راه‌اندازی اولین شتاب دهنده تخصصی استارتاپ‌های گردشگری کشور

اعضای کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ادامه سلسله نشست‌های هفتگی خود، این‌بار با موضوع الزامات تشکیل اکوسیستم نوآور گردشگری، به بحث و تبادل نظر پرداختند. دستور کار این نشست که با حضور فعالان و بنیان‌گذاران استارتاپی در حوزه گردشگری و به صورت آنلاین برگزار شد، بررسی نیازها و الزامات راه‌اندازی شتاب دهنده تخصصی گردشگری بود و حاضرین به همفکری و گفت‌و‌گو درباره این موضوع پرداختند.

اکوسیستم نوآور گردشگری ظرفیت رشد گردشگری را بالا می‌برد

دبیر کمسیون گردشگری اتاق بازرگانی نیز با اشاره به دغدغه‌های فعالان اکوسیستم استارتاپی، مهم‌ترین نیاز استارتاپ‌ها را دسترسی به اطلاعات لازم برای برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت خواند و اظهار کرد: «در یک سال گذشته چرخش‌های زیادی در صنعت گردشگری رخ داده و استارتاپ‌ها نیز به‌ناچار به برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت روی آوردند اما در شرایط فعلی بهتر است به انعطاف‌پذیری و برنامه‌محوری برای دوره‌های بلندمدت‌‌تر اندیشید. چرا که بازگشت به وضعیت عادی در صنعت گردشگری بیشتر از آنچه تصور می‌شود، طول خواهد کشید.»

رضا جمیلی با تأکید بر اهمیت تاسیس مرکزی برای حمایت از ایده‌های خلاقانه در بخش گردشگری گفت: «کسب‌وکارهای نوپای گردشگری و جوانانی دارای ایده‌های نو در حوزه گردشگری نیاز به حمایت‌های فکری و مالی و… دارند و لازم است از ظرفیت شتاب دهنده‌ تخصصی گردشگری یا مراکز نوآوری گردشگری استفاده کنند تا علاوه بر رونق کسب‌وکارها، به رشد و بلوغ اکوسیستم نوآور گردشگری کشور نیز کمک شود.» وی با اشاره به همکاری و مذاکرات کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران با دانشگاه امیرکبیر برای راه‌اندازی شتاب دهنده تخصصی گردشگری، اظهار کرد: «توافقات اولیه به دست آمده اما تا رسیدن به مرحله عملیاتی زمان زیادی باقی مانده است. در این مدت لازم است با مشارکت و همفکری اعضای اکوسیستم نیازهای فعلی و آینده استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای نوآور گردشگری را احصا کرد.»

به گفته دبیر کمیسیون گردشگری اتاق تهران، استارتاپ‌های گردشگری یکی از بازیگران کلیدی این صنعت در دوران بعد از کرونا خواهند بود باید از قبل با جنس مسائل و دغدغه‌های اعضای آن آشنا بود. وی شرط موفقیت شتاب دهنده تخصصی گردشگری را احصاء نیازهای بیزینس و انتقال تجربه‌های فعالان کسب‌وکارهای نوآور گردشگری دانست و افزود: «اگر تشکیل شتاب دهنده تخصصی گردشگری به‌صورت حساب‌شده و هدفمند صورت گیرد، آورده‌های بیشتری برای اکوسیستم گردشگری خواهد داشت و کسب‌وکارهای گردشگری نیز متنوع‌تر خواهند شد.»

جمیلی یکی از کارویژه‌های شتاب دهنده تخصصی گردشگری را ترغیب و جذب صاحبان ایده‌های نو در بخش گردشگری و تنوع‌بخشی به این صنعت خواند و اضافه کرد: «حوزه گردشگری بیش از دیگر حوزه‌ها از ویروس کرونا ضربه خورده و تمایل افراد برای حضور در این صنعت کاهش یافته است. بااین‌حال می‌توان با همفکری و مشارکت جمعی، خطر را از سر این صنعت پایدار و ارزآور دفع کرد و اعتماد و رونق را به آن برگرداند.»

