ریزورت ها چه اقامتگاه‌هایی هستند؟

چطور استراحتگاه‌های چندمنظوره جهان را از شر گردشگری انبوه و فراتوریسم خلاص می‌کنند

این صحنه را تجسم کنید. در ساحلی معروف نشسته‌اید و اطرافتان را دست‌فروش‌هایی فراگرفته‌اند که غذا و تنقلات و تیوپ و بادبادک و عینک می‌فروشند و کمی دورتر آلاچیق‌های چوبی و ویلاهای بتنی جا خوش کرده‌اند. همه درساحل در حال خوردن و آشامیدن و ریخت و پاش هستند و شلوغی بیش از حدی بر منطقه حاکم است. این تصویر نمونه کلاسیک تفریحگاه‌هایی است که محیط‌زیست را تا این حد از ویرانی پیش برده‌اند و مسافران این مقاصد هم کسانی هستند که تنها به‌عنوان مصرف‌کننده غیرمسئول در آنجا حضور دارند و چیزی به جامعه‌ محلی که درست پشت ویلاها و دکه‌ها زندگی‌ می‌کنند، نمی‌بخشند: راستش را بخواهید این مسافران اصلا از حضور این مردم بومی با خبر نمی‌شوند!
بیایید برعلیه تصویر اول دوباره یک تفریحگاه را تجسم کنیم که این‌بار جهنم محیط‌زیست نباشد و گردشگران آن هم مسئولانه‌تر عمل ‌کنند؛ اگرچه تحقق تصویر جدید کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد، اما خبر خوب اینکه این تصویر همان‌ چیزی که کارشناسان گردشگری و محیط‌زیست اکنون نوید آن را به‌عنوان یک گونه‌ نوظهور گردشگری مسئولانه و پایدار می‌دهند و اسم آن را ریزورت یا استراحتگاه‌های اختصاصی گذاشته‌اند. درواقع کارشناسان معتقدند که این ریزورت‌ها هستند که آینده گردشگری را به نام خود سند می‌زنند. جاستین فرانسیس، مدیرعامل پلتفرم جهانی معروف سفر مسئولانه (responsible travel)، در مورد این طلیعه‌دار گردشگری آینده می‌گوید: «اگرچه درگذشته هم تفرجگاه‌هایی کمابیش با شیوه‌ کار ریزورت‌ها وجود داشته، اما امروز بازیگران اصلی حوزه‌ گردشگری به این باور رسیده‌اند که برای اسکان خیل جهانگردان امروز که هر روز هم به جمعیت‌شان افزوده می‌شود راهی به جز افزایش تعداد ریزورت‌ها پیش رو نداریم، زیرا تنها از این طریق است که می‌شود امید داشت سفرهای آینده مسئولانه‌تر و گردشگری فردا پایدارتر و دوستدار جامعه محلی و محیط‌زیست باشد.»

ریزورت‌ها چه نوع استراحت‌گاه‌هایی هستند؟

ریزورت، استراحتگاهی برای استراحت و تفریح در تعطیلات و آخر هفته‌هاست. معمولا ریزورت‌ها را دورتر از شلوغی و هیاهوی شهرهای پرگردشگر می‌سازند و درآن‌ها علاوه بر فراهم‌کردن انواع تجربه‌های ناب سعی می‌شود فضایی آرام و بی‌هیاهو ایجاد شود. ریزورت‌ها با هتل‌های معمولی که می‌شناسید فرق دارند و مسافران ساکن آن‌ها بی‌واسطه با طبیعت و فرهنگ و مردم در ارتباطند. گویی افراد در خانه خودشان هستند در فرایند آشپزی و تمیزکاری مشارکت می‌کنند و در بسیاری از موارد در مزارع نزدیک استراحتگاه به برداشت محصولات مورد نیاز اقدام می‌کنند. در این ریزروت هر جور امکاناتی که فکرش را بکنید در اختیارتان است؛ از امکانات تفریحی و ورزشی گرفته تا جایی برای خرید. آن‌ها مثل یک دهکده‌ واقعی هستند و همه‌چیز در این محوطه برای جلوگیری از سررفتن حوصله مسافران تعبیه شده است.

انواع ریزورت ها را بشناسید!

در گزارش مفصلی که خبرنگار مجله‌ ریدرانددایجست از انواع ریزورت‌های موجود در جهان نوشته ، ۴ نوع اصلی ریزورت شناسایی شده است. ریزورت‌های ساحلی، ریزورت‌های تپه‌ای و کوهستانی که مناسب برای ورزش‌ها و تجربه‌های ماجراجویانه هستند، ریزورت‌های اسکی و ریزورت‌های مخصوص آخر هفته برای کسانی که پس از گذراندن یک هفته کاری پردردسر دنبال فراغت و آرامش و بازی می‌گردند.

