بازارهای مستعد رشد استارتاپی در سال ۱۴۰۱: سلامت و گردشگری
پنجمین رویداد مدتورتاک که هر سال با تمرکز بر حوزههای سلامت و گردشگری برگزار میشود، از ساعت ۱۴ تا ۲۱ روز پنجشنبه پنج اسفندماه در مرکز همایشهای بینالمللی بیمارستان پیامبران برگزار شد. در این رویداد بینالمللی که به همت گروه رسانهای مدتورپرس برگزار شد، شرکتکنندگان و پنلیستها و سخنرانها تلاش کردند به این سؤالات پاسخ دهند که آینده کسبوکارهای سلامت و گردشگری و دیگر حوزهها و بازارهای مرتبط با آنها چه میشود و چطور میتوان در سال ۱۴۰۱ از فرصتهای کسبوکاری این بخش استفاده کرد.
در اولین پنل این رویداد که با حضور مجید کمالو مدیرعامل ویراونچرز، آرش برجیخانی مدیر سرمایهگذاری هلثیو، احمد فراهانی مدیر سرمایهگذاری اسمارتآپ، هادی شجاری مدیرعامل سیتوسا و همبنیانگذار آریامدتور و اشکان خاوند مدیرعامل و بنیانگذار ایرنیانسرجری برگزار شد، درباره مهمترین ضرورتها و الزامات و ملاحظات سرمایهگذاری در حوزه سلامت بحث و گفتوگو شد.
ویراونچرز با ۲۴۰ میلیاردتومان سرمایه شروع به کار میکند
در این پنل کارشناسی، کمالو با اشاره به سرمایهگذاریهایی که ویسیهایی چون صندوق مالی توسعه تکنولوژی در سالهای گذشته داشته، تأکید کرد سرمایهگذارهای خطرپذیر درست مانند کسبوکارهای ایرانی خسته و ناامید شدهاند، چراکه آنها هم وقتی وارد کسبوکار نوآوری در هر حوزهای میشوند، دیگر راه خروج ندارند. او قفل شدن سرمایهگذاری در کسبوکار را خطر بزرگی عنوان کرد که باعث میشود انگیزهها برای سرمایهگذاری حتی روی کسبوکارهای مستعد حوزه سلامت کم شود.
کمالو با این وجود خبر داد که صندوق سرمایهگذاری خطرپذیر ویرا با سرمایه ۲۴۰ میلیارد تومانی از سال آینده در اکوسیستم نوآوری کشور شروع به کار و سرمایهگذاری خواهد کرد و حوزههایی چون سلامت و گردشگری مورد توجه آن خواهد بود.
در بخش دیگر این پنل، احمد فراهانی، مدیر سرمایهگذاری اسمارتآپ با اشاره به مدل سرمایهگذاری این ویسی تأکید کرد این روزها استارتاپها و کسبوکارهایی که لجستیک و عملیات کمتری داشته باشند و بیشتر خدمات نرم به مشتریان بدهند، بیشتر مورد توجه ویسیها هستند.
او با تأکید بر اینکه در دوران کرونا استارتاپهای سلامت رشد زیادی را تجربه کردهاند، تأکید کرد پیشبینی میشود این رشد بیشتر شود و حوزههای دیگری چون گردشگری نیز در سالهای آینده مورد توجه خاص سرمایهگذارهای خطرپذیر قرار بگیرند.
اشکان خاوند هم با بیان تجربه خود در کسبوکارش که در مرحله جذب سرمایه قرار دارد، گفت: «وقتی کسبوکاری میتواند درآمد دلاری آن هم در ارقام بزرگ را رقم بزند، دیگر نباید مانند یک کسبوکار بذری از سوی سرمایهگذار مورد بررسی قرار بگیرد. نیاز کسبوکارهای حوزههایی چون گردشگری سلامت عددهای درشتی است تا بتوانند با کمک آن مارکتینگ بینالمللی گستردهای انجام دهند و با چند میلیارد تومان سرمایهای که قرار است در یک پروسه طولانی و سختگیرانه به کسبوکار تزریق شود، دردی از این کسبوکارها دوا نمیشود.»
آرش برجیخانی، مدیر سرمایهگذاری هلثیو هم در بخش دیگری از پنل با اشاره به اینکه این شتابدهنده و ویسی تخصصی حوزه سلامت در مراحل اولیه روی کسبوکارها سرمایهگذاری میکند، گفت: «در حال حاضر مقیاس سرمایهگذاری اولیه به حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان رسیده که با توجه به ماهیت هر کسبوکار ممکن است تا 5/1 میلیارد تومان هم افزایش پیدا کند.»
هادی شجاری، همبنیانگذار آریامدتور هم با بیان تجربه دو استارتاپ خود که موفق به جذب سرمایه شدهاند، گفت: «استارتاپهای حوزه سلامت در بازار بکری فعالیت دارند و برای سرمایهگذار بسیار جذابیت هستند. اما مشکل رگولاتوری و گرفتاریهای کسبوکاری سرعت رشد آنها را کم کرده و به همین دلیل بسیاری از سرمایهگذارها در مورد این حوزه تردید دارند. کسبوکارهای نوآورانه زیادی داریم که در صورت تزریق ۱۰ تا ۲۰ میلیارد تومان سرمایه میتوانند گردش مالی زیادی را رقم بزنند، اما در دو سال گذشته با مشکل تأمین مالی در این حوزه مواجه بودهایم.»