وی با اشاره به برنامه‌های مختلفی که در دیگر کشورها در جهت بالابردن سهم گردشگری در اقتصاد انجام می‌شود، گفت: «سهم فعلی گردشگری از تولید ناخالص داخلی کشور (GDP) 2/2 درصد و سهم اشتغال‌زایی ۱/۹ درصد است. این در حالی است که سهم گردشگری در GDP اسپانیا ۱۴ درصد، فرانسه ۱۱ درصد، آمریکا ۸/۹ درصد، هند ۱۰ درصد است.» جمیلی با تاکید بر وجود ظرفیت رشد ۱۰ برابری در صنعت گردشگری ایران، تصریح کرد: «برای رسیدن به استاندارد جهانی، باید جوانان و نسل‌های جدید با دانش و مهارت و علاقه‌مند به راه‌اندازی کسب‌وکار نوآور را جذب کرد و ادبیات گردشگری را به آن‌ها آموخت.»

موسس استارتاپ تریپ ساز:

اگر شتاب دهنده تخصصی حوزه گردشگری راه بیفتد، در آن صورت بهتر می‌توان دغدغه‌ها و خواست‌ها و نیازهای کسب‌وکارهای آنلاین گردشگری را به دولت و تصمیم‌گیران منتقل کرد و ننیجه را پیگیری کرد

دبیر کمسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران، شتاب دهنده تخصصی گردشگری را مهم‌ترین جزء اکوسیستم استارتاپی گردشگری توصیف کرد و یادآور شد: «در ایران شتاب دهنده تخصصی گردشگری تاسیس نشده و اندک تلاش‌هایی هم که در این زمینه صورت‌گرفته، نتیجه‌بخش نبوده‌اند. درحالی‌که تجربه‌های جهانی موید این است که بیزنس‌ها و اجزای دیگری مثل سرمایه‌گذار و شتاب‌دهنده، مراکز نوآور، منتورشیپ و انتقال تجربه و… زنجیره‌ای متصل‌به‌هم هستند.»

جمیلی با بازخوانی نقش شتاب دهنده plug and play در تولد استارتاپ‌های بزرگ گردشگری در جهان گفت: «شتاب دهنده plug and play که هم‌اینک در ۱۴ کشور جهان دفتر دارد سرمایه اولیه استارتاپ‌های گردشگری بزرگی نظیر Airbnb را تأمین کرده است. در ایران نیز نیاز به راه‌اندازی چنین مراکزی برای شکل‌گیری کسب‌وکارهای موفق و انتقال تجربه‌های متنوع و متکثر به‌خوبی احساس می‌شود.»

منتورشیپ، ارزش افزوده اکوسیستم را دوچندان می‌کند

مدیرعامل استارتاپ آریامدتور، تشکیل شبکه‌ای حرفه‌ای منتورشیپ (مشاوره و مربی‌گری) را از مهم‌ترین نیازهای تشکیل اکوسیستم نوین گردشگری ایران خواند و گفت: «اگر در درون ساختار شتاب دهنده تخصصی گردشگری به‌موازات پیشبرد مسائل مالی و امکانات و رسانه‌ای، شبکه‌ای از صاحب‌نظران و فعالان کسب‌وکارهای نوآور گردشگری به‌صورت تخصصی و متمرکز ایجاد کرد، تاثیر بسزایی بر رشد و بلوغ استارتاپ‌ها خواهد داشت.»

هادی شجاری با تاکید بر اینکه منتورشیپ تخصصی ارزش افزوده اکوسیستم نوآور گردشگری را دوچندان می‌کند، به تشریح برخی تجربیات شخصی بنیان‌گذاران استارتاپ آریامدتور پرداخت و اظهار کرد: «زمانی که ما کسب‌وکارمان را در حوزه گردشگری سلامت شروع کردیم، کسی چندان به این حوزه توجه و آشنایی نداشت. در نتیجه ما تصمیمات اشتباه زیادی گرفتیم و هزینه‌های اضافی را متحمل شدیم اما به مرو با اشتراک‌گذاری تجربیات علاوه بر توسعه صنعت گردشگری سلامت کشور، کسب‌وکارهای موفق زیادی نیز در این حوزه شکل گرفتند.»