نمایی از یک ریزورت کوهستانی
نمایی از یک ریزورت کوهستانی

«ایکاس» و «طعم فتحیه»؛ دو کسب و کار موفق در حوزه اقامت

در حال حاضر، تعداد توریست‌ها به بالاترین میزان خود طی یک قرن اخیر رسیده است. طبق اعلام سازمان جهانی گردشگری تنها در سال ۲۰۱۸، حدود یک و نیم میلیارد سفر کاملا تفریحی در سراسر جهان انجام شده است که این رقم در مقایسه با آماری که از سال ۲۰۱۷ در دست است ۶درصد رشد داشته و پیش‌بینی می‌شود تا اواخر ۲۰۲۰ رشدی ۵درصدی را نیز تجربه کند. آنالیز مقاصدی که این جمعیت مشتاق به سفر انتخاب می‌کنند به خوبی نشان می‌دهد که شاهد نوعی انباشتگی بیش ازحد گردشگران در چند نقطه به‌خصوص در شهرهایی مانند ونیز، آمستردام و بالی هستیم. به‌طور مثال، هرساله تنها در شهر ۸۶۷هزار نفری آمستردام، حدود ۱۸میلیون گردشگر وارد می‌شوند. این جمعیت گردشگر در مقابل تعداد ساکنان پدیده‌ای به نام فراتوریسم یا overtourism و همچنین گردشگری انبوه (mass tourism) را ایجاد می‌کند. در مقابله با آثار مخرب فراتوریسم که هیچ محدودیتی تا به حال در برابر رشد آن اعمال نشده است، بیش از پیش نیاز به وجود اماکن تفریحی بسته و در عین حال کاملی مانند ریزورت‌ها احساس می‌شود.به عبارتی دیگر، توریسم امروز ،تشنه‌ نوعی تغییر رفتار در گردشگری است که بتواند با تکیه بر آن، هم از فشاری که بر محیط‌زیست و جامعه محلی وارد می‌شود بکاهد و هم تجربه‌های مشارکتی و جذاب را پیش روی گردشگران بگذارد. امارها به ما نشان می‌دهند که چنین تغییر رفتاری در چند منطقه از جهان در حال رخ‌دادن است و بخشی از بازیگران توریسم جهان، امروز پای کار آمده‌اند تا ریزورت‌هایی را تاسیس کنند که بخشی از تحقق رویای توریسم مسئولانه است. بگذارید اینجا مروری بر فعالیت دومورد از خیره‌کننده‌ترین ریزورت‌های موجود در جهان یعنی ایکاس (ikos resort) و طعم فتحیه (Taste of Fethiye) بیندازیم و ببینیم چطور مدیران این مجموعه‌های‌ مثال‌زدنی گردشگری مسئولانه و پایدار را با خواسته‌های جامعه محلی پیوند زدند و توانستند لذتی منحصربه‌فرد را برای گردشگرانی که تشنه‌ تجربه و مشارکت بودند، خلق کنند.

