربوط به اوج رونق دات‌کام‌ها (شرکت‌های اینترنتی) در سال ۱۹۹۹ بود را شکسته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
سرمایه گذاری بر استارتاپ
استارتاپ های گردشگری

تعداد کمی از مردم سال ۲۰۲۰ را با چیزی جز همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه و تست‌های تشخیص و شوک ناشی از آمارهای بالای بیماری

اعتماد به سفر
بایگانی

سال ۱۴۰۰ شروع شده و همانند بسیاری از کشورها، در ایران نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که همه ما با آن درگیر هستیم، ویروس کرونا و دغدغه

فناوری سفر
بایگانی

صنعت گردشگری از حوزه‌هایی است که لبه به لبه نواوری حرکت می‌کند. نگاهی به عملکرد استارتاپ‌های موفق در صنعت گردشگری می‌توان گفت که راه‌حل‌های نوآورانه