آیا فدراسیون تشکلهای گردشگری راه میافتد؟
در دیگر پنلی که در مدتورتاک پنجم برگزار شد، فعالان حوزه گردشگری از آینده این صنعت و نقش نوآوری در آن گفتند.
علیاکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و عضو هیئتمدیره استارتاپ سفرداتکام در این پنل تأکید کرد که همگرایی کسبوکارهای گردشگری و تمرکز بر حل مشکلات با راهکارهای صنفی میتواند ظرفیتهای این حوزه را بیشتر عملیاتی کند. رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی تهران گفت: «اگر دولت و حاکمیت همراهی کنند، گردشگری بهتنهایی میتواند اقتصاد کشور را نجات دهد و در این مسیر کسبوکارها و استارتاپهای نوآور میتوانند یک بازوی قدرتمند برای کشور باشند. خیلیها میگویند کرونا گردشگری را نابود کرد اما کافی است همین حالا و در یک آخر هفته به اطراف تهران بروید تا ببینید که هنوز گردشگری زنده است!» او با تأکید بر اینکه بسیاری از چالشهای رگولاتوری حوزه گردشگری را با پیشقدم شدن بخش خصوصی میتوان حل کرد، خواستار تشکیل فدراسیون انجمنها و تشکلهای مرتبط با حوزه گردشگری به این منظور شد.
علی کشفی، همبنیانگذار فلایتیو هم در این رویداد با اشاره به مسیری که این کسبوکار آمده، تأکید کرد که گردشگری در سالهای آینده یکی از روندهای داغ کسبوکاری در دنیا خواهد بود. او گفت: «گردشگری تجربهمحور هنوز در ایران راه زیادی را طی نکرده است و فرصتهای زیادی برای راهاندازی کسبوکار در این حوزه وجود دارد. هرچند باید دقت داشت کسبوکار نوآور در ایران بهخصوص در حوزه گردشگری، بیش از هر حوزه دیگری با چالش روبهروست. اما در هر صورت حوزههای مختلفی از گردشگری یک زمین بکر برای راهاندازی کسبوکار است، به شرطی که این حوزهها را درست بشناسیم و دیگر به سراغ حوزههای پررقابتی مانند فروش آنلاین بلیت و تور نرویم. در گردشگری نیاز به کار نوآورانه شاقی نیست و کافی است کسبوکارهای موفق دنیا را که در ایران نمونهای ندارند، کپی کنیم!»
گردشگری در حوزه صنعت سرگرمی است
در این پنل بهرام مشرفی، همبنیانگذار استارتاپ یوتوپین هم با اشاره به اهمیت نقش محتوا در آینده گردشگری کشور گفت: «ما در یوتوپین روی محتوای کاربرمحور تمرکز کردهایم و نتیجه بسیار خوبی گرفتهایم. مردم نیاز به دانستن درباره مقصد و شرایط سفر دارند و هیچکس بهتر از کسی که این سفرها را رفته، نمیتواند به آنها کمک کند.»
مشرفی تأکید کرد مسیر موفقیت در گردشگری ایستادن در کنار گردشگر و توجه به نیازهای اوست. او گفت: «گردشگری در حوزه صنعت سرگرمی است. وقتی با چنین رویکردی به گردشگری نگاه کنید، سؤال اساسی شما همیشه باید این باشد که چه چیزی گردشگر را سرگرم و خوشحال میکند؟ اگر به این سؤال درست پاسخ دهید حتماً کسبوکار موفقی خواهید داشت.»
محمد قائمپناه، همبنیانگذار سابق کشمون هم در این رویداد با اشاره به ظرفیتهای گردشگری روستایی و محلی ایران گفت: «همیشه باید به توسعه این دست از کسبوکارها توجه داشت که استانداردهای زندگی یک روستایی با زندگی گردشگری که از شهر میآید، متفاوت است. در سالهای گذشته کسبوکارهایی که روی این حوزه کار کردهاند، مدام تلاش داشتهاند به گردشگر بگویند سطح توقع خودت را پایین بیاور. اما معتقدم باید روستاییها و محلیها را آموزش داد که خدمت باکیفیتتری در این بخش از گردشگری ارائه دهند. مسئله آموزش مهمترین چالش توسعه گردشگری بومی و محلی و روستاگردی در ایران است که اگر حل شود، میتوان روی حوزههایی چون فارمتوریسم و آگریتوریسم، کسبوکارهای جذاب زیادی راهاندازی کرد.»
حمیدرضا اشجع، بنیانگذار استارتاپ مستربلیط هم با اشاره به حوزههای فعالیت این کسبوکار اصفهانی، درباره آینده گرشگری و ترندهای آن گفت: «ظرفیت محدود حملونقل هوایی در کشور نیاز به ارائه خدمات و راهکارهای نوآورانهای دارد تا گردشگر راحتتر بتواند سفر کند. برنامهریزی برای سفر خود یک چالش است که کسبوکارها باید برای آن راهکار داشته باشند. آینده گردشگری روشن است اما زمین بازی در اختیار کسانی قرار خواهد گرفت که صرفاً به نیازهای امروز توجه نکنند و استانداردهای خدمات را برای نسل جدید گردشگران طراحی کنند.»
مدتورتاک پنجم با دو پنل دیگر در حوزه گردشگری تندرستی و آینده آن و پنلی با عنوان آینده کسبوکارهای حوزه سلامت و با چند سخنرانی از کارشناسانی از ایران، پاکستان، آلمان، ایتالیا و آمریکا و با مشارکت بیش از ۳۰۰ نفر به کار خود پایان داد.