به اینستاگرام آگرد بپیوندید


در ریزورت بزرگ ایکاس که در شمال یونان واقع شده است، گردشگران باید از ماه‌ها قبل به رزرو اتاق در این استراحتگاه اقدام کنند تا اتقاقی نظیر فراتوریسم اتفاق نیفتد. تمام مهمانان این استراحتگاه در تولید غذا و خوراکی در مزرعه کمک می‌کنند به صورتى که مدیران این مجموعه اعلام کرده‌اند، مسافران استراحت‌گاه در ۶۰درصد از تولید روغن زیتون ارگانیک و انگور و عسلى که با مارک ایکاس تولید می‌شود نقش دارند و همه سود حاصل ازفروش این محصولات هم به جیب جامعه‌ محلی می‌رود. این مسافران علاوه بر این تجربیاتی نظیر پخت غذاهای یونانی و همچنین نواختن موسیقی یونانی را یاد می‌گیرند و اجازه دارند در قالب تورهایی کوچک و از پیش تعریف‌شده درون جامعه محلی سفر کنند و زندگی روزمره‌ یونانی‌ها را از نزدیک ببینند. ناگفته نماند که این مجموعه در دسته‌ اقامتگاه‌های فوق‌لاکچری قرار می‌گیرد و طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده است. در پایان سفر همچنین گردشگران می‌توانند از گزینه‌ کمک به گسترش ریزورت‌ استفاده کنند و سهمی در رشد صنعت ریزورت در جهان ایفا کنند. باید گفت که با کمک مسافران تاکنون این مجموعه توانسته ۱۵ ریزورت جدید در مکزیک و یونان ایجاد کند که همه‌ آن‌ها در کار تولید عسل و فرآورده‌های آن و همچنین مربا هستند. جالب است بدانید که تنها در یکی از ریزورت‌های مکزیک، فروش مربای جامعه‌ مایاها از ۳۰۰ پوند در سال به ۱۶هزار پوند صعود کرده و این کمک شایانی به ۶۹ کمپانی کوچک و خانوادگی فروش مربا در بین مایاها بود. تجربه‌ موفق دیگر مربوط به طعم فتحیه (Taste of Fethiye) است که در سال ۲۰۱۰ در ساحل فیروزه ترکیه راه‌اندازی شد. دلیل اصلی ایجاد این ریزورت نگرانی ساکنان منطقه نسبت به از بین رفتن کشاورزی منطقه بود. بنابراین فعالان گردشگری منطقه جمع شدند و تصمیم گرفتند که با کمک بنیاد بین‌المللی سفر (The Travel Foundation)، در فتحیه ۲۴ریزورت را تاسیس کنند. ماموریت اصلی این ۲۴استراحتگاه در فتحیه، کمک به احیای فعالیت و رونق کسب‌وکار ۴۰ کشاورز فعال آن ناحیه بود و همچنین حفاظت از میراث فرهنگی و صنایع‌دستی و غذاهای ترکی. از زهمان ابتدا، قراربراین شد که ۸۵درصد از محصولات مورد استفاده در استراحتگاه‌ها، توسط کشاورزان شناسایى شده تامین و آشپزان و دیگر خدمه نیز از میان مردمان بومى فتحیه انتخاب شوند.اکنون که ۱۰سال از شروع پروژه‌ می‌گذرد، محصولات کشاورزی با برند طعم فتحیه، در سراسر جهان مشتریان پر و پا قرصی پیدا کرده و در هتل‌های دیگرهم مصرف می‌شوند. مسافران این استراحتگاه‌ها هم معمولا از اقامت‌شان در طعم فتحیه بسیار راضی هستند، زیرا با اقامت در ریزورت‌های طعم فتحیه، این امکان را داشته‌اند که در تجربه‌های نابی چون برداشت زیتون، پخت نان و آیین‌های فرهنگی جذاب ترکی شرکت کنند.
ماریا سامسون یکی از مسافران اخیر یکی از شعبه‌های ریزورت طعم فتحیه می‌گوید: «تاکنون سفرهای زیادی به سراسر دنیا داشته‌ام، اما تجربه اقامت در یک ریزورت، به‌کلی با تجربه‌های قبلی من تفاوت دارد. یک جور حس آزادی و فاعلیت دارم در صورتی که در زمان اقامت در هتل‌های لاکچری با در و پنجره بسته، بیشتر حس می‌کردم در یک حبس شده‌ام!»
اگرچه ایکاس و طعم فتحیه، دو تجربه بزرگ و ارزنده در جهان در حوزه ریزورت‌ها هستند، ما در جهان به بیش از این دو مورد به ریزورت‌ها احتیاج داریم. درست همانطور که ببن لینام، بنیان‌گذار بنیاد بین‌المللی سفر می‌گوید: «ما به ریزورت‌های زیادتری در دنیا احتیاج داریم، زیرا مسافرت‌های انفرادی، غیرمسئولانه و ناپایدار که برای آن‌ها اساسا ادغام در جامعه بومی و ایفای نقشی فعال و موثر برای بهبود شرایط مردم مقصد، هدف محسوب نمی‌شود، بسیاری از زیستگاه‌های انسانی وحیوانی را با پدیده فراتوریسم و گردشگری انبوه مورد تهدید قرار داده است.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آخرین خبرها

شبکه های اجتماعی

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

تبلیغات

خبرنامه

برای اشتراک رایگان خبرنامه آگردایمیل خود را وارد کنید:

مطالب مرتبط

آکادمی آگرد

هرآنچه برای راه اندازی کسب و کار گردشگری می‌خواهید
سرمایه گذاری بر استارتاپ
استارتاپ های گردشگری

تعداد کمی از مردم سال ۲۰۲۰ را با چیزی جز همه‌گیری ویروس کرونا و قرنطینه و تست‌های تشخیص و شوک ناشی از آمارهای بالای بیماری

اعتماد به سفر
بایگانی

سال ۱۴۰۰ شروع شده و همانند بسیاری از کشورها، در ایران نیز مهم‌ترین مسئله‌ای که همه ما با آن درگیر هستیم، ویروس کرونا و دغدغه

فناوری سفر
بایگانی

صنعت گردشگری از حوزه‌هایی است که لبه به لبه نواوری حرکت می‌کند. نگاهی به عملکرد استارتاپ‌های موفق در صنعت گردشگری می‌توان گفت که راه‌حل‌های نوآورانه