وی با تاکید بر نیاز بخش گردشگری ورودی به بهره‌مندی از تجربیات فعالان این حوزه گفت: «در حوزه پذیرش گردشگر، دانش و تجربیات محدود است و از همین رو باید در فرایند تشکیل شتاب دهنده تخصصی گردشگری به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که از دانش و تخصص صاحبان کسب‌وکارهای موفق گردشگری به شکل حرفه‌ای و هدفمند در قالب دوره‌های تخصصی منتورشیپ، مصاحبه و یادداشت و مقاله و بازنشر آن در رسانه‌ها استفاده شود تا بتوان از استارتاپ‌های گردشگری و صنایع‌دستی در مراحل مختلف حمایت شود.»

فرصت برای به اشتراک‌گذاری تجربیات فراهم است

بنیان‌گذار استارتاپ تیست‌ایران نیز در این نشست با اشاره به بسته بودن مرزهای کشور به دلیل محدودیت‌های ناشی از کرونا، گفت: «در دوران کنونی که گردشگران وارد کشور نمی‌شوند، فرصتی مناسب در اختیار فعالان استارتاپی قرار گرفته که تجربیات خود را در تمام مراحل راه‌اندازی و مدیریت کسب‌وکار و جذب مشتری انتقال دهند.» امین کریمی با بیان اینکه انتقال تجربه و شیوه‌های مواجهه با موانع و چالش‌ها درس‌های ارزشمندی به علاقه‌مندان راه‌اندازی کسب‌وکار نوآور در حوزه گردشگری می‌دهد، اظهار گرد: «انتقال تجربه در شتاب دهنده تخصصی گردشگری موضوعی مهم است که همه بنیان‌گذاران استارتاپ‌های گردشگری از آن استقبال می‌کنند و بینش و چشم‌اندازی مناسب به صاحبان ایده‌های خلاقانه خواهد داد.» به گفته کریمی با اشتراک‌گذاری تجربه‌ها و تقویت زیرساخت‌ها، اکوسیستم نوآور گردشگری با آمادگی بیشتری به دوران بعد از کرونا و احیای مجدد کسب‌وکارها گام می‌گذارد.

بنیانگذار استارتاپ آوایار:

باید به نحوی برنامه‌ریزی کرد که در ساختار شتاب دهنده تخصصی گردشگری مسائل غیرمادی و از جنس توسعه پایدار نیز ترویج شوند و ارزیابی‌ها نیز همیشه بر اساس مسائل اقتصادی صورت نگیرد

شتاب دهنده‌ها به حمایت‌های غیرمادی توجه نمی‌کنند

بنیان‌گذار استارتاپ آرتور۲۴ با بیان اینکه ساختار و نحوه عملکرد شتاب دهنده‌ها در ایران متفاوت از سایر کشورهاست، اظهار کرد: «در تجربه‌ای شخصی با ۵ شتاب دهنده مختلف کشور وارد گفت‌و‌گو و مذاکره شدیم اما متاسفانه همه آن‌ها بدون توجه به بیزینس مدل و برنامه‌های استراتژیک و میان‌مدت استارتاپ‌ها، مبلغی محدود ۳۰ تا ۵۰ میلیون تومانی را پیشنهاد می‌دهند و در ازای آن ۳۰ درصد از سهام را درخواست می‌کنند.» سروش سعادت با تاکید بر اهمیت تجدیدنظر در ارقام و مدل‌های همکاری مجموعه‌های شتاب دهنده، اظهار کرد: «استارتاپ‌ها در اکوسیستم نوآور گردشگری علاوه بر مسائل مالی، انتظار دارند شتاب دهنده‌ها، حمایت‌های معنوی و مشاوره‌های حقوقی نظیر و مواردی مانند شبکه‌سازی در داخل و خارج کشور، را نیز جدی بگیرند و در مذاکرات خود با کسب‌وکارها این گزینه‌ها را نیز روی میز قرار دهند.»

راه‌اندازی شتاب دهنده تخصصی گردشگری، به استارتاپ‌ها قدرت چانه‌زنی می‌دهد

بنیان‌گذار استارتاپ تریپ‌ساز نیز در نشست کمیسیون گردشگری اتاق تهران به ضرورت تشکیل شتاب‌دهنده تخصصی گردشگری اشاره کرد و گفت: «در حال حاضر اعضای اکوسیستم نوآور گردشگری و صاحبان استارتاپ‌ها به صورت دوستانه و غیررسمی با یکدیگر ارتباط دارند اما زمانی که در قالب و ساختاری یکپارچه در درون شتاب‌دهنده با یکدیگر همزایی کنند، منافع جمعی بهتر تأمین خواهد شد.»

