روزنههای امید برای احیای صنعت گردشگری
همهگیری جهانی ویروس کرونا بسیاری از خطوط هوایی، هتلها و آژانسهای مسافرتی را در شرایطی دشوار قرار داده است. این عمیقترین بحرانی است که در سالهای اخیر گریبان همه را گرفته اما صنعت گردشگری بیش از دیگر حوزهها در پی یافتن راه نجات هستند. در حالی که جهان همچنان درگیر شیوع ویروس کرونا است و در برخی کشورها موج دوم بیماری آغاز شده، دادههای جدید نشان میدهد صنعت گردشگری در کشورهای آسیای شرقی به سرعت درحال بازیابی است که روزنهای امیدوارکننده است. با این وجود در کشورهای غربی گردشگری هنوز در شوک ویروس کرونا به سر میبرد.
شرکت Travelport در گزارشی با بررسی دادههای مربوط به رزرواسیون خطوط هواپیمایی میگوید در چین بعد از دورانی طولانی از قرنطینه، پروازهای داخلی به مقاصد گردشگری بیشتر شده است. این شرکت روند بهبود اوضاع در اروپا را کند خوانده و درباره آمریکا نیز گفته که همهچیز فعلا متوقف است.
تراولپورت میگوید با وجود آنکه وضعیت شیوع ویروس کرونا همچنان نگرانکننده است، در مناطقی از آسیا و اقیانوسیه آژانسهای مسافرتی و خطوط هوایی با میلیونها نفر نیروی انسانی به سرعت در حال بازگشت به روال سابق هستند و در وضع نسبتا بهتری در مقایسه با همتایان غربی به سر میبرند. به طوری که با وجود خطرات ناشی از شیوع ویروس کرونا، مسافرت هوایی شانگهای نسبت به قبل از شیوع ویروس کووید-19 چهار برابر شده است. در عوض، بازار مسافرت ایالات متحده در چند هفته گذشته عملکردی به مراتب ضعیفتر از اروپا و آسیا داشته است.
داستان در جاهای دیگر کمی متفاوتتر از است. بخش اعظم خاورمیانه، از جمله مصر، شروع به کنار گذاشتن محدودیتها کردهاند. از جمله اینکه خطوط هواپیمایی امارات با شرط و شروطی پروازهای خود را از سر گرفته است. در مکزیک و آرژانتین نیز شاهد بهبود زودهنگام پروازهای داخلی هستیم.
گزارش Travelport برپایه تحلیل اطلاعات رزرو هزاران آژانس مسافرتی که از سیستمهای رزرواسیون مشترک استفاده میکنند و همینطور دادههای مربوط به جستجوهای مسافران برای خرید خدمات از آژانسها به دست آمده است.
متیو وب، رئیس آژانس تجزیه و تحلیل دادههای مشتریان میگوید «پس از شروعی نسبتا خوب و امیدوارکننده در ایالات متحده، مجددا شاهد ریزش مسافران و گردشگران در آمریکای شمالی هستیم که عمدتا نیز به دلیل نگرانیهای مرتبط با سلامتی است.» وب با اشاره به اینکه باید به مسافران و گردشگران درباره نگرانیهایشان اطمینان خاطر داد، معتقد است روند بازیابی و احیا خطی نخواهد بود بلکه دورههایی از توقف و سقوط خدمات را در بخش گردشگری مشاهده خواهد شد و بعد از آن دوباره همه چیز به روال عادی خود باز خواهد گشت.
دیوید هاروی، معاون رئيس بخش جنوبغربی کسب و کار خطوط هوایی Southwest Airlines، میگوید «مقایسه حجم پروازها تا قبل از ژوئن امسال حکایت از آن دارد که درخواستها تنها 12 تا 15 درصد حجم تقاضای زمان مشابه در سال گذشته است. اخیرا ما به حدود 30 درصد رسیدهایم.»
به گفته هاروی افقهای پیشرو چندان روشن نیست. او میگوید: «ما هر دو هفته یک بار نظرسنجی انجام میدهیم. حدود یک چهارم از مسافران ما، در حال حاضر علاقهای به سفر ندارند و ما نیز گزینههای زیادی نداریم آنها را متقاعد کنیم که پروازها ایمن است.»
برخی از شرکتها رویکردهای محتاطانهتری را اتخاذ می کنند. چیپ جودز، مدیرعامل آژانس Fox World Travel در ویسکانسین میگوید: «برخی از شرکتهایی که تا پیش از این هرگز سفرهای کاری کارمندانشان را منع نمیکردند هماکنون به شدت آن را کنترل میکنند. هم به دلایل ایمنی و به دلیل محدودیتهای بودجهای.»
برخی شرکتهای هواپیمایی سعی کردهاند با شفافیت بیشتر تلاشهایشان را صرف تحریک بیشتر تقاضا کنند و بدین ترتیب به بحران شیوع ویروس کرونا پاسخ دهند برای مثال خطوط هوایی Southwest اوت گذشته اعلام کرد که این امکان را برای رزرو در سیستمهای به اصطلاح توزیع جهانی مانند Travelport و Amadeus به جای رزرو در سطح ملی فراهم میکند. در تاریخ 4 ماه می نیز همین هواپیمایی اعلام کرد که همه نرخهای خود را در سیستمهای رزرواسیون آپولو و Worldspan Travelport در زمینه رزرو، بلیط فروشی و عملکرد کلی عرضه کرده است.
از نظر بسیاری از شرکتها و آژانسها، بحران را فرصتی برای سرعت بخشی به تغییرات و سوق دادن بازار گردشگری به سمت مشارکت کامل همه بازیگران و از جمله دولت میدانند. این روزها در آمریکا به جز خدمات ضروری مانند مراقبتهای بهداشتی و برخی خدمات دولتی، بخش تجارت به طرز چشمگیری کاهش یافته و در پایینترین میزان ممکن است. آنطور که هاروی میگوید بسیاری از مدیران آژانسها و دفاتر مسافرتی و هواپیمایی طرحهایی اصلاحی را برای دوران بعد از خلاصی از ویروس کرونا در دستور کار قرار دادهاند.