مهرداد ناطقی با بیان اینکه راه‌اندازی شتاب دهنده تخصصی گردشگری قدرت چانه‌زنی اکوسیستم نوآور گردشگری با متولیان این صنعت را افزایش می‌دهد، اظهار کرد: «اگر شتاب دهنده تخصصی حوزه گردشگری راه بیفتد، در آن صورت بهتر می‌توان دغدغه‌ها و خواست‌ها و نیازهای کسب‌وکارهای آنلاین گردشگری را به دولت و تصمیم‌گیران منتقل کرد و ننیجه را پیگیری کرد.» وی با تاکید بر اهمیت جذب سرمایه در شتاب‌دهنده گردشگری گفت: «متاسفانه جذب سرمایه در اکوسیستم استارتاپی ایران اندک است اما اگر شتاب‌دهنده گردشگری دو موضوع محوری جذب سرمایه و صدور مجوزها را تسهیل کند، عواید آن به کل ارکان صنعت گردشگری کشور خواهد رسید.»

بازیگران سنتی و جدید گردشگری به یکدیگر پیوند داد

بنیان‌گذار استارتاپ آوایار، نیز در این نشست اظهار کرد: «در اکوسیستم استارتاپی، نگاه و رویکرد غالب، بیزینسی و اقتصادی است و این مسئله با ماهیت و جنس دغدغه‌ها در حوزه گردشگری که از نوع توسعه پایدار و توانمندسازی و… است، همخوانی ندارد.» سحر بختیاری یکی از مهم‌ترین الزام‌ها در تشکیل شتاب‌دهنده گردشگری را توجه به مسائل توسعه‌ای و اجتماعی گردشگری دانست و اظهار کرد: «باید به نحوی برنامه‌ریزی کرد که در ساختار شتاب دهنده تخصصی گردشگری مسائل غیرمادی و از جنس توسعه پایدار نیز ترویج شوند و ارزیابی‌ها نیز همیشه بر اساس مسائل اقتصادی صورت نگیرد.»

وی شکاف میان طرز نگاه و برداشت اقتصادی بازیگران سنتی گردشگری و دیدگاه‌های فرهنگی و اجتماعی‌تر اعضا و فعالان اکوسیستم نوآور را از جمله خلأهایی دانست که به گفته او با تشکیل شتاب‌دهنده گردشگری باید رفع شوند. وی افزود: «تا زمانی که بخش پیشکسوت و قدیمی‌تر اقتصاد را با بخش نوآور آشنا نکنیم، اتفاق بزرگی در اکوسیستم نوآور گردشگری نمی‌افتد. برای دست‌یابی به نتیجه بهتر لازم است ساختار و ارکان شتاب‌دهنده گردشگری به نحوی طراحی شود که به دیدگاه‌ها و نقطه‌نظرات بازیگران سنتی و جدید در صنعت گردشگری توجه شود.» اعطای فرصت به کسب‌وکارهای خرد و کوچک‌‌تر در حوزه گردشگری و پرهیز از تمرکز صرف بر ارزش‌آفرینی برای استارتاپ‌های بزرگ‌تر نیز یکی دیگر از مواردی بود که بنیان‌گذار استارتاپ آوایار بر آن تاکید کرد.

دبیر کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران:

در ایران شتاب دهنده تخصصی در صنعت گردشگری تاسیس نشده و اندک تلاش‌هایی هم که در این زمینه صورت‌گرفته، نتیجه‌بخش نبوده‌اند. درحالی‌که تجربه‌های جهانی موید این است که بیزنس‌ها و اجزای دیگری مثل سرمایه‌گذار و شتاب دهنده، مراکز نوآور، منتورشیپ و انتقال تجربه و… زنجیره‌ای متصل‌به‌هم هستند

شتاب تخصصی گردشگری و مرکز نوآوری همزمان تشکیل شوند

مدیرعامل شتاب‌دهنده بینش نیز در این نشست با برجسته دانستن نقش شتاب‌دهنده تخصصی گردشگری گفت: «راه‌اندازی شتاب‌دهنده برای اکوسیستم نوآور گردشگری اقدامی کلیدی است اما در کنار آن نیاز به اصلاح و تطبیق طرز نگاه و تلقی رویکرد وسی‌ها و سی‌وی‌سی‌های به صنعت گردشگری نیز مهم است.» کتایون سپهری، با طرح پیشنهاد راه‌اندازی مرکز رشد و نوآوری گردشگری در اکوسیستم نوآور گردشگری اظهار کرد: «قانع کردن سرمایه‌گذاران خطرپذیر به فعالیت در حوزه کارآفرینی اجتماعی و غیرسودآور دشوار است و به طور طبیعی اگر از سرمایه‌گذاران خواسته شود که در حمایت‌های خود صرفا به مسائل اقتصادی توجه نکنند، به سختی منتج به نتیجه می‌شود. به همین منظور می‌توان به موازات راه‌اندازی شتاب‌دهنده تخصصی گردشگری، ایجاد مرکز نوآوری گردشگری را نیز پیش برد.»

امین بادامچی‌زاده، فعال گردشگری از تبریز هم با بیان اینکه جوانانی چون او که در مرحله راه اندازی کسب‌وکار گردشگری هستند مهم‌ترین مشتری چنین شتابدهنده‌هایی خواهند بود، مرکزگرایی و حضور این دست مراکز در تهران را مشکل اساسی گردشگری کشور عنوان کرد و خواستار این شد که در همکاری اتاق بازرگانی تهران با اتاق‌های استان‌ها امکان استفاده فعالان گردشگری سراسر کشور از چنین زیرساخت‌هایی فراهم شود.

استارتاپ‌های گردشگری ریسک‌پذیری بالایی دارند

مدیرعامل شرکت گردشگری سلامت هلسا نیز در این نشست با اشاره به بالا بودن ریسک در میان استارتاپ‌های حوزه گردشگری گفت: «هر مسئله‌ای که امنیت انسان را به خطر بیندازد، در احساس امنیت گردشگری نیز اختلال ایجاد می‌کند و به همین دلیل باید اقداماتی را برای اطمینان‌بخشی به گردشگران در دوران کرونا و بعد از آن انجام داد.» سید سهیل مهرزاد، با بیان اینکه در حال حاضر استارتاپ‌های گردشگری ریسک امنیت گردشگران را بیش از انواع دیگر ریسک در فعالیت‌های خود لحاظ می‌کنند، اظهار کرد: «کسب‌وکارهای نوآور بیش از هر نهاد و ارگان دیگری در تلاش هستند که امنیت گردشگران را تأمین کنند و به آن‌ها حس اعتماد و اطمینان را بدهند که در شرایط کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌توان به مقوله گردشگری نیز پرداخت.»

وی با دشوار خواندن شرایط فعلی برای کسب‌وکارهای نوآور افزود: «استارتاپ‌های گردشگری بهتر است میدان را خالی نکنند بلکه با تجهیز و تقویت خود آمادگی نقش‌آفرینی در موقعیت‌های مختلف در زمین بازی گردشگری را داشته باشند.»

در نشست کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران، بنیان گذاران استارتاپ‌های مختلف گردشگری و صنایع دستی از سراسر کشور و برخی اعضا و مدیران اتاق بازرگانی تهران حضور داشتند

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
سرمایه گذاری بر استارتاپ
استارتاپ های گردشگری

تعداد کمی از مردم سال ۲۰۲۰ را با چیزی جز همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه و تست‌های تشخیص و شوک ناشی از آمارهای بالای بیماری

اعتماد به سفر
بایگانی

سال ۱۴۰۰ شروع شده و همانند بسیاری از کشورها، در ایران نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که همه ما با آن درگیر هستیم، ویروس کرونا و دغدغه

فناوری سفر
بایگانی

صنعت گردشگری از حوزه‌هایی است که لبه به لبه نواوری حرکت می‌کند. نگاهی به عملکرد استارتاپ‌های موفق در صنعت گردشگری می‌توان گفت که راه‌حل‌های نوآورانه